2010-01-13, 14:18
Medlem
murkazs avatar
Min dator rigg
EP35-DS4
C2D E8400
PC6400 4GB
8800GTS 512MB
7st HDDs

Igår började detta problemet, jag startade upp datorn som vanligt, men när jag var inne i Windows 7 så var datorn jätte seg. Fick starta om datorn 3-4ggr innan den var normal igen.

Idag så startar jag datorn, den bootar upp som vanligt, men när den börjar ladda Windows dör den bara. Den rebotar automatiskt efter 2-3 sec, den kör något minnes test och sedan på hårdiskarna (som vanligt) när den är klar med det dör den. Rebotar efter 2-3 och så håller den på så till man stänger av den på knappen.

Alltså först kommer den till windows dör och sedan kommer den inte ens fram till bios.

Har startar om den några gånger manuellt, när den startar för första gången kommer man in till bios och allt ser ut som vanligt. Sparar man och lämnar bios och försöker komma in i Windows dör den och startar om.

Försöker man komma in i felsäkertläge så dör den exakt när skärmen blir svart och den börjar ladda felsäkertläge och startar om.
När man starar om dator manuellt så händer det ibland att den frågar exakt innan man ska ladda windows om man vill reparera os:et, väljer man det så kommer man fram tills den blåa välkomst skärmen där det stor loading (eller nått) sedan dör den.

Om man bara låter datorn stå så laddar den windows, dör startar om och sedan kommer den bara fram till hdd testet och dör startar om och där loopar den tills man stänger av datorn.

Så jag undrar vad fan det är som händer? vad ska jag göra?

BTW: Hade ett problem innan och det var att datorn hängde sig + ljudet, men bilden var kvar. Dock så slutade detta hända för ca 1 vecka sedan så la det på is att finna problemet.
Citera
2010-01-13, 14:58
Medlem
punkds avatar
Har du kollat nätagget? Har vart med om att det har strulat för mig vid liknade fel. Annars så kan du ta ur alla saker ut datorn som du inte behöver (bör endast vara 1 hdd och inga överflödliga pci så som tv-kort ljudkort etc).

Hoppas att detta hjälper. Lycka till.
Citera
2010-01-13, 15:17
Medlem
murkazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punkd
Har du kollat nätagget? Har vart med om att det har strulat för mig vid liknade fel. Annars så kan du ta ur alla saker ut datorn som du inte behöver (bör endast vara 1 hdd och inga överflödliga pci så som tv-kort ljudkort etc).

Hoppas att detta hjälper. Lycka till.

Plockade nyss ur alla delar ur datorn föritom cpun, satte in det igen, nu får jag inte blid, fläktarna står på max och något små knastrar lite, står så i ca 30 sek och sedan stänger den av sig. I vanliga fall så står fläktarna på max och sedan startar datorn upp och fläktarna saktar ner.

Förmodar att det är nätaggregatet då eller? Hur kan jag testa det, måste jag sätta in det i någon annan dator? Det är iaf ett hipper 560w agg så det är iaf inte för klent.
Senast redigerad av murkaz 2010-01-13 kl. 15:38.
Citera
2010-01-13, 16:38
Medlem
murkazs avatar
Har nu testat 3 olika grafikkort, 2 som behöver extra ström och ett som inte behöver det. Har gjort detta med 1hhd och 1 minne. Då är det bara CPUN, Agget och moderkortet som kan vara fel på? Vilket verkar mest troligt?

Edit; Satte in nätaggregatet i en gammal dator som jag test körde innan. Den startar upp och dör, sedan snurrar aggets fläkt jätte jätte sakta, och det låter även som en "lamp dimmer" alltså något elektriskt ljud.

Jag är inte super high på detta, men alla nätagg fungerar till alla moderkort? Alltså kopplade ju in strömförsörjningen till moderkortet och så, allt fick ju ström.
Senast redigerad av murkaz 2010-01-13 kl. 17:10.
Citera
2010-01-13, 17:17
Medlem
hasenfrasens avatar
Lixom, ditt nätaggregat är TRASIGT. ATX-aggregat är ATX-aggregat och har använts sedan sent 90-tal. Du med ett 8800GTS bör minst ha ett "ATX 2.1" som lämnar 30A ampere på 12-volten. Rekommenderar ett Corsair HX450.
Citera
2010-01-13, 17:36
Medlem
murkazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Lixom, ditt nätaggregat är TRASIGT. ATX-aggregat är ATX-aggregat och har använts sedan sent 90-tal. Du med ett 8800GTS bör minst ha ett "ATX 2.1" som lämnar 30A ampere på 12-volten. Rekommenderar ett Corsair HX450.

Okej detta visste jag inte, har kört med detta agget i ca 3 år. Är nojjig för att man är fattig som student. Får skaffa mig ett nytt agg då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in