• 1
  • 2
2004-02-16, 01:42
Medlem
Mysharrys avatar
Gott är att skära filén i ganska tjocka skivor, ca 3 cm. Bryna förstås, ner i en form med lite mellanrum mellan bitarna. Salta och peppra. Blanda grönmögelost och creme fraische, lite vitlök kanske. Lägg smeten på filébitarna och in i ugnen, 200-250 grader, tills osten smält och fått lite färg om du vill det. Är formen inte alltför stor får du plats med klyftpotatis för två personer i långpannan om du ställer formen med filén i den också. Gott så man gråter.
Citera
2004-02-16, 09:48
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Jag skulle vilja tillägga en sak här. Innan du rullar den i salt och peppar, bryn hela filén runt om, även på kortsidorna! Detta gör att alla köttsafter stannar inuti köttbiten när den ligger i ugnen, och du slipper en tråkig och torr fläskfilé.
Kocken i det vetenskapliga matlagningsprogrammet på Discovery visade i ett experiment att det bara var en myt.
Citera
2004-02-16, 09:54
Medlem
ButterFlys avatar
Åh tack igen för recepten, Jag kan ju dela med mig av mitt favvorecept men det är ju grädde i det.

Skiva filèn och fräs, slå på lite grädde. Stöt dragon tillsammans med lite socker, salt och peppar och rör ner i grädden.
låt detta puttra ett tag och servera till pressad potatis.
Citera
2004-02-16, 10:15
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButterFly
Åh tack igen för recepten, Jag kan ju dela med mig av mitt favvorecept men det är ju grädde i det.

Skiva filèn och fräs, slå på lite grädde. Stöt dragon tillsammans med lite socker, salt och peppar och rör ner i grädden.
låt detta puttra ett tag och servera till pressad potatis.
Borde du inte kunna njuta av detta även om du vill lägga av med grädden? Arla har något som heter Lagalätt som bara innehåller 5% fett. Har själv använt det till såser och det tjocknar precis som grädde och ger en krämig konsistens.
Citera
2004-02-16, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Borde du inte kunna njuta av detta även om du vill lägga av med grädden? Arla har något som heter Lagalätt som bara innehåller 5% fett. Har själv använt det till såser och det tjocknar precis som grädde och ger en krämig konsistens.
Milda har också en liknande produkt, som heter Milda MiniMat, som innehåller 7% fett men annars är som grädde (fast den går ju inte att vispa, såklart).
Citera
2004-02-16, 11:13
Medlem
ButterFlys avatar
Jag har testat milda mat, det körde jag alltid innan på. Får ta och testa dom andra som är mindre fett i osså.
Citera
2004-02-16, 11:18
Moderator
Evil Eds avatar
Något som är väldigt gott men kanske inte så nyttigt är smördegsinbakad fläskfilé.

Tag en hel fläskfile, gnid in den med en färskost som dyu tycker om, ex. Philadelpia, köp färdiga smördegsplattor och rulla in hela filén i smördeg.

In i ugnen och snart har du en fantastisk god maträtt, serveras gärna med potatisgratäng eller klyftpotatis.
Citera
2004-02-16, 11:22
Medlem
ButterFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Något som är väldigt gott men kanske inte så nyttigt är smördegsinbakad fläskfilé.

Tag en hel fläskfile, gnid in den med en färskost som dyu tycker om, ex. Philadelpia, köp färdiga smördegsplattor och rulla in hela filén i smördeg.

In i ugnen och snart har du en fantastisk god maträtt, serveras gärna med potatisgratäng eller klyftpotatis.

Åh, låter som en bra middag som är lite rolig när man får gäster.
Citera
2004-02-16, 12:42
Medlem
RIP-Polariss avatar
Gryta med fläskfilé och korv:

Fläskfilé i skivor
God korv, kabanoss eller chorizo
Paprikor
Lök
Potatis
Morot
Syltlök
Färska svampinjoner
Mjöl
Persilja
Vitlök
Paprikapulver
Ev. Grädde och Crème Fraîche

Bryn fläskfilé och korv. Båda i skivor
Lägg över i gryta.
Fräs paprika, lök, vitlök, morot, potatis, svampisar samt eventuella andra grönsaker du vill ha i.
Lägg över i grytan och pudra över med någon matsked vetemjöl som redning.
Häll på vatten och kanske någon buljongtärning.
Krydda med valfria kryddor, kanske basilika, oregano eller dragon eller nåt. Välj själv.

Låt puttra tills potatisen är lagom mjuk.
Innan serveringen skall du ha i syltlöken samt rejält med hackad persilja.
Ha i eventuell grädde eller en klick Crème Fraîche.

Servera med nybakt bröd och en klick Crème Fraîche.
Alternativt kan du utesluta potatisen ur receptet och istället servera potatisklyftor, pressad potatis, hasselbackare eller ris till. Använd fantasin.
Citera
2004-02-16, 13:24
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed

Detta har jag ätit flera gånger, kan bara instämma, det är supersmarrigt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in