2010-01-12, 18:00
Medlem
ZhongNanHais avatar
Hej
om man ska ha både windows 7 och osx vad finns det för fördelar och nackdelar med parallel desktop och dual boot.

så vitt jag förstått det:
dual boot: snabbare men man kommer inte åt filer?/funktioner dvs köra program utan att starta om datorn och gå in på windows

parallels desktop:
man kommer åt filer och kan köra program i windows samtidigt som man kör osx men det är segt/segare

stämmer detta? något mer?

Kan man köra både parallels desktop OCH dual boot?
dvs om man vill ha snabbt windows startar man om men om man bara vill in å göra en liten grej startar man parallels desktop?
Citera
2010-01-12, 18:07
Medlem
Stämmer bra det.
Installera windows med bootcamp och köra den via parallels eller vmware fusion
Citera
2010-01-12, 18:11
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Stämmer bra det.
Installera windows med bootcamp och köra den via parallels eller vmware fusion

nice. men hur är det om jag är inne i OSX och har lite bilder på min windowspartition, kan jag läsa av dom då? dvs kan jag läsa av från windows partitionen? kan jag även skriva till windowspartitionen t.ex. ändra i ett dokument i windowspartitionen och spara

och vice versa om jag är inne på windows 7, kan jag läsa/skriva till OSX disken då?

finns det t.ex. något filformat man ska formattera windows 7 partitionen om man vill göra detta?
Citera
2010-01-12, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
nice. men hur är det om jag är inne i OSX och har lite bilder på min windowspartition, kan jag läsa av dom då? dvs kan jag läsa av från windows partitionen? kan jag även skriva till windowspartitionen t.ex. ändra i ett dokument i windowspartitionen och spara

och vice versa om jag är inne på windows 7, kan jag läsa/skriva till OSX disken då?

finns det t.ex. något filformat man ska formattera windows 7 partitionen om man vill göra detta?

OSX kan läsa filer från NTFS utan att starta upp varken bootcamp eller parallels, men klarar inte av att skriva (såvida du inte installerar tredjepartsdrivrutiner vilket är enkelt gjort)
Hur det ligger till åt andra hållet har jag inte koll på, fungerar det inte native så borde det vara lätt ordnat med tex. Macdrive
Windowspartitionen ska vara NTFS som vanligt
Citera
2010-01-12, 20:28
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
OSX kan läsa filer från NTFS utan att starta upp varken bootcamp eller parallels, men klarar inte av att skriva (såvida du inte installerar tredjepartsdrivrutiner vilket är enkelt gjort)
Hur det ligger till åt andra hållet har jag inte koll på, fungerar det inte native så borde det vara lätt ordnat med tex. Macdrive
Windowspartitionen ska vara NTFS som vanligt

ok tackar... några särskilda tredjepartsdrivrutiner du tänker på?
Citera
2010-01-12, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
ok tackar... några särskilda tredjepartsdrivrutiner du tänker på?

NTFS 3G eller Paragons är de jag känner till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in