2010-01-12, 21:27
Medlem
Lillaas avatar
Tycker att det är fint som det är nu, vill du bli av med sakerna fort får du väl tillägga att personen måste hämta varan innan t.ex onsdag annars kastas den... Att du inte vill ge till någon som nyligen blivit medlem är som att säga att jag vägrar ge den till en neger...
Citera
2010-01-12, 21:36
Medlem
templers avatar
Löjeväckande hallå är det Fru Ribbing på telefon

Har inte begagnat mig av denna del än så om den moraliska höjden låter jag vara osagt. Hursomhelst om jag erbjöd mig att köra 4 mil för att hämta något skulle jag uppskatta om det fanns kvar men det kanske inte var det du menade.
Citera
2010-01-12, 21:36
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillaa
Att du inte vill ge till någon som nyligen blivit medlem är som att säga att jag vägrar ge den till en neger...
Va?? Vilken jävla parallell.
Att ta bort regeln om ett visst antal inlägg var en av de värsta försämringar som har skett. Nollpostare som snyltar? -Nej tack.
Citera
2010-01-12, 22:24
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av templer
Löjeväckande hallå är det Fru Ribbing på telefon

Har inte begagnat mig av denna del än så om den moraliska höjden låter jag vara osagt. Hursomhelst om jag erbjöd mig att köra 4 mil för att hämta något skulle jag uppskatta om det fanns kvar men det kanske inte var det du menade.
Vad jag menar är att om han som postar först säger att han kan hämta den om några dagar och han som postar som #2 säger att han kan komma och hämta den på en gång, så vill jag kunna ge den till han som kan komma och hämta den på en gång. Jag vill inte behöva garantera att den som skriver som #1 får varan enbart för han skrev först.

Givetvis är det inte tal om att ha bekräftat att ge den till en person och sedan då han är på väg och ska hämta den så ger jag den till någon annan så han åkt i onödan.
Citera
2010-01-12, 23:20
Medlem
Orzions avatar
Kan person inte hämta den inom 24 timmar borde man få gå vidare till nästa person.
Citera
2010-01-13, 00:08
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemod
Hur många "Den 100:e som skriver ett inlägg i tråden får..."-trådar kommer vi inte att få då? Känns som att RYS utan denna regel kommer att missbrukas en hel del, även om jag håller med om att tanken är god.
Precis. Dessutom var en av grundtankarna med RYS om jag inte missminner mig att man valde att ge bort en sak helt utan krav gentemot den person som får den. Det enda som var rättvist var alltså att låta den som var snabbast få den. Jag tror forumet skulle bli rätt kaosartat utan den här regeln, dessutom har flera varianter testats i RYS, till exempel att man måste ha skänkt något själv för att få ta emot (det skrotades för att det var omöjligt att hålla efter för moderatorerna minns jag).
Citera
2010-01-13, 00:12
Medlem
Regeln kan juh iof inte tvinga en bortskänkare att ge den till den första som skriker "Tar!". Regeln känns mer som ett system för hur det skall gå till i RYS.
Citera
2010-01-13, 09:54
Medlem
csts avatar
Plitar man ner alla krav man har på den som hämtar så kommer ju den första lämpliga få prylen. Blev lite knivigt att förklara, men jag tänker såhär:

Citat:
Ursprungligen postat av cst
Jag skänker bort en bok i Stockholm. Den ska hämtas före kl 12 idag.

Den första som svarar i tråden måste ju då uppfylla dessa krav, att kunna hämta boken före klockan tolv. Vilket innebär att alla som svarar är seriösa. Nyreggade medlemmar är också medlemmar och kommer en vacker dag att bli lika etablerade som du och jag.
Citera
2010-01-13, 10:44
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Plitar man ner alla krav man har på den som hämtar så kommer ju den första lämpliga få prylen. Blev lite knivigt att förklara, men jag tänker såhär:
Citat:
Jag skänker bort en bok i Stockholm. Den ska hämtas före kl 12 idag.
Den första som svarar i tråden måste ju då uppfylla dessa krav, att kunna hämta boken före klockan tolv. Vilket innebär att alla som svarar är seriösa. Nyreggade medlemmar är också medlemmar och kommer en vacker dag att bli lika etablerade som du och jag.
Ja om man preciserar sig ordentligt i trådstarten så eliminerar man ju ev krångel och vill man att det bara ska vara några "favoriter" som ska möjlighet att få prylarna man vill ge bort så kan man ju använda sig av pm-funktionen istället..
Citera
2010-01-13, 11:26
Medlem
epost72s avatar
Tidigare var det både postcountskrav och tid har jag för mig.
I vilket fall kan jag tänka mig att en del har ett separat konto just när man outar sig som i dessa situationer, mao kan det likaväl vara en gammal forumräv som inte vill outa sin identitet under sitt ordinarie konto.

Som övriga säger med precisa instruktioner i förstaposten kan man ignorera om någon skriver "tar om du skickar" "tar om du ändrar dig och skickar" osv.
Citera
2010-01-13, 14:38
Medlem
Paladias avatar
Citat:

Skulle man göra som du så bryter man mot reglerna. Det enda krav som är tillåtet är att den måste hämtas. Så länge personen i fråga kan hämta så måste man garantera produkten till den som skrivit först, enligt era regler.

Jag ser fortfarande ingen vettig logik i varför jag inte själv ska kunna sätta som krav att jag ger den till den som hämtar först. Sedan om man vill stödja äldre medlemmar framför de som reggat sig för att snappa åt sig grejer, så ser har jag svårt att se varför Flashback sätter sig emot det.
Citera
2010-01-13, 15:03
Medlem
Lillaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Skulle man göra som du så bryter man mot reglerna. Det enda krav som är tillåtet är att den måste hämtas. Så länge personen i fråga kan hämta så måste man garantera produkten till den som skrivit först, enligt era regler.

Jag ser fortfarande ingen vettig logik i varför jag inte själv ska kunna sätta som krav att jag ger den till den som hämtar först. Sedan om man vill stödja äldre medlemmar framför de som reggat sig för att snappa åt sig grejer, så ser har jag svårt att se varför Flashback sätter sig emot det.

Vilken regel bryter man emot då? Jag hittar då ingen regel som bryts om man gör så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in