2010-01-12, 22:20
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Helt rätt. Enligt Lag är det fullt tillåtet att vara otrogen alltså har det inte begåtts något lagligt fel. Moraliskt är det dock tveksamt men lag och moral är två helt skilda saker.
Ja, visst är det skilda saker.

Men jag tror faktiskt inte att en partner som har hoppat över skaklarna behöver vara en sämre förälder, så för mig är det inte på minsta sätt fel att den som har varit otrogen får fortsätta ha hand om barnen lika mycket som den andra partnern.
Citera
2010-01-12, 22:27
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ja, visst är det skilda saker.

Men jag tror faktiskt inte att en partner som har hoppat över skaklarna behöver vara en sämre förälder, så för mig är det inte på minsta sätt fel att den som har varit otrogen får fortsätta ha hand om barnen lika mycket som den andra partnern.

Jag håller med dig på den punkten med men jag tänkte att det hos vissa kan finns moraliska tveksamhet.
Citera
2010-01-12, 22:34
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag håller med dig på den punkten med men jag tänkte att det hos vissa kan finns moraliska tveksamhet.
Jodå, jag förstår nog det.

Alltså - jag förespråkar inte otrohet, men jag tycker inte att det ska vara olagligt eller användas som vapen vid en vårdnadstvist.

Otrohet kan i vissa fall utlösas av den andra parterns beteende. Det är kanske ingen ursäkt, men det finns ju faktiskt annat än otrohet som kan såra och ställa till det i ett äktenskap.
Fult att vara otrogen - ja. Fult att t.ex ljuga om ekonomi - ja. Fult att håna sin partner offentligt - ja. Fult att ständigt gnälla på sin partner - ja.

Förstår du hur jag menar?
Det finns mer än otrohet som kan vara fel i ett äktenskap.
Citera
2010-01-12, 22:37
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jodå, jag förstår nog det.

Alltså - jag förespråkar inte otrohet, men jag tycker inte att det ska vara olagligt eller användas som vapen vid en vårdnadstvist.

Otrohet kan i vissa fall utlösas av den andra parterns beteende. Det är kanske ingen ursäkt, men det finns ju faktiskt annat än otrohet som kan såra och ställa till det i ett äktenskap.
Fult att vara otrogen - ja. Fult att t.ex ljuga om ekonomi - ja. Fult att håna sin partner offentligt - ja. Fult att ständigt gnälla på sin partner - ja.

Förstår du hur jag menar?
Det finns mer än otrohet som kan vara fel i ett äktenskap.

Jag delar helt dina åsikter och värderingar på demma punkt.
Citera
2010-01-12, 22:42
Medlem
Otrohet olagligt? Nä nu jävlar får det fan ta och vara slut på moralpaniken snart.
Citera
2010-01-12, 23:08
Medlem
Tlagnojs avatar
Tror att TS fråga lättast besvaras med:

"Varför är inte utomäktenskapligt sex olagligt?"

Kan svara på det också. Vi lever inte i en kristen stat längre. (Eller eller monoteistiska stater förbjuder väl sånt).
Citera
2010-01-12, 23:17
Medlem
hetzzs avatar
Om det nu skulle bli olagligt, hur ska man bevisa att ens partner vart otrogen?

Vansinne säger hetzz!
Citera
2010-01-12, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Otrohet olagligt? Nä nu jävlar får det fan ta och vara slut på moralpaniken snart.
Håller ju självklart med. Men de enda argumentet jag har är precis som dig att det bara är moralistisk bullshit. Men jag menar sådan bullshit är ju fullt gångbart med annat i samhället, t.ex. illegala droger, prostitution, hatbrott osv.
Men i så fall kanske att göra slut med någon (kanske främst på ett elakt sätt) också borde vara illegalt, just pga att det skadar människor (garanterat har det även lett till att människor har begått mord och självmord).
Eller varför inte, förbjuda människor att komma för nära varandra, så slipper vi all den ångest och depression som separation och död medför sig.
Självklart går ju inte detta. Människor kommer skadas och måste få kunna göra det.
Citera
2010-01-12, 23:27
Medlem
CitySoundtracks avatar
Är förvånad att ingen nämnt det tidigare, men otrohet är enligt svensk lag förbjudet.

I vår mycket gamla, men ack så utförliga, Äktenskapsbalk 1:2.

Sanktioner? Inte så länge jag kan minnas.
Citera
2010-01-12, 23:28
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Hotet finns i framtiden

Citat:
Ursprungligen postat av hetzz
Om det nu skulle bli olagligt, hur ska man bevisa att ens partner vart otrogen?

Vansinne säger hetzz!

Inte svårare än att bevisa andra brott. Annars får väl muslimska gardet utöva lite tortyr. Jag tror TS är lite tidigt ute med att väcka frågan. Om 20 år bli det ett helt annat genklang från de som då frekventerar FB
Citera
2010-01-12, 23:34
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Inte svårare än att bevisa andra brott. Annars får väl muslimska gardet utöva lite tortyr. Jag tror TS är lite tidigt ute med att väcka frågan. Om 20 år bli det ett helt annat genklang från de som då frekventerar FB
Jag vet inte det...
Jag får ibland höra att jag ska sticka iväg till Familjeliv istället, och att jag är PK.
I denna tråd är jag emot att otrohet ska vara olagligt.
Citera
2010-01-12, 23:41
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitySoundtrack
Är förvånad att ingen nämnt det tidigare, men otrohet är enligt svensk lag förbjudet.

I vår mycket gamla, men ack så utförliga, Äktenskapsbalk 1:2.

Sanktioner? Inte så länge jag kan minnas.

De lagarna används väl främst för att åberopa vem som skall få vad efter äktenskapets slut. Alltså inga lagar som ger något "straff" annat än i det civilrättsliga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in