2010-01-12, 03:03
Medlem
Hej.

Jag har ett stort problem med Windows 7. Efter att jag har installerat det så brukar datorn stängas av oregelbundet(ungefär mellan 2 - 10 timmar), som om någon har dragit ur elsladden. Det sker med 4 datorer som har Windows 7 installerat, en av datorerna hade redan Windows 7 installerat när det köptes. Alla datorer är väl byggda att tåla Windows 7 och mycket mer.

Notera att det här problemet bara har hänt med Windows 7. Samt att ingen av datorerna har några problem med överhettning.

Jag misstänker att det är en bug i Windows 7, annars har jag ingen som helst aning. Jag har också kollat runt ett tag efter någon lösning för problemet men inte hittat något.

Är det någon här som har samma problem? Eller vet hur man kan fixa det?
Citera
2010-01-12, 03:14
Medlem
Min hade nåt liknande men visade sig att den gått i strömsparläge "by default".
Ändrade bara "Försätt datorn i strömsparläge" till "aldrig".

Kontrollpanelen\Maskinvara och ljud\Energialternativ\Redigera schemainställningar
Citera
2010-01-12, 03:25
Medlem
[Strange Days]s avatar
Om det hade varit en bugg i Windows 7 så hade garanterat flera haft samma problem.
Så det rör sig knappast om en bugg i själva operativsystemet.
Det är en alltför långsökt misstanke.

Därmed inte sagt att det kan röra sig om problem med periferimjukvara som drivrutiner etc.
Kolla som sagt även energispar-inställningarna i Kontrollpanelen.
Citera
2010-01-12, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Om det hade varit en bugg i Windows 7 så hade garanterat flera haft samma problem.
Så det rör sig knappast om en bugg i själva operativsystemet.
Det är en alltför långsökt misstanke.

Därmed inte sagt att det kan röra sig om problem med periferimjukvara som drivrutiner etc.
Kolla som sagt även energispar-inställningarna i Kontrollpanelen.

Jag glömde nämna att 2 av datorerna är stationära, dem andra 2 är bärbara men med avstängd strömsparläge. Datorn kan stängas av när man jobbar med den, så det har nog inte med strömsparläge att göra iaf.

En av dem 2 bärbara datorerna hade Windows 7 redan installerat när den var köpt, och den har alltid haft samma problem. Den är 3 veckor gammal.
Senast redigerad av roligapa 2010-01-12 kl. 04:00.
Citera
2010-01-12, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roligapa
Jag glömde nämna att 2 av datorerna är stationära, dem andra 2 är bärbara men med avstängd strömsparläge. Datorn kan stängas av när man jobbar med den, så det har nog inte med strömsparläge att göra iaf.

En av dem 2 bärbara datorerna hade Windows 7 redan installerat när den var köpt, och den har alltid haft samma problem. Den är 3 veckor gammal.
Ring fabrikantens support, om fler än du har det på deras datorer lär de nog ha hört det. Kan inte fabrikanten kan du ta nästa steg, ringa MS så de får lägga ett case om det och felsöka åt dig. Har det med drivrutiner/mjukvara/operativsystem kör de bara lite verktyg för att samla ihop info till en loggfil där rubbet syns. Fast tvivlar oxå på att det är ngn bugg då man aldrig annars hört talas om det, då skulle det dessutom drälla av poster i forumet om det hela. De kan inte vara ngt med strömförsörjningen till dem i hushållet som spökar?
Senast redigerad av pc4life 2010-01-12 kl. 04:16.
Citera
2010-01-12, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Ring fabrikantens support, om fler än du har det på deras datorer lär de nog ha hört det. Tvivlar att det är ngn bugg då man aldrig annars hört talas om det, då skulle det dessutom drälla av poster i forumet om det hela.

Så sant, ska kolla upp det.
Citera
2010-01-12, 04:20
Medlem
Kom på en sak. RC/Betorna av Win7 hade ju liknande då de så att säga löpt ut. Fast du kanske kör legala licenser. Om inte skulle det kunna ha med en specifik warez-release att göra. Fast då har du ju den där köpta datorn, den borde ju inte omfattas av detta för den om ngn är väl ärlig. Håll oss gärna uppdaterade med vad det berott på ifall andra stöter på liknande.
Citera
2010-01-12, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Kom på en sak. RC/Betorna av Win7 hade ju liknande då de så att säga löpt ut. Fast du kanske kör legala licenser. Om inte skulle det kunna ha med en specifik warez-release att göra. Fast då har du ju den där köpta datorn, den borde ju inte omfattas av detta för den om ngn är väl ärlig. Håll oss gärna uppdaterade med vad det berott på ifall andra stöter på liknande.

Alla datorer har legala licenser av Windows.

Jag ska kolla alla services etc. och posta resultaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in