2010-01-12, 02:13
Bannlyst
Om man sitter häktad för personrån och grov misshandel, vad kan straffet tänkas bli?

Personen har nyss fyllt 21 år, har tidigare suttit inne i 3 månader för narkotikabrott och är nu villkorligt frigiven.
Citera
2010-01-12, 02:16
Medlem
Andrechawlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thez
Om man sitter häktad för personrån och grov misshandel, vad kan straffet tänkas bli?

Personen har nyss fyllt 21 år, har tidigare suttit inne i 3 månader för narkotikabrott och är nu villkorligt frigiven.

3-10 ish i fängelse, beroende på omständigheter, det finns grov misshandel och GROV misshandel.
Citera
2010-01-12, 03:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andrechawla
3-10 ish i fängelse, beroende på omständigheter, det finns grov misshandel och GROV misshandel.

Menar du år eller månader?

Jag anser inte ens att det var en misshandel, utan ett vanligt slagsmål. Men "offret" har fått det till grov misshandel med tillhyggen och grejer så...
Personen som jag undrar över har garanterat inte användt tillhyggen, hans vän som också medverkade i det hela kan dock ha gjort det. Men, "offret" och hans vänner vill lägga skulden på personen som jag undrar över...
Citera
2010-01-12, 04:20
Medlem
goE-s avatar
Citat:

Jag anser inte ens att det var en misshandel, utan ett vanligt slagsmål. Men "offret" har fått det till grov misshandel med tillhyggen och grejer så...
Personen som jag undrar över har garanterat inte användt tillhyggen, hans vän som också medverkade i det hela kan dock ha gjort det. Men, "offret" och hans vänner vill lägga skulden på personen som jag undrar över...
Nu är jag ingen jurist, så lägg inte alltför mycket vikt vid mina ord. Jag vill därför undvika att dra slutsatser, men kan lista till den information som bör vara relevant
  • Grov misshandel ger minst ett år, max 10 år. Brottsbalken 3kap §6.
  • Rån ger ett lägre straff än grov misshandel, och poolning av brott adderar inte straff i Sverige. Straff utdelas alltså endast för det grövre av brotten, varför endast misshandelns straffsats är av intresse. Brottsbalken 8kap §5
  • Ungdomsrabatt ges upp till 21 års ålder om jag förstått principen korrekt - gärningsmannen är alltså inte aktuell för detta.
  • Huruvida den villkorliga domen adderar på straffet vet jag ej.
Jag tycker det är lite intressant att du anser att det ens var en misshandel. Sedan när är det tillåtet att slå ned någon utan att det är misshandel? Det faktum att du säger att personen i fråga "garanterat inte skulle använt tillhyggen" antyder ju att du gör bedömningen utifrån personlighet, inte från vad du själv vet och har sett. Var du på plats, eller vad får dig att göra bedömningen att misshandeln "var okej"?

Long story short - är det måhända dags att byta pojkvän Therese?
Citera
2010-01-12, 08:49
Medlem
Pörrs avatar
Tillsägelse till globaltanalt för tramsinlägg i den här och i andra Juridiktrådar.

/Moderator
Citera
2010-01-12, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Nu är jag ingen jurist, så lägg inte alltför mycket vikt vid mina ord. Jag vill därför undvika att dra slutsatser, men kan lista till den information som bör vara relevant
  • Grov misshandel ger minst ett år, max 10 år. Brottsbalken 3kap §6.
  • Rån ger ett lägre straff än grov misshandel, och poolning av brott adderar inte straff i Sverige. Straff utdelas alltså endast för det grövre av brotten, varför endast misshandelns straffsats är av intresse. Brottsbalken 8kap §5
  • Ungdomsrabatt ges upp till 21 års ålder om jag förstått principen korrekt - gärningsmannen är alltså inte aktuell för detta.
  • Huruvida den villkorliga domen adderar på straffet vet jag ej.
Jag tycker det är lite intressant att du anser att det ens var en misshandel. Sedan när är det tillåtet att slå ned någon utan att det är misshandel? Det faktum att du säger att personen i fråga "garanterat inte skulle använt tillhyggen" antyder ju att du gör bedömningen utifrån personlighet, inte från vad du själv vet och har sett. Var du på plats, eller vad får dig att göra bedömningen att misshandeln "var okej"?

Long story short - är det måhända dags att byta pojkvän Therese?

Okej, men om "rånet" ska ha begåtts då personen var 20 år gammal, gör det någon skillnad för straffet?

Anledningen till att jag anser att det inte var någon misshandel var för att "offret" slog "gärningsmannen" först och han skyddade sig bara.

Och angående det med tillhyggen, så menar jag på att jag vet det eftersom att han garanterat hade berättat detta för mig i så fall. OCH, eftersom att hans högra hand var/är förstörd på ett sådant sätt att han varken kunde slå eller gräppa med den så känns det väldigt konstigt att han ska ha kunnat
slå vanligt med vänstern, samtidigt som han hållit ett tillhygge i den.

Och nej, det må inte vara dax att byta pojkvän! Så länge han behandlar mig på ett så bra sätt som han gör och med respekt, så finns det ingen chans i världen att jag skulle kunna lämna honom :-)
Citera
2010-01-12, 18:55
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Okej, men om "rånet" ska ha begåtts då personen var 20 år gammal, gör det någon skillnad för straffet?

Anledningen till att jag anser att det inte var någon misshandel var för att "offret" slog "gärningsmannen" först och han skyddade sig bara.

Och angående det med tillhyggen, så menar jag på att jag vet det eftersom att han garanterat hade berättat detta för mig i så fall. OCH, eftersom att hans högra hand var/är förstörd på ett sådant sätt att han varken kunde slå eller gräppa med den så känns det väldigt konstigt att han ska ha kunnat

Och nej, det må inte vara dax att byta pojkvän! Så länge han behandlar mig på ett så bra sätt som han gör och med respekt, så finns det ingen chans i världen att jag skulle kunna lämna honom :-)

Påföljden kumuleras visst, men det näst svåraste brottets påföljd halveras, så den tunga biten i detta (rån + grov misshandel) kan - beroende på omständigheterna - resultera i runt två års straffvärde. Om personen är 20 spelar inte så stor roll i sammanhanget, eftersom reduceringen sker med 20 % och sedan hälften av det.

F ö har det föga betydelse vad du vet att han kan göra eller inte eller vad du anser. Givetvis har du ett intresse av att han ska framgå i så god dager som möjligt.
Citera
2010-01-12, 20:02
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:

Och detta vet du exakt hur? Jag hoppas att du var med när det hände så att du verkligen VET vad som hände, och inte bara vad den eller den personen "är kapabel till".

Citat:
Och angående det med tillhyggen, så menar jag på att jag vet det eftersom att han garanterat hade berättat detta för mig i så fall.

Citat:
OCH, eftersom att hans högra hand var/är förstörd på ett sådant sätt att han varken kunde slå eller gräppa med den så känns det väldigt konstigt att han ska ha kunnat

Utan att vara expert kan jag nog tro att när det verkligen gäller, kan man göra mer än man tror.
Citera
2010-01-12, 23:16
Medlem
Andrechawlas avatar
Citat:

År såklart, trollar du eller!?
Tror du personrån och grov misshandel ger 3 månader
Citera
2010-01-12, 23:24
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrechawla
År såklart, trollar du eller!?
Tror du personrån och grov misshandel ger 3 månader

Det är i Sverige man vet aldrig konstigare saker har hänt när det gäller straff. Tänker specielt på vissa yngre personers straff vid mord.
Citera
2010-01-14, 21:03
Bannlyst
Men jag borde alltså förbereda mig på att han får några års straff?
Citera
2010-01-15, 13:15
Medlem
1 år och 8 månader skulle jag gissa om det var en normalgrov misshandel. Utan kunskap om våldet är det dock svårt att säga något.

Dock är en sådan strafflängd ett utmärkt tillfälle för dig att fundera på om du vill ha ett liv som präglas av att ha en pojkvän som inte klarar mycket mer än en månads villkorlig frigivning utan att återfalla i ännu svårare brottslighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in