Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Nu är jag ingen jurist, så lägg inte alltför mycket vikt vid mina ord. Jag vill därför undvika att dra slutsatser, men kan lista till den information som bör vara relevant
- Grov misshandel ger minst ett år, max 10 år. Brottsbalken 3kap §6.
- Rån ger ett lägre straff än grov misshandel, och poolning av brott adderar inte straff i Sverige. Straff utdelas alltså endast för det grövre av brotten, varför endast misshandelns straffsats är av intresse. Brottsbalken 8kap §5
- Ungdomsrabatt ges upp till 21 års ålder om jag förstått principen korrekt - gärningsmannen är alltså inte aktuell för detta.
- Huruvida den villkorliga domen adderar på straffet vet jag ej.
Jag tycker det är lite intressant att
du anser att det ens var en misshandel. Sedan när är det tillåtet att slå ned någon utan att det är misshandel? Det faktum att du säger att personen i fråga "garanterat inte skulle använt tillhyggen" antyder ju att du gör bedömningen utifrån personlighet, inte från vad du själv
vet och har sett. Var du på plats, eller vad får dig att göra bedömningen att misshandeln "var okej"?
Long story short - är det måhända dags att byta pojkvän Therese?
Okej, men om "rånet" ska ha begåtts då personen var 20 år gammal, gör det någon skillnad för straffet?
Anledningen till att jag anser att det inte var någon misshandel var för att "offret" slog "gärningsmannen" först och han skyddade sig bara.
Och angående det med tillhyggen, så menar jag på att jag vet det eftersom att han garanterat hade berättat detta för mig i så fall. OCH, eftersom att hans högra hand var/är förstörd på ett sådant sätt att han varken kunde slå eller gräppa med den så känns det väldigt konstigt att han ska ha kunnat
slå vanligt med vänstern, samtidigt som han hållit ett tillhygge i den.
Och nej, det må inte vara dax att byta pojkvän! Så länge han behandlar mig på ett så bra sätt som han gör och med respekt, så finns det ingen chans i världen att jag skulle kunna lämna honom :-)