• 3
  • 4
2021-07-14, 16:18
Medlem
Skagen är: räkor, majjo, finhackad rödlök och dill.
Smögen är samma plus att man har i kräftstjärtar och rökt lax.

Det är min uppfattning i frågan, och jag är ödmjuk i det att det finns många olika tolkningar på detta tema. Med fina råvaror blir det magiskt gott i alla fall.
Citera
2021-07-15, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff567
Tore utelämnade ofta en ingrediens i sina offentliga recept, tror det var lite pepparrot denna gången.
Edit, kan ha varit i räksalladen

/D

Nja, pepparrot i skagenröra är Erik Lallersteds påhitt.
Citera
2021-07-17, 01:59
Medlem
Bertil85s avatar
Har man senap i majonnäsen så är det en bortglömd ingrediens.
Smögen, västkust eller skagen röra liten skillnad.
Citera
2021-07-18, 07:56
Medlem
gubbroras avatar
Många i tråden som refererar till Wretmans Toast Skagen. Det är begripligt men naturligtvis fel.

Skagenröra är naturligtvis inspirerad av toast skagen men där tar likhetens slut. Skagenröra är naturligtvis en kommersiell produkt som renommésnyltar på Wretmans Toast. Syftet var naturligtvis att låta människor få en enkel möjlighet att göra en "toast skagen" utan att behöva köpa alla ingredienser som ingår i Tores Toast. Det räcker med en burk

Smögenröran i sin tur är något som parasiterar på skagenröran i inget av fallen finns det någon "äkta" produkt
Citera
2021-07-18, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Många i tråden som refererar till Wretmans Toast Skagen. Det är begripligt men naturligtvis fel.

Skagenröra är naturligtvis inspirerad av toast skagen men där tar likhetens slut. Skagenröra är naturligtvis en kommersiell produkt som renommésnyltar på Wretmans Toast. Syftet var naturligtvis att låta människor få en enkel möjlighet att göra en "toast skagen" utan att behöva köpa alla ingredienser som ingår i Tores Toast. Det räcker med en burk

Smögenröran i sin tur är något som parasiterar på skagenröran i inget av fallen finns det någon "äkta" produkt
Här måste jag erkänna att jag inte hängde med i det du skriver. Kan du förtydliga.

/J
Citera
2021-07-18, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Pepparrot brukar fungera bra i dessa sammanhang, nu ska jag göra annat med en het toast skagensås.(Ett tabascorecept ifrån en av deras receptböcker.)
Den har en del pepparrot, men även mangochutney, curry, kapris och lite annat, en satans god sås för skaldjur.

Om du vill ha den, så kan jag leta upp den och posta här.
Kapris lät som ett lyft, måste prova även om det går utanför ”Orginal”

/J
Citera
2021-07-20, 07:45
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff567
Här måste jag erkänna att jag inte hängde med i det du skriver. Kan du förtydliga.

/J

Ska försöka; Toast Skagen är en macka som TW hittade på (beskrivning finns i tråden). Deb spred vi hans krogar till andra restauranger i landet. Så småningom publicerades recept så att människor kunde göra den själv hemma. I och med att skagen blir populär så uppstår en marknad för en färdiggjord röra som människor kan använda istället för att gå och handla diverse ingredienser. Eftersom det handlar om en kommersiell produkt måste innehållet justeras så att lönsamheten blir maximal.

Det innebär att skagenröran är inspirerad av TW:s macka men inte en kopia. TW har så vitt jag vet aldrig hittat på skagenröra och inte heller hävdat det.

Så att jämföra toast skagen med skagenröra är helt irrelevant
Citera
2021-07-20, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Ska försöka; Toast Skagen är en macka som TW hittade på (beskrivning finns i tråden). Deb spred vi hans krogar till andra restauranger i landet. Så småningom publicerades recept så att människor kunde göra den själv hemma. I och med att skagen blir populär så uppstår en marknad för en färdiggjord röra som människor kan använda istället för att gå och handla diverse ingredienser. Eftersom det handlar om en kommersiell produkt måste innehållet justeras så att lönsamheten blir maximal.

Det innebär att skagenröran är inspirerad av TW:s macka men inte en kopia. TW har så vitt jag vet aldrig hittat på skagenröra och inte heller hävdat det.

Så att jämföra toast skagen med skagenröra är helt irrelevant
Tack (Y)

/J
Citera
2021-07-21, 10:28
Medlem
terreces avatar
Mycket intressant tråd. Tack till samtliga skribenter för idogt grävande!

Jag fick en tanke att fastna angående regioner. Inte så mycket SE/DK utan mer regionalt i Sverige.

Har under alldeles för många år arbetat som resande säljare. Med bakgrund av det tillsammans med en fäbless för just ovan nämnda röror ställer jag mig följande fråga/påstående. Note Bene, jag räknar inte in "finkrogar" utan mer vardagliga erfarenheter.

Jag har aldrig sprungit på en Skagenröra i Göteborg eller Västkusten för den delen. Lika lite har jag i Stockholm och Norröver aldrig kommit i kontakt med en Smögenröra.

Vad säger panelen? Kan dessa gudomliga röror, oavsett exakta ingridienser också vara "mer" vanligt förekommande inom delar av Sverige språkmässigt?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in