2010-01-10, 21:45
Medlem
Tjena allesammans! ^^

Satt o kollade lite youtube klipp från Titanic.. När dom filmar vraket och fick några tankeställare!

Britannic är Titanic's syster fartyg.. Klart har jag sett en film om "när den sjunker" som är kanske 10 min lång.. men varför babblas de inte lika mycket om Britannic som sjönk 1916 som om Titanic som sjönk 1912?

Och så undrar jag.. Varför har ingen kommit med idén att bygga en replica av titanic helt och hållet? Hade varit mycket bättre än att gräva i Titanic och låta skeppet vila i lugn och ro för allt evigt.. Vilket de ju pågrund av plundrare aldrig kommer hända!
Citera
2010-01-10, 21:57
Medlem
Tror att med den teknik vi har idag kommer titanic att få vara ifred från plundrare. Att gå ned på det djupet är ingenting man gör enkelt. Tekniken är dyr och det krävs en hög kompetensnivå för lyckas få upp någonting från skeppet.
Citera
2010-01-10, 21:57
Medlem
Fbadgers avatar
Citat:
men varför babblas de inte lika mycket om Britannic som sjönk 1916 som om Titanic som sjönk 1912?

Tror att det beror på att Britannic räknades som ett krigsfartyg när det blev träffat av en torped/mina och att bara 70 personer omkom. Ingen hollywood plot direkt.
Citera
2010-01-10, 21:59
Medlem
Vad vill du att de ska göra med en replican? Köra som kryssningsfartyg? Det är iofs en rätt fräck idé. Upp med fyra skorstenar och allt, datoriserat till tusen men ingenting av det ska synas.
Citera
2010-01-10, 21:59
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g-ounze
Tjena allesammans! ^^

Satt o kollade lite youtube klipp från Titanic.. När dom filmar vraket och fick några tankeställare!

Britannic är Titanic's syster fartyg.. Klart har jag sett en film om "när den sjunker" som är kanske 10 min lång.. men varför babblas de inte lika mycket om Britannic som sjönk 1916 som om Titanic som sjönk 1912?

Och så undrar jag.. Varför har ingen kommit med idén att bygga en replica av titanic helt och hållet? Hade varit mycket bättre än att gräva i Titanic och låta skeppet vila i lugn och ro för allt evigt.. Vilket de ju pågrund av plundrare aldrig kommer hända!

Titanic ligger på 3 800 meters djup. Teknologin för att komma ner så långt har ännu inte blivit så billig att några "plundrare" kommit dit. Så det ska du nog inte behöva oroa dig för än på ett tag.
Citera
2010-01-10, 22:19
Medlem
SphinxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ordinaryuser
Vad vill du att de ska göra med en replican? Köra som kryssningsfartyg? Det är iofs en rätt fräck idé. Upp med fyra skorstenar och allt, datoriserat till tusen men ingenting av det ska synas.
Jag tycker det e en dålig idé.. man ska låta henne vila där hon ligger..
Alltså tänker på dåligt karma o vidskepelser o så.. Skepp som förlist ska stanna på botten.
Samma me hennes namn.

Till TS, Sök lite om Wilhelm Gustloff istället, där har du något mycket värre än Titanic.
Citera
2010-01-10, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SphinxX
Alltså tänker på dåligt karma o vidskepelser o så.. Skepp som förlist ska stanna på botten.
Samma me hennes namn.

Till TS, Sök lite om Wilhelm Gustloff istället, där har du något mycket värre än Titanic.

De ska jag! ^^
Citera
2010-01-10, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fbadger
Tror att det beror på att Britannic räknades som ett krigsfartyg när det blev träffat av en torped/mina och att bara 70 personer omkom. Ingen hollywood plot direkt.

Syftade mer på att de va de andra Harland and Wolff's andra fartyg som skulle vara osänkbart som sänktes.
Citera
2010-01-10, 23:53
Medlem
SphinxXs avatar
Citat:
Syftade mer på att de va de andra Harland and Wolff's andra fartyg som skulle vara osänkbart som sänktes.
Sluta haka upp dig på en reklam grej.. Alla vet väl att alla fartyg är sänkbara..
Det där användes som en PR-grej för att öka intresset för båtarna..
Citera
2010-01-11, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SphinxX
Samma me hennes namn.

Ja Wilhelm Gustlof var sjukt mycket värre! Förmodligen världens största fartygskatastrof bara några mil från Sverige och stora majoriteten har aldrig hört talas om det.
Synd att svenskarna generellt inte vet att det ligger 2st stora atlantångare med 15000 drunknade bara ett stenkast från Ystad.
Citera
2010-01-11, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fbadger

Britannic gick tom som lasarettfartyg i grekiska övärlden när hon sjönk. Det faktum att det bara var personal på båten samt att hon gick på en mina (ingen attack eller så) bidrar nog till att det hela inte verkar så spännande. Dock ligger hon relativt grunt (80-120m) vilket gör att man kan dyka på henne vilket i sin tur borde egga fantasin lite.
Det finns dock lite film om sänkningen, råkade se en på TV4 för några år sedan, en riktig kass TV-film men ändå
Citera
2010-01-11, 07:48
Medlem
Kupsans avatar
Citat:

Och så undrar jag.. Varför har ingen kommit med idén att bygga en replica av titanic helt och hållet?

Titanic: 1500 döda nåt
Britannic: 30 döda

Replica http://www.titanic-titanic.com/replica_titanic.shtml
Senast redigerad av Kupsan 2010-01-11 kl. 08:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in