2010-01-10, 21:51
Medlem
Voltaire1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Ja.. även om en kvinna våldtagits, eller utsatts för incest, eller ifall barnet är missbildat, eller ifall mamman mår psykiskt dåligt och vet att hon inte kommer kunna ta hand om sitt barn och ändå känner att hon kommer må sämre att se sitt barn bortlämnat, så har barnet rätt till sitt liv.

Det enda tillfälle då abort kan rättfärdigas i någon mån är ifall moderns liv riskeras genom graviditet eller födsel.
När blir det ett barn? Sekunden då en spermie penetrerar ett ägg??
V
2010-01-10, 21:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merewena
Så det är bara fostrets bästa ni ser till här då med andra ord.
Varför ska en kvinna som blivit våldtagen inte ha rätten att bestämma över sin egen kropp?
Hon bad inte om att bli våldtagen och bad inte om att bli gravid pga det heller.
Så ska hon inte få bestämma över vad som är bäst för henne bara för att hon har ett foster i sig som inte kan säga vad den vill.

Den våldtagna kvinnan fråntogs rätten över sin egen kropp.

Ifall du tycker det är fel, borde du förstå varför det är än värre att frånta det försvarslösa barnet rätten över sin.
2010-01-10, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Voltaire1
När blir det ett barn? Sekunden då en spermie penetrerar ett ägg??
V

Alltså, jag tycker man kan argumentera för att ett mänskligt liv uppstår vid konceptionsögonblicket, och skall skyddas från den stunden.
2010-01-10, 21:57
Medlem
Voltaire1s avatar
Citat:

Ifall du tycker det är fel, borde du förstå varför det är än värre att frånta det försvarslösa barnet rätten över sin.
Hur menar du att hon fråntogs rätten över sin egen kropp? När hon våldtogs?
V
2010-01-10, 21:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Voltaire1
Hur menar du att hon fråntogs rätten över sin egen kropp? När hon våldtogs?
V

Ja.. våldtäktsmannenmannen tog sig rätten att bestämma över hennes kropp.
2010-01-10, 22:03
Bannlyst
Citat:

Klart som fan att jag tycker det är fel, katoliker är fan inte bättre när det gäller synen på kvinnor än vad muslimer är.

Så bara för att våldtäktsmannen fråntog henne rätten över sin kropp så har hon absolut ingen rätt att bestämma över den.
Du har ju sjuk syn på våldtäkter.
2010-01-10, 22:05
Avslutad
Citat:
Klart som fan att jag tycker det är fel, katoliker är fan inte bättre när det gäller synen på kvinnor än vad muslimer är.

Så bara för att våldtäktsmannen fråntog henne rätten över sin kropp så har hon absolut ingen rätt att bestämma över den.
Du har ju sjuk syn på våldtäkter.

Jag tror du missförstod mig, alt. jag uttryckte mig oklart.

Vad menar du när du säger att "hon absolut ingen rätt att bestämma över den"?
2010-01-10, 22:06
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Enligt religion ska inte vi har rätten att bestämma över ett barns liv även om barnet inte är fött ännu.
Men dom har rätten att bestämma över att abort är fel.
Hur går det ihop?
Om du inte är religiös och inte har några tankar om det ofödda barnets rättigheter, så gör du ju som du tycker är rätt.
2010-01-10, 22:12
Bannlyst
Citat:
Jag tror du missförstod mig, alt. jag uttryckte mig oklart.

Vad menar du när du säger att "hon absolut ingen rätt att bestämma över den"?

Hur kan jag missförstå det du sa när du säger att hon fråntogs rätten över sin kropp när mannen våldtog henne.

Menar du inte då att blir hon med barn pga våldtäkten så har hon ingen rätt att bestämma över sin kropp bara för att mannen våldtog henne.
2010-01-10, 22:18
Avslutad
Citat:
Hur kan jag missförstå det du sa när du säger att hon fråntogs rätten över sin kropp när mannen våldtog henne.

Menar du inte då att blir hon med barn pga våldtäkten så har hon ingen rätt att bestämma över sin kropp bara för att mannen våldtog henne.

Ok, det var jag som missförstod dig.

Hon har väl rätt att göra vad hon vill med sin kropp, men jag tycker inte att det är moraliskt försvarbart att frånta ett ofött barn rätten över sin kropp.

Det har inget med min syn på våldtäkter att göra, utan med min förståelse av ofödda barns rättigheter.
2010-01-10, 22:20
Medlem
Justitiemords avatar
En våldtäktsman tar sig rätten att bestämma över en kvinnas kropp.

En kvinna som genomför fosterfördrivning tar sig rätten att bestämma över det ofödda barnets kropp.
2010-01-10, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
En våldtäktsman tar sig rätten att bestämma över en kvinnas kropp.

En kvinna som genomför fosterfördrivning tar sig rätten att bestämma över det ofödda barnets kropp.

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in