2010-01-10, 16:59
Medlem
polagoms avatar
Jag har alltid sen tonåren haft problem med att utföra vissa träningsövningar pga stelhet och annat. Och detta är specifikt vid knöböjs-övningen då jag inte kan utföra den korrekt, där jag bl.a går ned med ryggen fel, samt så ramlar jag nästan pga ovighet?

Nu vet jag inte vad det kallas, men om man ska bara gå ned som i knäböj (gå ned som en köttbulle, kallade gamla idrottstränare den för) då ramlar jag bakåt om jag ska försöka utföra den. Och de personer har sagt till mig så händer detta pga av stelhet, alltså att jag är för ovig.
Så om det är pga ovighet, hur ska jag då gå vidare för att förbättra mig själv på detta? Ska jag göra några specifika stretchingsövningar, träna upp några muskler, som mina magmuskler t.ex.?

Skulle bli väldigt tacksam för alla tips ni har!

Om det finns några oklarheter i mina beskrivningar så förstår jag, och ska då isf försöka förklara bättre!

Cheers!
Citera
2010-01-10, 17:05
Medlem
SiSeniors avatar
Tror detta problem är vanligare än vad många tror. Hade själv svårt att gå tillräckligt långt ner i början när jag knäböjde. Men genom att börja med lättare vikter och öva upp vigheten genom att utföra just mängder med knäböj hjälpte mig.

Stretching har jag aldrig sysslat med.
Citera
2010-01-10, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Jag har alltid sen tonåren haft problem med att utföra vissa träningsövningar pga stelhet och annat. Och detta är specifikt vid knöböjs-övningen då jag inte kan utföra den korrekt, där jag bl.a går ned med ryggen fel, samt så ramlar jag nästan pga ovighet?

Nu vet jag inte vad det kallas, men om man ska bara gå ned som i knäböj (gå ned som en köttbulle, kallade gamla idrottstränare den för) då ramlar jag bakåt om jag ska försöka utföra den. Och de personer har sagt till mig så händer detta pga av stelhet, alltså att jag är för ovig.
Så om det är pga ovighet, hur ska jag då gå vidare för att förbättra mig själv på detta? Ska jag göra några specifika stretchingsövningar, träna upp några muskler, som mina magmuskler t.ex.?

Skulle bli väldigt tacksam för alla tips ni har!

Om det finns några oklarheter i mina beskrivningar så förstår jag, och ska då isf försöka förklara bättre!

Cheers!

Det ska krävas väldigt mycket för att du inte ska klara att göra knäböj på grund av stelheten. Ofta kan det vara svårt att inte ramla bakåt eftersom man ska ha hälarna i marken samtidigt som man ska gå ner till knäna ligger i 90 graders vinkel. Börja med att ha en bänk bakom i säkerhetsskull. Men ta och snacka med någon på gymmet som är kunnig, bättre att få intruktioner på riktigt än via flashback.
Lycka till =)
Citera
2010-01-10, 17:07
Medlem
lundagrens avatar
Lägg en planka alt. en viktskiva under hälarna, så gör jag.
Citera
2010-01-10, 17:25
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edddde
Det ska krävas väldigt mycket för att du inte ska klara att göra knäböj på grund av stelheten. Ofta kan det vara svårt att inte ramla bakåt eftersom man ska ha hälarna i marken samtidigt som man ska gå ner till knäna ligger i 90 graders vinkel. Börja med att ha en bänk bakom i säkerhetsskull. Men ta och snacka med någon på gymmet som är kunnig, bättre att få intruktioner på riktigt än via flashback.
Lycka till =)

Jo det är ju problemet med hälarna som det ligger, om man står på tå så funkar det ju hyfsat. Men det känns inte särskilt korrekt att hålla på så i slutändan.
Någon som vet anledningen till att man inte klarar av att utföra övningen korrekt, rent hmm fysiskt då så att säga.

Tänkte höra med er, samt så klart personer som tränare osv.
Citera
2010-01-10, 17:32
Medlem
Pyramids avatar
Har väl lite att göra med balans och bålstyrka tror jag? Kanske kan jämföras med liggande hantelpress (för bröst), många nybörjare kör pyttelite eftersom deras balans är åt helvete, men balansen får man rätt snabbt och då ökar man mycket på kort tid.
Citera
2010-01-10, 17:52
Medlem
MrHurricanes avatar
Använder själv vikter under hälarna när jag kör. Fungerar jättebra för min del.
Citera
2010-01-10, 18:59
Medlem
ekwohos avatar
Om jag får låna tråden lite angående knäböj.
Jag kör i smith maskin vid knäböj och har då fåt instruerat att man skall ha benen en bra bit fram för så man inte går rakt ned för det skall vara bättre.
Och det blir ju en vis skillnad mot att köra knöböj enbart med stång. då välter man ju.
Mest fundersam på vad folk har att säga om det.

(ha benen halv meter framför överkroppen)
Citera
2010-01-10, 20:01
Medlem
Kan alla göra djupa knäböj? eller är det så att en del har kan ha fel propotioner som gör att dom blir för baktunga?
Citera
2010-01-10, 20:11
Medlem
MrHurricanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emuLate
Kan alla göra djupa knäböj? eller är det så att en del har kan ha fel propotioner som gör att dom blir för baktunga?

Varför skulle inte alla kunna köra djupa benböj? Stel kan man va, men somsagt sätt vikter vid hälarna.

Kör helst inte benböj i smithen då rörelsen inte blir naturlig.
Citera
2010-01-10, 20:30
Medlem
Marodeurs avatar
Jag har just börjat klara av böjen. Första fem passen, alla börjar med böj, sträckte jag mig efter två reps ca efter att försöka gå djupare.
Nu har det släppt! Har bara stretchat ytterst lite, men det lilla har snabbat upp smidigheten lite grann ändå.

Stå som en groda och vagga upp/ner, precis så som man inte ska göra om man har en dildo ståendes på golvet.
Tryck även ut knäna för att komma åt ljumske/hamstring/vad fan den heter.
I början måste man nog alltid göra detta så man blir riktigt varm i benen, men efter ett tag kan man börja värma upp med böj och endast skivstång.
Bäst är nog att även fortsättningsvis mjukstretcha igång benen, men orka
Citera
2010-01-10, 20:44
Medlem
dante05s avatar
Övningen ja gjorde när ja var stel i hälsenorna.

Ställ er axelbrett som ni kör knäböj med fristång, så går ni upp på tå några sekunder o sakta ner. Får ni samtidigt lite vad träning

Den funka bra för mig.

Mvh D
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här