Citat:
Jag ser juridikforumet ur läsarens perspektiv och du ser det i moderatorns perspektiv och jag har vid mer än ett fåtal tillfällen ställt mig frågande till den typen av motivering för låsning.
Ursprungligen postat av Pörr
Detta är alltså vad vi ska bedöma. Inte mycket att gå på som synes, bortsett från att vi kan utgå från att det inte har gått till på detta sättet. Därför är det helt meningslöst att fortsätta diskutera utefter det enskilda fallet. Istället får ts ta den diskussionen i någon av det antal nödvärnstrådar som finns.
Problemet är att många ts startar trådar om specifika händelseförlopp, vilka istället bör diskuteras i de allmänna trådar som redan finns.
Problemet är att många ts startar trådar om specifika händelseförlopp, vilka istället bör diskuteras i de allmänna trådar som redan finns.
På din fråga om det är vad vi ska ta ställning till, men hänvisning till trådskaparens korta inlägg så blir mitt svar att man inte ska behöva ha en akademisk utbildning för att få ställa en fråga i juridikforumet på Flashback. Det rimliga är att be trådskaparen utveckla händelseförloppet och vad han vill få fram, vilket också gjordes av medskribenterna att han stötte på henne i soprummet och bjöd in henne på vin, men när han (enligt egen utsago) närmade sig henne blev hon våldsam och slog honom varvid han svarade själv med våld mot henne. Detta ledde till slutsatsen att vi tror att hon uppfattat som att han skulle göra eller gjorde närmanden mot henne och vips har vi en juridisk situation som är lite besvärlig för honom och så vidare. Flashback är ett allmänt diskussionsforum där man kan diskutera väldigt många ämnen och få är experter inom något område. För juridikforumet bör man utgår från följande förhållningssätt:
- Den som skriver och frågar utgår hela tiden från sitt eget fall och vill veta hur just dennes fall kommer att bedömas juridiskt.
- Den som frågar har kanske inte ens en aning om var han ska börja söka någonstans. Han kanske inte ens vet att det är nödvärnsrätt han ska söka på.
Då många här inte kan juridiska termer men ändå är oroliga för hur deras fall ska bedömas av rättsväsendet måste ju också kunna få svar på sina frågor. Sedan är det din uppgift som moderator att lotsa dem rätt och är det lämpligt sammanfoga trådar eller hänvisa till annan tråd istället. Vi har ju exempelvis en tråd som handlar om busskontrollanters befogenheter eftersom det startar två sådana trådar per vecka. Då slås de samman och det är bra eftersom det ändå är relativt likartade ämnen eftersom trådstarten i regel är "Hej! jag blev stoppad av en kontrollant idag på bussen och jag undrar om jag kan komma undan det här på något sätt?". Men en nödvärnssituation kan se ut på många olika sätt och det är svårt att exakt ge ett generellt svar. Bättre är att pressa trådskaparen på mer information och svara därefter än att hänvisa till en annan generell tråd.
Tråden om vakterna som hållt kvar en kille så han inte kunde kliva på bussen utanför sitt område har gått långt över sina befogenheter och den tråden låste du!! I vilken annan tråd hade han fått svar på sin fråga, som han själv enkelt hade kunnat söka upp?
Citat:
Nu är väl knappast Flashback en dömande rättsinstans, men om man nu inte får diskutera sina vardagshändelser på Flashback utan att även ha med motpartens version, finns det då något annat ställe på nätet du kan rekommendera dit man kan vända sig om man blivit misshandlad av en ordningvakt, varit i slagsmål med sin granne, blivit satt i fyllecell eller begått en bilstöld? Folk vill ju veta.
Nej, jag ser det som fullständigt meningslöst att diskutera detta ur ett juridiskt perspektiv när vi inte har de förutsättningarna för att föra en juridisk diskussion. Hur tror du t ex att hela doktrinen kring bevisvärdering har kommit till? Knappast för att man har utgått från en sidas version av händelsen.
I övrigt, och det ska med tydlighet sägas, fungerar juridikforumet på Flashback mycket bra med aktiva moderatorer som håller rent och snyggt i trådarna. Alla blir vi väl upprörda och ibland vill moralisera, men det är juridik som ska diskuteras och ibland kan 10-30 inlägg av enbart moraliserande karaktär vara bortraderade av moderatorerna och den som läser tråden kan då på ett enkelt sätt ägna sig åt att läsa det som forumet är till för, nämligen de juridiska aspekterna. Juridikforumet är ett av de bäst fungerande på hela Flashback av dem som det är mycket aktivitet i och det ska ni ha cred för.