• 1
  • 2
2010-01-10, 13:01
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Vi var flera som smakade. Ingen inbillning.
Jag tycker att du ska köpa en ny liten flaska med karamellfärg, grön förstås, och göra om allt. Smakar det illa då igen då vet jag inte vad som är problemet. Men det kanske är så att du fick en flaska vars innehåll faktiskt var dåligt.
Citera
2010-01-10, 13:05
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Jag tycker att du ska köpa en ny liten flaska med karamellfärg, grön förstås, och göra om allt. Smakar det illa då igen då vet jag inte vad som är problemet. Men det kanske är så att du fick en flaska vars innehåll faktiskt var dåligt.

Jupp, det är nog lösningen. Men då tänker jag inte hälla det i 1 liter grädde som denna gången. Och så köper jag färgen i en annan affär.
Citera
2010-01-10, 13:12
Medlem
woofers avatar
Har du smakat på själva karamelfärgen?
Citera
2010-01-10, 13:15
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Har du smakat på själva karamelfärgen?

Nä, det kanske man borde. Men smakar den så illa kanske den är lite lätt onyttig i koncentrerad form?
Citera
2010-01-10, 13:22
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Nä, det kanske man borde. Men smakar den så illa kanske den är lite lätt onyttig i koncentrerad form?
Smaka bara. Det är inget att vara rädd för, såvida du inte häller i dig hela flaskan.
Citera
2010-01-10, 13:34
Medlem
Wine.s avatar
Har du kollat noga på etiketten om det verkligen är karamellfärg? För som kompassros sa tidigare så kan det ju vara hushållsarom, då dessa flaskor är identiska.
Senast redigerad av Wine. 2010-01-10 kl. 13:37. Anledning: blev lite fel
Citera
2010-01-10, 17:18
Medlem
Krests avatar
Sådan färg kan bli dålig om den är gammal, har själv upplevt det.
Citera
2010-01-10, 18:29
Medlem
Jag minns när jag var yngre och jag skulle skoja med min bror. Jag gick då till köksskåpet och plockade ner gul karamellfärg och hällde i hans glas med mjölk. När jag insåg att den gula karamellfärgen bara gjorde mjölken lite beigare så hade jag i mer. Sen tänkte jag att den kanske var gammal och därför inte funkade, gick tillbaka till skåpet och ställde in färgen.

Vi satte oss vid bordet och min bror togg en smutt. Jag hade haft i bittermandelolja. Inte populärt.
Citera
2010-01-10, 19:21
Medlem
Studsbolls avatar
Det var denna färgen:

http://www.oetker.se/oetker_se/html/...7vq9nc.se.html

Således inget annat än färg. Och inte för gammal och inte en tidigare öppnad förpackning.

Men nu har jag smakat på den och en droppe på tungan gav en obeskrivlig bitter och besk smak. Antar att det är fel på den helt enkelt.

Edit:stavfel
Citera
2010-01-10, 20:38
Medlem
klybans avatar
Kusin gjorde brytbröd och hade färgat med grön karamellfärg och denna smakade inte alls gott.
Och påminde lite om besk smak.

Men har faktiskt aldrig smakat på karamellfärgen, kanske dags att göra det :/
Citera
2014-09-23, 10:14
Medlem
Man ska ha i färgen innan man vispar grädden, eller allra senast när grädden är halvvispad. Har man i hushållsfärg i färdigvispad grädde kan färgen få den vispade grädden att skära sig (blir grynig, börjar förvandlas till smör). Då inträffar även en smakförändring till det sämre. Det kan vara det som hände.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in