Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-09, 18:21
  #1
Medlem
submariners avatar
hej,

vad tycker ni om att använda gore tex -skaljackor eller windstopper -jackor till vardags? de är ofta bra snyggt skurna, cleana i sin design/färgsättning och har många praktiska detaljer...

helt okej till jeans, skjorta & snygga boots/sneakers eller helt förkastligt?
Citera
2010-01-09, 18:49
  #2
Medlem
Persepones avatar
Jacka med Windstopper använder jag dagligen, dom är oftast snyggare och framför allt mindre prassliga och man blir mindre svettig än med jackor i ren regntät Gore-Tex.

En av få Windstopper med tejpade sömmar så den tål mer regnväder utan att läacka http://www.arcteryx.com/Product.aspx...ta-SV-Jacket-W

Sån har jag i förrförra årets färg.
__________________
Senast redigerad av Persepone 2010-01-09 kl. 18:52.
Citera
2010-01-09, 18:52
  #3
Medlem
Croissantens avatar
Använder skaljacka dagligen när det finns chans till regn. Både snyggt och praktiskt
Citera
2010-01-09, 18:58
  #4
Medlem
MT-snubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
hej,

vad tycker ni om att använda gore tex -skaljackor eller windstopper -jackor till vardags? de är ofta bra snyggt skurna, cleana i sin design/färgsättning och har många praktiska detaljer...

helt okej till jeans, skjorta & snygga boots/sneakers eller helt förkastligt?

Personligen tycker jag att funktionskläder bara ska bäras när man utövar det dom är designade till.
Tex. så går jag inte ut i min överlevnads-overall, thaiboxnings utstyrsel, camouflage kläder etc.
Det är lite som skateskor eller riktigt tjocka dunjackor, kör du bräda? Nej, varför har du skor som är utformade för det då?

Men det är bara min personliga åsikt. Vill du ha en windbreaker på dig, kör i "vind"!
Citera
2010-01-10, 10:08
  #5
Medlem
Ja, vafan. De är ju designade för vardagsbruk känns det som, med clean skärning, neutrala färger och så vidare. Jag skulle nog kunna tänka mig att ha en sådan till vardags, även om jag oftast tycker att snyggare kläder funkat alldeles utmärkt.
Citera
2010-01-10, 13:25
  #6
Medlem
heman86s avatar
Jag kör med skaljacka.Fungerar fint till vardags. Den är väl inte optimal nu när det är så jävla kallt ute men den är bra mot vinden och passar rätt bra för det Göteborgska klimatet.

Jackan jag har är en svart Fjällräven Greenland. Funderar på att köpa en klassisk Barbour Beaufort bara för att variera lite. Vi får se.
Citera
2010-01-10, 13:27
  #7
Medlem
Teliatomtens avatar
Skaljackor är faktiskt de ända jackor jag har..

Gore-tex jackan slänger man på sig när man ska gå till jobbet/skolan när det verkligen regnar och man går i en lugn takt, om man jäktar i en Gore-tex så blir man bara svettig om skjortan och den stickade tröjan över..

Om man typ ska näst intill ska springa till jobbet/skolan då får det bli en softshell jacka så man slipper komma fram svettig och kletig.

Sen används jackorna även när jag är ute och fiskar, jagar, ute och går samt åker skidor. men även där så rättar jag mig efter hur krävande det ska vara.


Citat:
Ursprungligen postat av heman86
Jag kör med skaljacka.Fungerar fint till vardags. Den är väl inte optimal nu när det är så jävla kallt ute men den är bra mot vinden och passar rätt bra för det Göteborgska klimatet.

Där har du fel....
om man tar på sig under jackan så klarar man väldigt många minusgrader, men det är ingen hitt på om man inte har något varmt under..och det kanske inte är så passande att komma till jobbet iförd fleecetröja och underställ ^^
(har klarat -20 samt väldigt kraftiga vindar i den temperaturen, jag frös inte, iförd en skaljacka)
__________________
Senast redigerad av Teliatomten 2010-01-10 kl. 13:29.
Citera
2010-01-10, 14:10
  #8
Medlem
Slumlords avatar
Ingen favorit för mig personligen.

Har för övrigt noterat att det är väldigt vanligt i Norrland. När jag besökte Östersund så kändes det som om nio personer av tio hade en färgglad Gore tex-jacka på sig.
Citera
2010-01-10, 14:23
  #9
Medlem
heman86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teliatomten
Där har du fel....
om man tar på sig under jackan så klarar man väldigt många minusgrader, men det är ingen hitt på om man inte har något varmt under..och det kanske inte är så passande att komma till jobbet iförd fleecetröja och underställ ^^
(har klarat -20 samt väldigt kraftiga vindar i den temperaturen, jag frös inte, iförd en skaljacka)

Ja det är möjligt. En fleece eller polotröja under hjälper nog. Men jag har nästan alltid skjorta under eftersom jag har det till vardags. Då kan det bli lite jobbigt med kylan. Men det är ju ett dumt val som jag gör. Jag vägrar nämligen gå runt i en dunjacka. Fryser hellre.
Citera
2010-01-10, 14:28
  #10
Medlem
Micke54s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Ingen favorit för mig personligen.

Har för övrigt noterat att det är väldigt vanligt i Norrland. När jag besökte Östersund så kändes det som om nio personer av tio hade en färgglad Gore tex-jacka på sig.

Nio av tio östersundare är väl skidåkare och det är populära plagg i just dom kretsarna så det är väl inte särskilt konstigt.
Sen när en jacka med så lite tyg som en skaljacka kostar 5000 så vill man väl använda den

Jag har både en färgglad gore-tex skaljacka, nu när det är kallt har jag en färgglad dunjacka. När det inte är så kallt så använder jag rock.
Men jag tycker det är helt ok men skaljacka till vardags även fast det är väl inget jag använder om jag skall på någon finare tillställning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback