2010-01-09, 16:53
Medlem
exerds avatar
Ska tillaga strimlad oxfilé och pastasås senare ikväll.

Undrar om man ska steka den någon minut och sedan hälla på grädden och låta den koka ett litet tag, eller om man ska steka den någon minut och sedan låta den koka i vatten någon timme innan grädden hälls i.

Vilket alternativ ger mörast/godast kött?

Hade det varit fläskfilé hade jag förmodligen kokat den i stekpannan någon timme med hjälp av vatten, men är lite ovan av att tillaga oxfilé på detta viset.
Citera
2010-01-09, 17:01
Medlem
stilltons avatar
jag skulle steka den i max 30 sekunder på hög värme och stoppa den direkt i den färdiga såsen utan att koka alls. poängen med oxfilé är ju att den är mör utan tillagning. ska du koka den en timme kan du lika gärna ta högrev eller dylikt.
Citera
2010-01-09, 17:03
Medlem
exerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
jag skulle steka den i max 30 sekunder på hög värme och stoppa den direkt i den färdiga såsen utan att koka alls. poängen med oxfilé är ju att den är mör utan tillagning. ska du koka den en timme kan du lika gärna ta högrev eller dylikt.

Misstänkte detta. Själva poängen med oxfilé är att den knappt ska stekas alls antar jag.

Kanske steker upp den och förvarar den i folie för att sedan blandas ihop med såsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in