• 4
  • 5
2010-06-30, 19:40
Medlem
Craig.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbslemmet
För ungefär 1 år sedan fick jag reda på att jag skulle få tillgång till ungefär 14 miljoner kronor. Dessa pengar kom från räntan på ett konto i ett skatteparadis. Således är beloppet som finns på kontot avsevärt högre än de pengar jag fick. Allt är legitimt och lagligt, och ingen blev gladare än jag och min familj. Pengarna testamenterades från en avlägsen släkting som jag endast haft sporadisk kontakt med. Det visade sig dock att jag och min familj var de enda han hade kontakt med, och inte någon i släkten visste hur tät han egentligen var.

Jag har alltid levt ett sparsamt liv, och sett till att ha ett par månadslöner på kontot som reserv om något trist skulle hända. När jag fick dessa pengar så fortsatte vårt liv precis som vanligt. INGEN vet om att just VI ärvt en massa pengar förutom banken. Vi tog till och med lån för att kunna införskaffa en större skogsfastighet, till viss del.

Jag har alltid trott att om man fick tillgång till en större summa pengar så skulle man shoppa loss som en dåre, men icke. Vi lever precis som vanligt med jobb och annat. Man unnar sig lite vardagslyx, men inte mer.

Är detta fenomen som uppstår endast förbehållet folk som levt ett enklare liv?
Man har ju hört talas om folk som redan ÄR rika som troll, och ju mer de får tillgång till desto mer lyx unnar de sig.

Hur går tankegångarna på Flashback runt detta fenomen? Vad skulle ni göra om ni fick tillgång till en större summa pengar? Är vårt beteende ovanligt?
Sparsamt? https://www.flashback.org/t1230710
Tänk på att också ge dina barn en riktig uppfostran, precis som dina föräldrar gjorde med dig.
Senast redigerad av Craig. 2010-06-30 kl. 19:43.
Citera
2010-06-30, 22:05
Medlem
Blocket.ses avatar
Många skriver, köp en dyr bil??

Vad menar ni med det?

En ny Audi A6 eller kanske en ny RR??
Vad är dyr bil ?

Och varför måste man ha det, bara för att man kan köpa det?
Citera
2010-06-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Många skriver, köp en dyr bil??

Vad menar ni med det?

En ny Audi A6 eller kanske en ny RR??
Vad är dyr bil ?

Och varför måste man ha det, bara för att man kan köpa det?

Folk är nigger-rich dom köper en bil för alla pengar dom har och sen måste de ta SMS lån för att kunna tanka.
Citera
2010-06-30, 22:33
Medlem
hallberg-rassys avatar
Vad jag hade gjort om jag fått tag i 14 mille bara sådär?

Ja, jag hade väl kanske möjligtvis köpt en tomt och byggt mig ett nytt hus. Tänk vad skönt med ett hus där allting är nytt, inga renoveringsbehov och låga energikostnader. Men jag är en snål jäkel, så någon lyx blir det inte, lagom är bäst.

Så hade jag väl kanske unnat bilen en rekond och allmän genomgång när jag ändå håller på. Det går väl på max 30 000.

Möjligen nya golfklubbor också. Så hade jag lagt in 2 miljoner i företaget så jag hade kunnat expandera snabbare och kanske anställa en person till så jag själv kunde dra ner från 80 till 60 timmar i veckan. Egentligen skulle jag kanske unnat mig en båt också, men nja... Det är mycket pengar för att segla runt 2-3 månader (vårt jädra klimat).

Sedan skulle väl resten (8-10 miljoner) gå in bland besparingarna. Firman kan försörja mig, särskilt om jag får ett expansionstillskott på 2 miljoner, men det är ju bra att ha lite sparat för sämre tider.

Jag håller med dig, att bränna en massa pengar på onödig lyx är bara gräsligt. Okej, mitt eventuella båtköp kanske kan ses som lyx, men vad kan jag säga förutom det att jag älskar havet.
Citera
2010-07-01, 11:55
Bannlyst
Köpa bil etc låter ju otroligt ospännande.
Själv hade jag dragit till Tokyo direkt och levt loppan i flera år med dagliga fester och gott käk. Jävlar, that's life
Citera
2010-07-01, 11:59
Medlem
Beror på i vilket skede av livet man får pengarna och vilken ekonomisk situation man befinner sig i innan, men hade jag fått pengarna idag hade jag köpt en lägenhet och sedan aktier för resten, förutom lite som jag skulle bränna på vad jag kände för för stunden.
Citera
2010-07-01, 21:40
Medlem
gubbslemmets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craig.
Sparsamt? https://www.flashback.org/t1230710
Tänk på att också ge dina barn en riktig uppfostran, precis som dina föräldrar gjorde med dig.

För att förklara mig kort, vilket jag inte anser att jag behöver, men bara för din skull ok.

Vi köpte en gård, gjorde om den till hästgård och lite annat lullull med naturupplevelser osv.
Vi lever på avkastningen som gården ger, vilket definitivt inte är en lyx.
Tråden om min dotter handlar om hennes jävla revolt mot familjen, inte vår ekonomi.
Jag skrev i den tråden att jag lägger ca 3000/mån på henne. Det är vad en stallplats kostar, i runda slängar. Hon har runt 3-400 i månaden att röra sig med, vilket jag anser i många fall vara mindre än genomsnittet för en fjortis
Om din farsa äger en bilverkstad, och du får din bil servad av honom gratis, är du bortskämd då?

Så en betydande del av ursprungskapitalet är investerat i denna gård, resten i lite ekonomiskt jox jag inte begriper mig på.
Citera
2010-07-07, 20:10
Medlem
Blåbärés avatar
Om jag hade tillgång till en större summa skulle jag investera i främst fastigheter, och om jag hade (oerhört) mycket pengar, skulle jag nog starta en bank.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in