2010-01-08, 20:55
Medlem
snattacks avatar
Hej,

Jag jobbar med komposition och arrangering i Mac OS X p en Macbook Pro rsmodell 2006 (2,16GHz Core2 Duo, 2GB ram).

Jag har mrkliga problem med Cubase och Sibelius som jag anvnder. Vid till synes slumpmssiga tillfllen brjar det hacka och rycka i ljudet vid realtidsuppspelning. D detta r tv program av olika tillverkare s br det drfr ha ngot med maskinvaran att gra. Om jag bara startar om programmet s gr inlsningen av ljuden i minnet ngot helt vansinnigt lngsamt innan den brjar spela upp och sedan hackar det och rycker som innan. Om jag dremot startar om operativet s funkar det igen.

Jag bytte nyligen till Snow Leopard (gjorde en clean install) fr att se om det blev bttre, men icke.

Jag har allts ingen aning om var felet ligger, s alla frslag r vlkomna. Finns det ngon vettiga diagnostiska program att tillg fr att felska minne/hrddisk/etc?
Citera
2010-01-08, 21:01
Medlem
Santa Clauss avatar
Har exakt samma problem p min Mac, som frvrigt r exakt samma modell. (2.16GHz C2D, 15").
Dock har jag endast problemet med det externa ljudkortet. Ibland s brjar det helt enkelt att spraka och lta illa. Misstnker att det r samma fenomen som fr dig.

Lsning 1 - Starta om ljudkortet, r ett E-MU 0202 USB, s det r bara att stnga av, och starta s r det klart.
Lsning 2 - ppna "Applications -> Utilities -> Audio MIDI setup", och ndra formatet/frekvensen p ljudkortet. ndra frn t.ex 96kHz till 44, och sen tillbaka s gr det som en klocka igen.

Trodde att det var nt lokalt fel hr, men tydligen inte?
Citera
2010-01-08, 21:55
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santa Claus
Har exakt samma problem p min Mac, som frvrigt r exakt samma modell. (2.16GHz C2D, 15").
Dock har jag endast problemet med det externa ljudkortet. Ibland s brjar det helt enkelt att spraka och lta illa. Misstnker att det r samma fenomen som fr dig.

Lsning 1 - Starta om ljudkortet, r ett E-MU 0202 USB, s det r bara att stnga av, och starta s r det klart.
Lsning 2 - ppna "Applications -> Utilities -> Audio MIDI setup", och ndra formatet/frekvensen p ljudkortet. ndra frn t.ex 96kHz till 44, och sen tillbaka s gr det som en klocka igen.

Trodde att det var nt lokalt fel hr, men tydligen inte?

Ah, har haft liknande trassel med mitt externa, fast p PC. Ja, det lter onekligen som att det vore ett samband med vra modeller.

Fler lsningar?
Citera
2010-01-08, 22:01
Medlem
Santa Clauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snattack
Ah, har haft liknande trassel med mitt externa, fast p PC. Ja, det lter onekligen som att det vore ett samband med vra modeller.

Fler lsningar?

Har tyvrr inte lagt ner nn mer tid p det d det r rtt ltt avhjlpt fr min del.

Men skriv grna om du hittar p ngot.
Citera
2010-01-09, 12:59
Bannlyst
Hur mnga spr har du? 2GB minne r inte mycket att hurra fr nr man hller p med musik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in