2010-01-08, 20:51
Medlem
twoeggss avatar
Jag har skt en hel del jobb p sistonde, men har sjlvklart ftt ligga p som bara den fr att f ngot svar verhuvudtaget.

Ngot jag funderat mycket p r hur man br formulera sig i sitt CV. Egenskaper br man nog vara sparsam med och drfr knns det extra viktigt att vara noggrann vilka man anvnder i sitt CV, s jag tnkte det kunde vara bra med en trd dr vi tycker till om egenskaper kopplat till olika branscher/jobbinriktningar och utbildningar. Det behver inte vara relaterat till vra egna egenskaper, jobbintentioner eller tidigare jobb i CVt, utan kan ven anvndas utav nyfikna av sprkbruk.

Exempel

10/10(betygsskala fr ett tidigare inlgg) - "I mitt tycke den bsta egenskapen att nmna i sammanhanget"

mlinriktad(egenskap) - Lagerarbetare(eller lngre beskrivning av jobbet) (bransch/inriktning/utbildning)

Bda delarna kan anvndas separat, men grna tillsammans fr att hlla lite liv i trden.

Jag brjar

Vetgirig - Lokfrare
Citera
2010-01-08, 21:01
Medlem
Jag brjar visserligen dligt genom att inte flja angiven mall, men vill nd inflika att oerhrt mnga listar bara ett antal egenskaper utan att g nrmare in p varfr det r bra egenskaper fr just det jobbet eller p vilket stt dessa egenskaper tar sig uttryck.

Exempel:
"Jag r noggrann, punktlig, rlig och vetgirig."

Jaha...

Bttre att kl egenskaperna i beskrivande ord, dvs frklara p vilket stt man r noggrann, p vilket stt man haft nytta tidigare av att vara punktlig, varfr det r viktigt fr fretaget att f in dig som r s rlig och hur lngt du planerar att n med din vetgirighet osv.
Citera
2010-01-08, 21:14
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Jag brjar visserligen dligt genom att inte flja angiven mall, men vill nd inflika att oerhrt mnga listar bara ett antal egenskaper utan att g nrmare in p varfr det r bra egenskaper fr just det jobbet eller p vilket stt dessa egenskaper tar sig uttryck.

Exempel:
"Jag r noggrann, punktlig, rlig och vetgirig."

Jaha...

Bttre att kl egenskaperna i beskrivande ord, dvs frklara p vilket stt man r noggrann, p vilket stt man haft nytta tidigare av att vara punktlig, varfr det r viktigt fr fretaget att f in dig som r s rlig och hur lngt du planerar att n med din vetgirighet osv.

Vet precis vad du menar. Det var lite drfr jag skrev att det knns extra viktigt att vlja bra ord och vara sparsam med beskrivande egenskaper. Sen hur man klr in orden r ju sjlvklart vldigt viktigt. Men kan ocks vara frrdiskt om man klr in dem p fel stt. I slutndan knns det egenskaperna man nmt som kommer sitta kvar i minnet p den som lser. Det r dem som r ger utrymme fr arbetsgivaren att utifrn situationen p arbetsplatsen gra en bedming utav situationen. Hade inte med inramningen av egenskaperna i mallen, men givetvis fr ni gra det om ni vill. Tack fr tipset!
Citera
2010-01-08, 21:21
Medlem
Anvnder inga personliga egenskaper i mitt CV. Min CV har bara mina utbildningar, tidigare anstllningar och vriga meriterande kunskaper (s som engagemang i frivillig organisation, data kunskaper etc).

Dremot i mitt personliga brev/mail som br vara hyfsat individuellt fr varje anskan rknar jag upp ett par saker, men bara de jag tror kan vara relevanta fr jobbet samt ven lista av mina ngra av mina smre egenskaper s jag inte framstr som en smrare. Dock ska man tnka en och tv gnger innan man lgger fram sina dliga sidor. Och absolut inga klyschor som "Jag jobbar fr hrt" eller sn skit utan mer som "Jag r dlig p att ge konstruktiv kritik".
Citera
2010-01-08, 22:46
Medlem
hueys avatar
Jag r sjlv arbetsgivare och letar ibland efter arbetsskande. Kan sga att nr man ska g igenom typ 100 personer s lser man absolut inte hela personliga brevet och CV:et. S mitt rd r att lgga stort krut p frsta meningen i personliga brevet. Om frsta meningen lockar lsaren till lsningen s r frsta stycket intressant. Om det r riktigt intressant s kanske man gnar igenom hela personliga brevet och eventuellt slnger ett ga p CV:et.

Det bsta tipset r nog egentligen att frska visa varfr man skulle passa fr det specifika jobbet. Det funkar absolut bst.
Citera
2010-01-09, 21:23
Medlem
tigertompas avatar
I slutet kan man har det som vrig information. Det kan vl vara intressant fr arbetsgivarna att man berttar lite vem man r och vad man str frr?
Citera
2010-01-09, 22:27
Medlem
dataSaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huey
Jag r sjlv arbetsgivare och letar ibland efter arbetsskande. Kan sga att nr man ska g igenom typ 100 personer s lser man absolut inte hela personliga brevet och CV:et. S mitt rd r att lgga stort krut p frsta meningen i personliga brevet. Om frsta meningen lockar lsaren till lsningen s r frsta stycket intressant. Om det r riktigt intressant s kanske man gnar igenom hela personliga brevet och eventuellt slnger ett ga p CV:et.

Det bsta tipset r nog egentligen att frska visa varfr man skulle passa fr det specifika jobbet. Det funkar absolut bst.
Vad tycker du om folk som bakar ihop CV & PB i ett? Knns ju lite smtt meningslst att skriva ett separat CV ifall man aldrig haft ett jobb och inte har ngot utbildning utver gymnasiet.
Citera
2010-01-10, 10:15
Bannlyst
kan ju vara bra att man skriver in lite egenskaper kort i det personliga brevet och brjar med det. Annars brukar egenskaper vara ngot som de oftast frgar om p intervju. Tex se 3 bra egenskaper och 1 dlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in