Flashback bygger pepparkakshus!
2010-01-08, 20:24
Medlem
Babababooyas avatar
Jag kör dubbla skärmar på min dator. En 22" widescreen och en 19". Går det att låsa upplösningen på min sekundära skärm så att den inte följer med när huvudskärmens upplösning justeras när jag kör spel?
Citera
2010-01-08, 20:28
Medlem
micaeles avatar
Jag är lite osäker men lutar starkt åt nyet. När en applikation körs i fullskärm måste grafikkortet anpassa sig maximalt för att erbjuda full kraft och funktionalitet, och då är det inte bra för prestandan att behöva hålla reda på en ytterligare upplösning på sidan om.
Citera
2010-01-08, 21:03
Medlem
Babababooyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Jag är lite osäker men lutar starkt åt nyet. När en applikation körs i fullskärm måste grafikkortet anpassa sig maximalt för att erbjuda full kraft och funktionalitet, och då är det inte bra för prestandan att behöva hålla reda på en ytterligare upplösning på sidan om.

Min huvudskärm ligger på 1680x1050 och sekundära på 1280x1024 i vanliga fall så att hålla två separata ska ju gå. Frågan är då om man kan tvinga grafikkortet att hålla dessa särskilda även i applikationer om man är beredd att offra lite prestanda - vilket oftast inte är något problem då spel man vill/måste köra på låg upplösning är så gamla att grafikkortet räcker gått och väl till iallafall.
Citera
2010-01-08, 21:08
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babababooya
Min huvudskärm ligger på 1680x1050 och sekundära på 1280x1024 i vanliga fall så att hålla två separata ska ju gå. Frågan är då om man kan tvinga grafikkortet att hålla dessa särskilda även i applikationer om man är beredd att offra lite prestanda - vilket oftast inte är något problem då spel man vill/måste köra på låg upplösning är så gamla att grafikkortet räcker gått och väl till iallafall.
Ja, det går att ha två olika så länge ingen applikation ligger i fullskärm. När så inträffar bygger grafikkortets inre om sig ganska rejält, något som är tämligen snårigt att förklara för en lekman vad och varför som sker. Kort sagt ges en skärm all uppmärksamhet och den andra får gott anpassa sig och bara finnas, så att säga.

Jag finner det föga sannolikt att grafikkortstillverkarna bygger in en sådan valmöjlighet, då det skulle öka drivrutinernas (och hårdvarans) komplexitet på många sätt. Har iaf aldrig stött på något sådant.
Citera
2010-01-08, 21:09
Medlem
Babababooyas avatar
Kan även tillägga att mitt grafikkort är ATI Radeon HD 3870 X2

Borde ju gå att använda några fancy parallella funktioner med en X2:a.
Citera
2010-01-08, 21:10
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Kan även tillägga att mitt grafikkort är ATI Radeon HD 3870 X2

Borde ju gå att använda några fancy parallella funktioner med en X2:a.
Man kan tycka det.

Men för att lägga lax på löken, så är det tyvärr inte.
Citera
2010-01-08, 21:17
Medlem
Babababooyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Man kan tycka det.

Men för att lägga lax på löken, så är det tyvärr inte.

Okej tack för hjälpen

Lär väl dyka upp en sådan funktion i framtiden, för industrin börjar väl inrikta sig mer på att lösa saker parallellt inom data och hårdvara?
Citera
2010-01-08, 21:24
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Lär väl dyka upp en sådan funktion i framtiden, för industrin börjar väl inrikta sig mer på att lösa saker parallellt inom data och hårdvara?
Man får hoppas det, även om det inte förefaller sannolikt. Jag har också stört mig många gånger på att efterfrågad funktion inte existerar, ej heller möjligheten att ge fokus till annat program på sidoskärm utan att förlora fullskärm på t.ex. ett spel.

Men tyvärr är jag också insatt i varför det fungerar som det gör och varför det inte låter sig lösas på simpla vis. So don't get your hopes up.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in