• 1
  • 2
2010-01-11, 19:04
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skulleviljaveta
En stark strmning inom samtida filosofi r naturaliserad filosofi. Naturaliserad filosofi finns i en stark och en svag form.

1) Filosofin ska reduceras ner till naturvetenskap (frmst psykologi)
2) Filosofin kan ta hjlp av naturvetenskapen.

1 tror jag inte p alls, men 2 har visat sig mycket fruktbar inom i alla fall moralfilosofi och medvetandefilosofi. Medvetandefilosofen Daniel Dennett har till exempel skrivit mnga bcker som binder samman biologi, psykologi och filosofi varav den mest knda heter "Consciousness Explained" http://en.wikipedia.org/wiki/Consciousness_Explained

Den svenska filosofen och kognitionsvetaren Peter Grdenfors hr till samma kategori som Dennett.

Min uppfattning r att det r ett ddsdmt projekt att spekulera om medvetandet utan att ta hnsyn till empiri. Filosofi betyder krlek till visdom, men hur kan ngon vara vis utan att ta hnsyn till fakta?
Citera
2010-01-12, 11:40
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Vnta nu lite. Om vi tar tv personer ur en sdan studie som har helt olika uppfattning om kategoriseringen, vem har d rtt? Det r ju inte precis ngot homogent.

Snuddar inte hela argumentet lite p argumentum ad populum?

Om vi tar Linns botanik, om nu det visar sig att folket i gemen inte alls kategoriserar vxterna som Linn gjorde, ska vi d g efter vad folket tycker?

Sedan kan du vl kommentera

"Jag vet att det finns vissa som vill erstta filosofens intuition med folkets faktiska intuiton. Men jag tycker att det r mrkligt. Frst eftersom intuition aldrig r ngot orrt och drefter nr man insett det att det r orimligt att ngon som knappt funderat p ngot ska ha ngon slags frtur mot den som spenderat mycket tid vid det."

fr det r ju vad det hela handlar om.

T ex nr vi diskuterar Gettierproblematiken, s, anvnder filosofen sig av sin intuition av vad kunskap r, men varfr skulle vi vilja erstta denna intuition med en icke-filosofs intuition som knappast funderat ver det tidigare?

Fr prototyptesten r ju test ver folks intution av hur de ska kategorisera.

Vad jag vill hvda hr r ungefr samma problematik som social konstruktionisterna har. I de fall d teorin ifrga inte r trivial r den felaktig, och i de tillfllen den r trivial, s, r den just det pga att det inte har frnekats av ngon filosof. Begrepp som "stor", "lng", "rdaktig" r typiskt prototypiska, men det r ju inget som frnekas.

OK, du har ngra bra invndningar. Fr att bemta dem mste jag ta upp distinktionen mellan analys och explikation.

En analys av ett begrepp r tnkt att fnga vad folk menar med ordet. En explikation r dremot tnkt att endast delvis korrelera med vad folk menar med ordet. T ex betyder "kraft" som det definieras av vetenskapen inte exakt detsamma som det betyder i vardagslag.

Ett problem r att mnga filosofer inte gr klart om de gnar sig t analys eller explikation. Men om man nu gnar sig t analys, r det fr mig klart att man mste ta hnsyn till hur mnniskor verkligen br sig t nr de kategoriserar.

Om man istllet gnar sig t explikation, behver man inte det. Hr uppstr istllet nya problem. Som jag ser det r en explikation endast anvndbar relativt ett syfte. Ord som "kunskap", "frihet", etc kan explikeras p olika stt i olika vetenskaper. Att stlla upp allmnna definitioner fr dessa ord, som filosofer gr, blir drfr inte srskilt meningsfullt.

Hela frgan om "intuitioner" r mycket komplicerad. Jag ger inte heller mycket fr "folkets" intuitioner om sg ondlighetsbegreppet. Men, jag menar att om vi vill fnga vad som menas med sg "kunskap" s br vi gna oss t empiriska studier. Vi behver inte ndvndigtvis frga folk vad de har fr intuitioner om det begreppet, utan kan stlla andra typer av frgor som gr att vi f reda p hur mnniskor kategoriserar detta begrepp.
Citera
2010-01-12, 11:41
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
1 tror jag inte p alls, men 2 har visat sig mycket fruktbar inom i alla fall moralfilosofi och medvetandefilosofi. Medvetandefilosofen Daniel Dennett har till exempel skrivit mnga bcker som binder samman biologi, psykologi och filosofi varav den mest knda heter "Consciousness Explained" http://en.wikipedia.org/wiki/Consciousness_Explained

Den svenska filosofen och kognitionsvetaren Peter Grdenfors hr till samma kategori som Dennett.

Min uppfattning r att det r ett ddsdmt projekt att spekulera om medvetandet utan att ta hnsyn till empiri. Filosofi betyder krlek till visdom, men hur kan ngon vara vis utan att ta hnsyn till fakta?

Absolut, medvetandefilosofi r ett ovanligt bra exempel p ett omrde dr man mste ta hnsyn till empiri. Det utmanar verkligen filosofens klassiska bild av sig sjlv som lnsstolsbegreppsanalytiker.
Citera
2010-01-13, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skulleviljaveta
OK, du har ngra bra invndningar. Fr att bemta dem mste jag ta upp distinktionen mellan analys och explikation.

En analys av ett begrepp r tnkt att fnga vad folk menar med ordet. En explikation r dremot tnkt att endast delvis korrelera med vad folk menar med ordet. T ex betyder "kraft" som det definieras av vetenskapen inte exakt detsamma som det betyder i vardagslag.

Ett problem r att mnga filosofer inte gr klart om de gnar sig t analys eller explikation. Men om man nu gnar sig t analys, r det fr mig klart att man mste ta hnsyn till hur mnniskor verkligen br sig t nr de kategoriserar.

Om man istllet gnar sig t explikation, behver man inte det. Hr uppstr istllet nya problem. Som jag ser det r en explikation endast anvndbar relativt ett syfte. Ord som "kunskap", "frihet", etc kan explikeras p olika stt i olika vetenskaper. Att stlla upp allmnna definitioner fr dessa ord, som filosofer gr, blir drfr inte srskilt meningsfullt.

Hela frgan om "intuitioner" r mycket komplicerad. Jag ger inte heller mycket fr "folkets" intuitioner om sg ondlighetsbegreppet. Men, jag menar att om vi vill fnga vad som menas med sg "kunskap" s br vi gna oss t empiriska studier. Vi behver inte ndvndigtvis frga folk vad de har fr intuitioner om det begreppet, utan kan stlla andra typer av frgor som gr att vi f reda p hur mnniskor kategoriserar detta begrepp.

Jo jag knner frsts till explikation.

Problemet med det hela r att det inte finns ngon egentlig anledning till att lta okunniga ha fretrde. Om man lter ngon svara p ett test fr att f reda p hur denne uppfattar 'kunskap' s kommer man att bli klokare p just detta. Men om man sedan har en filosofisk diskussion med denne om kunskap, tror du d att denne kommer att svara likadant?

Det r lika fel som att lta en domstol vara okunnig om lagen.

Det enda sdana tester kommer att visa p r hur enskilda individer som inte funderat srskilt mycket ver mnet svarar, och vissa mnster i hur olika kulturer svarar. Det kommer att finnas stora skillnader i hur en vsteurope svarar och hur ett naturfolk svarar. Och det kommer inte att ge oss mer ur filosofisk synvinkel n vad andra antropologiska studier gr.

Kunskapsbegreppet r lika komplicerat som sg egenskapsbegreppet, eller tidsbegreppet. Och vi kommer inte bli klokare p vad det r genom empiriska underskningar om folks uppfattningar. Tiden r inte cyklisk bara fr att ett naturfolk tror det.
Citera
2010-01-15, 10:49
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Jo jag knner frsts till explikation.

Problemet med det hela r att det inte finns ngon egentlig anledning till att lta okunniga ha fretrde. Om man lter ngon svara p ett test fr att f reda p hur denne uppfattar 'kunskap' s kommer man att bli klokare p just detta. Men om man sedan har en filosofisk diskussion med denne om kunskap, tror du d att denne kommer att svara likadant?

Det r lika fel som att lta en domstol vara okunnig om lagen.

Det enda sdana tester kommer att visa p r hur enskilda individer som inte funderat srskilt mycket ver mnet svarar, och vissa mnster i hur olika kulturer svarar. Det kommer att finnas stora skillnader i hur en vsteurope svarar och hur ett naturfolk svarar. Och det kommer inte att ge oss mer ur filosofisk synvinkel n vad andra antropologiska studier gr.

Kunskapsbegreppet r lika komplicerat som sg egenskapsbegreppet, eller tidsbegreppet. Och vi kommer inte bli klokare p vad det r genom empiriska underskningar om folks uppfattningar. Tiden r inte cyklisk bara fr att ett naturfolk tror det.

Nej, men frgan r om naturvetenskapliga begrepp som "tid" r analogt med "kunskap". Mnga begrepp som anvnds inom naturvetenskapen r "naturlig-sort"-termer, som "vatten". Enligt en inflytelserik teori s upptcker man s smningom "vad vatten r" - nmligen H2O. Det r "vattnets essens".

Som jag ser det har inte begrepp som "kunskap" ngon motsvarande "essens". Detta fr att det inte finns ngon lika enkel och renodlad teori som kunskap kan ing i som det gr med vatten, dr vi har en teori som en gng fr alla besegrat de vriga. Det finns en mngd olika teorier inom samhllsvetenskaperna och humaniora som inte stmmer verens med varandra och dr man vill anvnda olika kunskapsbegrepp.

Men jag mrker att jag gr ivg lite frn ursprungsfrgan hr. Kanske r inte problemet s mycket att man inte tar hnsyn till intuitionerna hos folk i allmnmhet utan att man frsker hitta den enda riktiga definitionen p kunskap som ska anvndas verallt. Det r inte troligt att det lter sig gras, givet hur de teorier dr "kunskap" ska anvndas ser ut. Men visst, det har inte s mycket att gra med naturaliserad filosofi som med naturen hos samhllsvetenskap och humaniora.
Citera
2010-01-15, 12:37
Medlem
Ett annat omrde dr naturalism (i alla fall i bemrkelse #2) har ftt ganska stort genomslag r ju vetenskapsfilosofin. Medans de gamla goda positivisterna i princip utgick helt och hllet frn klassiska filosofiska frgestllningar (e.g. vad r kunskap och vad kan vi ha kunskap om?) s har mycket av utvecklingen sen typ 60/70-talet varit klart mer motiverad av empiriska problem (e.g. hur ska vi bst frklara faktumet att modern naturvetenskap sitter p en hel drs med instrumentellt tillfrlitliga teorier?).

Det r ju egentligen ganska bisarrt att det tog s lng tid som det gjorde fr vetenskapsfilosofin att brja intressera sig empiriskt fr sitt studieobjekt (vetenskapen d, allts). Vad som gav t.ex. Kuhns utlggning s stor kraft var ju inte ndvndigtvis hans teoretiska argument (vilka i efterhand har visat sig vara ganska bristflliga) utan att han backade upp dem med empiri och ppekade att vad det filosofiska etablissemanget hade roat sig med de senaste decennierna hade ytterst lite att gra med hur vetenskapen faktiskt arbetade i praktiken.
Senast redigerad av r.b. 2010-01-15 kl. 12:42.
Citera
2010-01-15, 17:33
Medlem
Insignificunts avatar
Vill kort ppeka att psykologi inte rknas till naturvetenskapen, utan till humaniora - ven om psykologin aspirerar till att bli mer objektiv i sina mtningar genom det numera allt vanligare anvndningen av fMRI eller andra mer objektiva mtningar. Med det vill jag ven sga att filosofi som inte tar hnsyn till naturvetenskapen sllan blir meningsfull och hamnar i trsket av postmodernism och vrderelativism.
Citera
2010-01-15, 22:04
Medlem
Som ngra skriver, filosofi riskerar bli postmodernistiskt och relativistiskt nonsens om naturvetenskap ignoreras. Grunden till kunskap r erfarenhet och rationella analyser av erfarenhet. Analytiskt filosofi som systematiskt undersker och analyserar empiri r bde vrdefull och anvndbar.
Citera
2010-01-17, 11:42
Medlem
Skulleviljavetas avatar
r.b/ Hller med. Att de logiska empiristerna inte brydde sig om att underska hur naturvetenskaperna faktiskt arbetare var inte srskilt empiristiskt. ven p andra omrden (t ex vad gller sprkfilosofi/lingvistik) var de mrkligt icke-empiriska, trots att de sg sig sjlva som empirismens fanbrare. Mrkligt. Kan det bero p deras tyska, kantianska arv?

Filosofiska rummet idag handlar just om detta mne:

Citat:
Vrde r lika med njutning, argumenterade filosofen David Brax fr i frra veckans Filosofiska rummet. Han gr det i sin frska avhandling ocks, och fr att belgga sin tes gr han ngot som r ganska ovanligt fr filosofer: han anvnder sig av empiri, d v s erfarenhetsgrundade underskningar.

Filosofi och empirisk vetenskap blandar sig av hvd annars inte grna med varandra. Vetenskapsmn befattar sig motvilligt med vad de anser vara fria spekulationer Det r en filosofisk frga. Och filosofer undviker ofta den mer specifika verkligheten Det r en empirisk frga.

Men filosofin och empirin kan befrmja varandra! David Brax diskuterar hur med vetenskapsteoretikern och frfattaren Birgitta Forsman i veckans Filosofiska rummet, som r en fristende fortsttning p frra veckans program.

Boktips:
Hedonism as the explanation of value. David Brax.
Arvet frn Darwin: religion, mnniska, moral. Birgitta Forsman.

Programledare r Lars Mogensen, producent Thomas Lunderquist.

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?p...rtikel=3368617
Citera
2010-02-21, 19:27
Medlem
Jag hller helt och hllet med TS. Mer psykologi och mer biologi i filosofin. Patricia Churchland och Dan Dennett har redan tagits upp som exempel. En tredje som br nmnas som en fregngare r Ruth Millikan.

P svensk front har vi, som ngon precis nmnt, Grdenfors men ven nykomlingen Alexander Almr vars doktorsavhandling "Naturalising Intentionality; Inquiries into Realism & Relativism" var riktigt intressant. Dr har vi framtida potential.
Citera
2010-05-09, 15:35
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QSL
Jag hller helt och hllet med TS. Mer psykologi och mer biologi i filosofin. Patricia Churchland och Dan Dennett har redan tagits upp som exempel. En tredje som br nmnas som en fregngare r Ruth Millikan.

P svensk front har vi, som ngon precis nmnt, Grdenfors men ven nykomlingen Alexander Almr vars doktorsavhandling "Naturalising Intentionality; Inquiries into Realism & Relativism" var riktigt intressant. Dr har vi framtida potential.

Kan du beskriva den avhandlingen? Hade inte hrt talas om den.
Citera
2010-07-27, 12:17
Medlem
LucNNs avatar
Jag ser inget problem, s lnge man r mtlig. Filosofin riskerar att forlora en del av sin styrka om man gr "naturaliseringen" ett ml i sig sjlv. Jag knner ett visst obehag infr fretagandet, men det grundar sig nog frst i andra hand i rationella argumenter.

Personligt har jag inte upplevd allt det som du (TS) kritiserar hos den analytiska filosofin. Den enda moderna filosof jag har lst, som inte tar hnsyn till hur begrepp faktiskt anvnds r Kant. Sedan finns det jo en del begreppskonstruktion inom nyare filosofi, men det tjner ju ett helt annat syfte n analysen av redan existerande begrepp.

Tycker sjlv att Wittgensteins sprkspelsteori r ganska bra. Den frklarar mycket bra varfr vi inte, s som Kant, kan analysera ett begrepp och tro oss hitta dets egentliga essens. Vi mste frst gra klart fr oss vilken roll begreppet spelar i sin sprkliga sammanhang, och denna kan inte skiljas frn vr "way of life". Sedan tycker jag att hans anvnding av "familjelikhet" pminner om din beskrivning av "prototype-theory". Minns ven (tror jag, rtt mig om jag har fel) att han anvnder ordet prototyp. Men det kanske r en efterrationalisering. Men hr mste ju filosofin ligga till grund fr senare psykologiska underskningar. r detta ett exempel p naturaliserat filosofi, eller r det ett frstadie, dr man frklarar (ett mjligt) princip bakom naturaliseringen?

Sdan som jag ser det, handlar en naturalisering av filosofin i frsta hand om vilka frgor filosofen ska stlla sig. Och detta r ocks okay. Men filosofin ska inte enbart tjna andra vetenskaper, utan ta fatt dr vetenskaperna kommer till kort, och kanske bana vgen fr nya vetenskaper. Om filosofin reduceras till psykologins bitch, s forlorar man fr mycket, tror jag.

Spnnande trd, ivrigt, och bra lsning!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in