2010-01-08, 18:07
Medlem
Nu är det så att ett paket jag har beställt har fastnat i tullen, fick ett brev där de vill veta vad paketet innehåller och ett kvitto på vad jag betalt.

Sedan står de på ett annat papper att "Det är förbjudet att beställa och köpa förfalskningar Piratkopior via postorder."

Jag har ett Paypal kvitto på vad det kostade, har hört att flera har ändrat dessa till ett lägre belopp, hur riskabelt är det?

Vi säger att jag har beställt märkes hörlurar men skriver i beskrivningen endast hörlurar räcker det? Hur kan tullen veta ifall sakerna är fejk eller riktiga allt skit tillverkas ju ändå i kina äkta som fejk?

Hur skulle ni gjort!
Citera
2010-01-08, 18:27
Medlem
Disco.s avatar
ja, ge dom inte för mycket information, skriv bara hörlurar och ungefärligt värde så ska det inte vara några problem.

har själv beställt Kina "ipod" m.m gick utan problem när jag bara skrev mp3 $30, fick dock betala lite tull och någon postavgift.

Den gick sönder efter någon vecka så jag fick väll mitt straff så istället. fejkelektronik
Citera
2010-01-08, 18:31
Medlem
Bör tilläggas att det inte är 1st utan 30st OBS jag köper inte dessa för att sälja vidare det skulle användas som tävlings pris i en förening. Det är inte tull och moms biten jag va mest orolig över. Utan det är ifall de öppnar och ser att det finns märkes lurar i paketet.

Men de kanske inte går så långt.
Senast redigerad av AMP 2010-01-08 kl. 18:34.
Citera
2010-01-08, 18:36
Medlem
Persepones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AMP
Bör tilläggas att det inte är 1st utan 30st OBS jag köper inte dessa för att sälja vidare det skulle användas som tävlings pris i en förening. Det är inte tull och moms biten jag va mest orolig över. Utan det är ifall de öppnar och ser att det finns märkes lurar i paketet.

Men de kanske inte går så långt.

Du kan vara helt säker på att dom redan öppnat och tittat.
Citera
2010-01-08, 19:17
Medlem
Tyvärr så kan jag nästan lova dig att dom redan har öppnat det!
Citera
2010-01-08, 19:26
Medlem
Persepones avatar
Seriösa avsändare sätter alla fraktdokument och fakturakopior i en plastficka på utsidan, tullen röntgar lite snabbt och ser att inte ligger en kaka hasch inuti. Sen skickar dom en faktura med eventuella tull och momsavgifter.

Paket utan fraktdokument på utsidan öppnas för att se om det ligger fakturakopia på insidan. Hittar dom ett par hörlurar så tejpar dom ihop igen och skickar vidare. Hittar dom trettio par lurar så vill dom med stor sannolikhet ha in lite tull och moms. Om tullen varit säkra på att det är piratkopior så hade det garanterat medföljt ett arg brev från en advokatfirma som bevakar företags varumärke.
Senast redigerad av Persepone 2010-01-08 kl. 19:29.
Citera
2010-01-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persepone
Seriösa avsändare sätter alla fraktdokument och fakturakopior i en plastficka på utsidan, tullen röntgar lite snabbt och ser att inte ligger en kaka hasch inuti. Sen skickar dom en faktura med eventuella tull och momsavgifter.

Paket utan fraktdokument på utsidan öppnas för att se om det ligger fakturakopia på insidan. Hittar dom ett par hörlurar så tejpar dom ihop igen och skickar vidare. Hittar dom trettio par lurar så vill dom med stor sannolikhet ha in lite tull och moms. Om tullen varit säkra på att det är piratkopior så hade det garanterat medföljt ett arg brev från en advokatfirma som bevakar företags varumärke.

Ok bra då är det bara att pröjsa inget att vara orolig om att bli anklagad för piratkopia.
Citera
2010-01-08, 22:10
Medlem
De gånger jag handlar så köper jag oftast böcker, vilket inte är tullavgifter på, så jag kan inte säga säkert.
Det du kan be avsändaren att göra är att markera paketet med gift.
Beror också på vilken budfirma man använder sig.
Citera
2010-01-11, 21:48
Bannlyst
Detta har hänt mig ett par gånger när jag beställt kepsar och t-shirts. Jag brukar bara säga "Det är 10 st vita och svarta t-shirts som kostade 2 $ st som jag ska trycka på i sverige" så brukar dom bara skicka vidare då, nån gång har jag också sagt att det är en gåva för att jag ska testa kvaliten innan en större beställning. Brukar funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in