2010-01-07, 23:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
April månad 1966 var nästan lika våldsam som februari/mars 1932.

Sedan skärtorsdagen 1966, så utspelade sig inte mindre är hela fem (5) mord och självmordsdramer (eller försök till självmord) i landet, varvid tolv personer fick sätta livet till.

Dessa skedde på orterna Hagfors, Uppsala, Svenljunga, Lammhult och Uddevalla.

Någon som känner till vad det var för fall på de fyra förstnämnda orterna?

I Uddevalla var det en mycket vidrigt fall, då en mentalsjuk kvinna misshandlade och dränkte sin 6-årige son.

Detta är hämtat ur en längre artikel i GT onsdagen den 13 april 1966.
Citera
2010-01-17, 22:11
Medlem
otroligt hemskt om jag inte blandar ihop så slog hon pojken med en hammare och dränkte honom...
Citera
2010-01-17, 22:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Otroligt hemskt.

Citat:
Ursprungligen postat av mordow
otroligt hemskt om jag inte blandar ihop så slog hon pojken med en hammare och dränkte honom...

Ja det stämmer. Det var så otroligt vidrigt, så jag ville inte ens skriva ut det i tråden.
Citera
2010-01-17, 22:30
Medlem
Kan inte undgå att notera "Svenljunga"....
Där har det gått vilt till i många herrans år...
Ryktet är nog ändå inte grundlöst ändå....
Citera
2010-01-17, 22:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svenljunga.

Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Kan inte undgå att notera "Svenljunga"....
Där har det gått vilt till i många herrans år...
Ryktet är nog ändå inte grundlöst ändå....

Du vet inte vilket fall de menar i denna artikel?
Citera
2010-01-17, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Du vet inte vilket fall de menar i denna artikel?
Nej inte så här på rak arm...
Men det går nog att forska fram...
Citera
2010-01-17, 23:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länge sedan.

Citat:
Nej inte så här på rak arm...
Men det går nog att forska fram...

Nej jag misstänkte det. Det är ju nästan 44 år sedan.
Citera
2010-01-18, 21:48
Medlem
Citat:
Nej jag misstänkte det. Det är ju nästan 44 år sedan.
Men sådana här saker faller inte i glömska:
Mordet i Svenljunga inträffade i på en lantgård i Röstorp strax utanför Svenljunga.
Det var 87-åriga Signe Bergengren som blev mördad av sin son, den 55-årige lantbrukaren Uno Bergengren.
Dådet inträffade på påskafton den 9 april när Signe satt vid köksbordet och läste tidningen. Då kom hennes son Uno bakifrån och avlossade ett skott med en 16-kalibrig hagelbössa i huvudet på henne. Döden blev givetvis ögonblicklig.

Därefter gick sonen in i en angränsande förstuga och satte samma hagelbössa mot sin egen tinning och tog därmed sig själv av daga.
Sonen var gift sedan tre år tillbaka och Signe anträffades först av sonens hustru Aina Bergengren när hon kom hem för att hjälpa till med arbetet i ladugården på kvällen. Aina brukade mest vistas hos sin bror som bodde i närheten. Detta beroende på en psykiska problem hos hennes man Uno...

Uno Bergengren var för övrigt en rikskänd botaniker som hade medverkat med artiklar i flera facktidskrifter och även gett ut böcker inom botanik.'Han hade också ett herbarium som var ett av Sveriges största...
Citera
2010-01-18, 22:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mord och självmord i Svenlunga.

Citat:
Men sådana här saker faller inte i glömska:
Mordet i Svenljunga inträffade i på en lantgård i Röstorp strax utanför Svenljunga.
Det var 87-åriga Signe Bergengren som blev mördad av sin son, den 55-årige lantbrukaren Uno Bergengren.
Dådet inträffade på påskafton den 9 april när Signe satt vid köksbordet och läste tidningen. Då kom hennes son Uno bakifrån och avlossade ett skott med en 16-kalibrig hagelbössa i huvudet på henne. Döden blev givetvis ögonblicklig.

Därefter gick sonen in i en angränsande förstuga och satte samma hagelbössa mot sin egen tinning och tog därmed sig själv av daga.
Sonen var gift sedan tre år tillbaka och Signe anträffades först av sonens hustru Aina Bergengren när hon kom hem för att hjälpa till med arbetet i ladugården på kvällen. Aina brukade mest vistas hos sin bror som bodde i närheten. Detta beroende på en psykiska problem hos hennes man Uno...

Uno Bergengren var för övrigt en rikskänd botaniker som hade medverkat med artiklar i flera facktidskrifter och även gett ut böcker inom botanik.'Han hade också ett herbarium som var ett av Sveriges största...

Tack för infon i detta intressanta fall.

Nej Uno Bergengren var definitivt i god psykisk balans.
Citera
2010-01-20, 16:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Värste massmördaren.

Citat:
Den här mannen, Isaksson, måste vara en av Sveriges genom tiderna värsta massmördare...
Så här på rak arm kommer jag bara på Mattias Flink som har dödat fler människor vid ett och samma tillfälle...

Jag har tänkt på det du skrev och försökt komma på någon massmördare som slår detta vidriga "rekord" (förutom Flink) i Sverige?

Har inte kunnat komma på någon annan med fem mord eller mera. Däremot finns det ju några "fyra-st.-fall" på en och samma dag.
Citera
2010-01-24, 02:54
Medlem
charlieparkers avatar
Citat:
Jag har tänkt på det du skrev och försökt komma på någon massmördare som slår detta vidriga "rekord" (förutom Flink) i Sverige?

Har inte kunnat komma på någon annan med fem mord eller mera. Däremot finns det ju några "fyra-st.-fall" på en och samma dag.

Tore Hedin är fortfarande efter snart sextio år, Sveriges värste massmördare med tio offer på sitt samvete.

Själv tror jag att det måste finnas en hel del fall med flera offer som i det här fallet med fadern som mördade sin familj. Man väljer ju att kalla det för "utvidgat självmord" av någon obegriplig anledning, så det lär bli missvisande i kriminalstatistiken. Läste för ett tag sedan att flera kvinnomord inte rubriceras som mord pga. detta.

Jag hade själv en elev för några år sedan som blev mördad av sin far som sedan tog livet av sig . Jag förstod då anledningen till att man förr begravde sådana odjur utanför kyrkogården!

Kriminalhistoria har förresten blivit mycket intressantare sedan du började rota runt i gamla fall! Synd att du inte har utrustning att lägga in bilder och dyl.

Det vore värt kanske för oss andra att sponsra ett par tior var, så kanske FB kunde lägga in ett betalnummer eller dyl ?

Stor eloge i alla fall Skaraborg!
Senast redigerad av charlieparker 2010-01-24 kl. 03:00.
Citera
2010-01-24, 12:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fler GM som Isaksson i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av charlieparker
Tore Hedin är fortfarande efter snart sextio år, Sveriges värste massmördare med tio offer på sitt samvete.

Själv tror jag att det måste finnas en hel del fall med flera offer som i det här fallet med fadern som mördade sin familj. Man väljer ju att kalla det för "utvidgat självmord" av någon obegriplig anledning, så det lär bli missvisande i kriminalstatistiken. Läste för ett tag sedan att flera kvinnomord inte rubriceras som mord pga. detta.

Jag hade själv en elev för några år sedan som blev mördad av sin far som sedan tog livet av sig . Jag förstod då anledningen till att man förr begravde sådana odjur utanför kyrkogården!

Citat:
Kriminalhistoria har förresten blivit mycket intressantare sedan du började rota runt i gamla fall!
Synd att du inte har utrustning att lägga in bilder och dyl.

Det vore värt kanske för oss andra att sponsra ett par tior var, så kanske FB kunde lägga in ett betalnummer eller dyl ?

Citat:
Stor eloge i alla fall Skaraborg
!

Ja naturligtvis är Tore Hedin innehavare av detta svenska "rekord". Förutom han och Flink så tänkte jag mera på i dag okända och bortglömda fall. Naturligtvis måste det finnas flera GM som denne Isaksson, som så att säga "gör rent hus"!

Stort tack för din uppskattning och intresse charlieparker. Bilder finns faktiskt utlagda men enbart i "Dahlsjö-fallet". I vilket fall som helst, så kommer texten samt oftast med hänvisning till ursprungskällan. Den som skulle vara riktigt intresserad av ett eller flera fall vet då exakt var han/hon kan vända sig. Sparar en otroligt massa tid.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-01-24 kl. 12:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in