2010-01-07, 20:29
Medlem
Jag är 30 år och har stått i bostad stockholm i ett par år. Min mamma, 60 år har en kötid på ca 15 år. Vi har nu två metoder för att jag ska få en lägenhet genom hennes kötid:

1) Jag skriver mig som medsökande på hennes kötid och tar en lägenhet "tillsammans". Då räknas min inkomst in vilket gör att jag kan få en bättre lägenhet. Det är ju rätt uppenbart att vi inte ska bo ihop. Kan världen krångla pga detta?

2) Hon tar en och byter sedan med min nuvarande hyresrätt. Detta anser jag vara vattentätt. Finns det några problem med att byta omedelbart efter tillträde även om det sker inom familjen?

En sista fråga. Min mamma har en villa. Detta är väl knappast ett problem för att få hyra en lägenhet?
Senast redigerad av kris0101 2010-01-07 kl. 20:47.
Citera
2010-01-07, 21:15
Medlem
Carburators avatar
Vissa hyresvärdar kräver att man kan visa upp uppsägning från tidigare hyresrätt eller papper på att försäljning är genomförd på villa/hyresrätt. Men det går väl att ge bort kö tid till sina barn ta kontakt med Stockholms bostadskö så kan du nog få svar.
Citera
2010-01-07, 21:24
Medlem
Ryghs avatar
Edit. det går inte att ta över någon annans kötid, så vitt jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av kris0101
2) Hon tar en och byter sedan med min nuvarande hyresrätt. Detta anser jag vara vattentätt. Finns det några problem med att byta omedelbart efter tillträde även om det sker inom familjen?
Det går inte. Värden måste godkänna bytet - tror du att h*n gör det när en nyinflyttad hyresgäst vill byta bort den?

Citat:
En sista fråga. Min mamma har en villa. Detta är väl knappast ett problem för att få hyra en lägenhet?
Det ställer till det. Värden vill ha papper på att du sålt/avsagt dig rätten till ett boende för att du ska få flytta in.

Så här står det t.ex. på en annons på Stockholms bostadsförmedling:
"Om bostad innehas kräver hyresvärden att uppsagt hyreskontrakt alternativt försäljningsdokument för villa eller bostadsrätt kan uppvisas före nytt kontrakt tecknas."
Senast redigerad av Rygh 2010-01-07 kl. 21:27.
Citera
2010-01-07, 21:39
Medlem
Timjan256s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carburator
Vissa hyresvärdar kräver att man kan visa upp uppsägning från tidigare hyresrätt eller papper på att försäljning är genomförd på villa/hyresrätt. Men det går väl att ge bort kö tid till sina barn ta kontakt med Stockholms bostadskö så kan du nog få svar.

Nej.

1.2 Medköande

Medköande kan med ett undantag aldrig överta köandes kötid. Undantaget gäller för medköande som varit gift eller sambo (enligt Sambolagen SFS 2003:376) med kunden i bostadskön och om denne avlider. Medköande kan inte överta kötid för längre tid än han/hon varit medköande till kunden i bostadsförmedlingens kö.
Citera
2010-01-07, 21:44
Medlem
Citat:
Det går inte. Värden måste godkänna bytet - tror du att h*n gör det när en nyinflyttad hyresgäst vill byta bort den?

Jag förstår inte varför värden skulle krångla med det. Det är ett "trick", men varken regelvidrigt eller omoraliskt (bara lite mer pappersarbete för värden..). Är det någon som har direkt erfarenhet av sådana "snabba" byten?

Citat:
Så här står det t.ex. på en annons på Stockholms bostadsförmedling:
"Om bostad innehas kräver hyresvärden att uppsagt hyreskontrakt alternativt försäljningsdokument för villa eller bostadsrätt kan uppvisas före nytt kontrakt tecknas."

Ah.. jag ser det nu. Jag får helt enkelt rikta in mig på lägenheter utan detta finstilta.
Citera
2010-01-07, 23:36
Medlem
Ryghs avatar
Citat:
Jag förstår inte varför värden skulle krångla med det. Det är ett "trick", men varken regelvidrigt eller omoraliskt (bara lite mer pappersarbete för värden..). Är det någon som har direkt erfarenhet av sådana "snabba" byten?
Det är lite suspekt om en hyresgästen några veckor efter inflyttning vill byta bort lägenheten. Det kan tolkas som om personen försöker sälja sitt förstahandskontrakt.
Citera
2010-01-08, 00:41
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Jag förstår inte varför värden skulle krångla med det. Det är ett "trick", men varken regelvidrigt eller omoraliskt (bara lite mer pappersarbete för värden..). Är det någon som har direkt erfarenhet av sådana "snabba" byten?.
Japp och nej man får inte byta inom ett år. I alla fall inte hos våran värd.
Citera
2010-01-08, 03:12
Medlem
Snurrens avatar
Om man bosparar inom HSB Stockholm så kan man få kontrakt på en hyreslägenhet i de fastigheter som ägs av HSB Stockholm. Detta bosparande kan man överföra på ett barn om man vill. Har själv bosparat sedan 1980 och kommer inte vilja/behöva köpa någon nyproducerad bostadsrätt så jag funderar på hur jag ska göra. Problemet är att jag har två döttrar... och dom kommer INTE vilja bo ihop.
Citera
2010-01-08, 08:18
Medlem
Citat:
Jag är 30 år och har stått i bostad stockholm i ett par år. Min mamma, 60 år har en kötid på ca 15 år. Vi har nu två metoder för att jag ska få en lägenhet genom hennes kötid:

1) Jag skriver mig som medsökande på hennes kötid och tar en lägenhet "tillsammans". Då räknas min inkomst in vilket gör att jag kan få en bättre lägenhet. Det är ju rätt uppenbart att vi inte ska bo ihop. Kan världen krångla pga detta?

Inget av ovanstånde fungerar.
Citera
2010-01-08, 11:27
Medlem
re

Enligt en bekant kan man BYTA kö inom familjen du ska alltså få din mammas plats och hon får din kanske värt att kolla upp om det stämmer.

Min bekante bor nu iallafall på Kungsholmen i HR u
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in