2010-01-07, 18:06
Medlem
pönoshts avatar
Om man ser tillbaka på så länge jag har levt så är det främst ungdomen som tagit till sig ny teknologi på användarnivå.
Hur kommer det se ut i framtiden? Kommer ny teknologi vara lika svårt för oss att förstå som dagens är för många av våra föräldrar?

Nu är datorn och mobiltelefonen t.ex. så pass viktig i vardagen för många av oss, även för äldre men jag tycks se att i alla fall mina föräldrar som nu närmar sig 60 ofta inte förstår/vill förstå dessa för mig självklara saker.

Hur har det i historien sett ut när teknologiska framsteg gjorts? Har ungdomen alltid varit överrepresenterad i användandet av ny teknologi eller är det först nu (från slutet av 90-talet) som det blivit en nästintill självklarhet?
Citera
2010-01-07, 18:08
Medlem
Fyll-Bosses avatar
ponera att nästa stora kliv blir digital/neurologisk koppling och att man styr sina pryttlar direkt från hjärnan. Ponera vidare att det, för att man ska bli riktigt "fluent" på detta krävs att man börjar använda sådan utrustning innan 14 års ålder (neurologisk plasticitet), då lär vi vara rätt rökta...
Citera
2010-01-07, 18:09
Medlem
Generellt sett så skulle jag vilja tro det. Det finns ingenting som styrker att vi skulle vara annorlunda i jämförelse med tidigare generationer.
Sedan finns det ju alltid de som är engagerade och som försöker följa med i utvecklingen.
Citera
2010-01-07, 18:16
Medlem
Fyll-Bosses avatar
En annan grej är att vi nuförtiden håller på att vänja oss vid att normen är "snabb förändring". Så har det inte varit tidigare och det kanske kommer att vara oss till hjälp...
Citera
2010-01-07, 18:19
Medlem
Aizels avatar
Till viss del kommer vi antagligen vara gamla, handikappade stofiler när det kommer till ny teknik, men som du själv sade, vi är mer vana vid snabba förändringar nuförtiden - även om denna förmåga antagligen kommer minska när vi bli äldre. Vi kommer nog inte riktigt hänga med, men vi lär nog inte vara fullt så handikappade som dagens äldre generation är.
Citera
2010-01-07, 19:45
Medlem
Om man skaffar barn vid 45-50 då har man ungdomar hemma när man börja komma upp i åren som man kan rådfråga vid tekniska frågor,om man inte är senil och inte kan ställa frågan..
Citera
2010-01-07, 19:47
Medlem
Min mor som snart är 80 år har köpt en dator. Heja mamma. Men ställa in en TV ber hon andra om hjälp.
Citera
2010-01-07, 22:43
Medlem
HousesNStuffs avatar
Jag tror också att den konstanta förändringen i samhället kan bidra en del till att göra oss mer vana vid förändringar, men det blir ju en hel fysiska förändringar när man åldras och det kommer ju bli omöjligt att vara lika "med" när man blir äldre. Dessutom kanske det visar sig att mobiltelefonerna faktiskt FÅR våra hjärnor att ruttna när man blir gammal, och ingen har hunnit visa symptom än :O

^ Inte fullt seriös på slutet där ^^
Citera
2010-01-07, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aizel
Till viss del kommer vi antagligen vara gamla, handikappade stofiler när det kommer till ny teknik, men som du själv sade, vi är mer vana vid snabba förändringar nuförtiden - även om denna förmåga antagligen kommer minska när vi bli äldre. Vi kommer nog inte riktigt hänga med, men vi lär nog inte vara fullt så handikappade som dagens äldre generation är.

Tvärt om tror jag, eller rättare sagt, hoppas jag...
Citera
2010-01-09, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyll-Bosse
ponera att nästa stora kliv blir digital/neurologisk koppling och att man styr sina pryttlar direkt från hjärnan. Ponera vidare att det, för att man ska bli riktigt "fluent" på detta krävs att man börjar använda sådan utrustning innan 14 års ålder (neurologisk plasticitet), då lär vi vara rätt rökta...

Jag har ofta funderat på det här tidigare.
Är det någon som är insatt i problemet att öka på plasticiteten genom läkemedel?
Gissar att det borde finnas relevanta resultat i alzheimersforskning.
Citera
2010-01-09, 22:58
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Generellt sett så skulle jag vilja tro det. Det finns ingenting som styrker att vi skulle vara annorlunda i jämförelse med tidigare generationer.
Sedan finns det ju alltid de som är engagerade och som försöker följa med i utvecklingen.

Fast jämfört med tidigare generationer så hade de inte tillgång till information lika lätt som vi har det nu men hjälp av media, tidningar, internet och mkt annat.
Så jag skulle vilja säga att visserligen när vi blir gamla så kommer vi inte att vara lika hypa på morgondagens teknik men inte helt efterblivna kommer vi att vara. Det är ju ändå vi som kommer att skapa en viss del av morgondagens teknik.
Citera
2010-01-11, 14:36
Medlem
OxZns avatar
Vi är ju uppväxt med teknologi och är vana att det kommer ny och bättre hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in