• 1
  • 2
2010-01-08, 15:31
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannybanny
Jo, jag har tänkt arbeta extra vid sidan.

Kan en bättre lösning (som jag just kom på) kanske vara att under några år avstå amortering och istället lägga undan dessa pengar (+ lite mer) åt att avbetala det lite mindre bolånet på 30tkr som jag har idag om ett par år? Räntan på det är nästan lika hög som på det stora.
Fortfarande ta så lågt studielån som möjligt.
Jag förstår inte din logik här. Självklart så vill du amortera på lånet som har högst ränta och att spara ihop pengar för att kunna amortera om ett par år - det förlorar du på. Räntan du får på att ha de pengarna liggandes på ett sparkonto blir ju inte alls lika mycket som räntan du får betala på samma belopp. Ok, mentalt känns det kanske skönta att bli av med ett lån men inte bra ur det ekonomiska perspektivet.
Citera
2010-01-08, 16:49
Medlem
Kortfattat svar:

Maximera din belåning hos CSN.
Maximera din amortering på bolån (prioritera det med högst ränta)

Om lånevillkoren på dina bolån inte tillåter så mycket amortering som din privatekonomi - då sparar du pengar i räntebärande papper och amorterar i samband med att lånen läggs om.

Blir inte enklare än så.
Citera
2010-01-12, 07:33
Medlem
Bör ju vara bäst att betala av lånet med högst ränta först. Studielånet går ju att använda till att handla säkra fonder också med också.
Citera
2010-01-22, 21:03
Medlem
hannybannys avatar
Eftersom jag arbetar extra får jag inte låna obegränsat. Vill helst spara möjligheten att låna flera år senare ifall min sits är annorlunda då och jg väljer att studera ännu mera..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in