2010-01-07, 02:03
Medlem
Rhymes avatar
Hejsan!
Har precis uppgraderat alla delar i min burk o till mitt förtret märker jag att Windows vista laggar... Kan inte fatta varför, e som att fps'n e körd i botten o när ja öppnar ett nytt fönster målas det upp en fjärdedel i taget.
har 32-bits windows vista home premium (suger föresten röv att det bara kan läsa in upp till 3gb ram!)
Detta har jag i datorn:
Moderkort: Gigabyte GA-MA74GM-S2H
CPU: AMD Athlon II X2 240 2.8Ghz
RAM: DDR2 2048Mbytes x 1, DDR2 1024Mbytes x1 (2 slots på moderkortet)
Grafikkort: Nvidia GeForce 9400 GT 1GB
Hårddisk: SATA2 500gb western digital caviar blue

Fattar fan inte hur ja kan ha sånt lagg med dessa prylar i burken, har prövat å slänga in 2x2gb DDR2 ram men gör ingen skillnad, vista hittar bara 1.85gb ram hur jag än gör. prövat byta slots på ramen, byta ram... Prövat att ändra PAE i BCDedit för att låsa upp mer ram men d hjälpte inte. I bios så hittas ramet så inget fel med det kan ja påpeka.

Och det är inte bara i explorer fps'n suger, prövat diverse spel o laggar allan.
Vad kan vara fel? Blir skogstokig snart !!!
Hjälp mig så ja kan börja spela igen Tack på förhand, galen gamer
Citera
2010-01-07, 02:12
Medlem
32bitars OS adresserar bara ~3.5GB RAM, och vad den visar eller inte i Windows är igentligen oväsentligt det är en avrundning, det är BIOS du går efter alternativt 3:e partsprogram.

Att datorn laggar beror oftast på att man inte lagt in senaste drivrutinerna från respektive tillverkare, tex från www.nvidia.com mfl.

Börja med att köra Windowsupdate ochh sedan uppdaterar du dina drivrutiner.
Då allt detta är gjort och om den fortfarande är seg som sirap får du börja kolla på programmiljö osv.

Men som sagt, troligen bara drivrutinerna i ditt fall.

Edit: Hittar OS bara 1.85GB ram är det fel på ngt. Men det var en så udda siffra så misstänker bara du tittat på fel ställe.
Senast redigerad av pc4life 2010-01-07 kl. 02:22.
Citera
2010-01-07, 02:25
Medlem
Rhymes avatar
tack för svaret!
Har updaterat alla drivrutiner redan, moderkort/grafikkort.. Prövat att installera både drivrutiner från cd's som följde med och de senaste från nätet (läste någonstans att äldre drivrutiner ibland fungerar bättre än de senaste) men utan att det blivit bättre. Att installera alla 95 uppdateringar till windows var d allra första jag gjorde :P
RAMen sitter rätt, det är jag säker på Och som du säger e ju d viktiga hur mckt som finns i BIOS och där är det korrekt 3000 något MB ram.
nu hittar OS 2558 MB ram helt plötsligt, det är ju lite närmare sanningen :P

Men datorn borde väll inte lagga me dessa saker i lådan?

Vad menar du med programmiljö?
Citera
2010-01-07, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhyme
tack för svaret!
Har updaterat alla drivrutiner redan, moderkort/grafikkort.. Prövat att installera både drivrutiner från cd's som följde med och de senaste från nätet (läste någonstans att äldre drivrutiner ibland fungerar bättre än de senaste) men utan att det blivit bättre. Att installera alla 95 uppdateringar till windows var d allra första jag gjorde :P
RAMen sitter rätt, det är jag säker på Och som du säger e ju d viktiga hur mckt som finns i BIOS och där är det korrekt 3000 något MB ram.
nu hittar OS 2558 MB ram helt plötsligt, det är ju lite närmare sanningen :P

Men datorn borde väll inte lagga me dessa saker i lådan?

Vad menar du med programmiljö?
Att skärmen liksom bara uppdaterar delar av bilden kan bero på olika saker. Nu tar vi för givet att ditt OS inte har några bekymmer som Malware osv och har senaste drivrutinerna. Då kan det tex om du har egammal CRT-skärmn vara att du behöver drivrutiner för den från tillverkarens hemsida om inte OS känner av märke/modell (Kolla inställningarna för bildskärmsinställningar). Kan även vara om du har en TFT-skärm att den inte känner av den heller, men även vara så att du har fel upplösning/hz, där bör du kolla manulen vad din skall ha för optimal inställning vilket varierar. Med programmiljö menas alla dina mjukvaror.
Senast redigerad av pc4life 2010-01-07 kl. 02:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in