Polisen har bland annat AUG, ja. p226, p228 (eller om det var 229 dom hade?) psg90, ASPbatong tårgas, elpistol fanns på utvärdering hos RPS. hur många som är inköpta vet jag dock ej.
Jag skrev aldrig att du sagt att hk416 skulle ersätta ak5, du skrev att de skulle köpas in för utvärdering och till specialförband, jag frågade efter länk till upphandling. En fråga som du ignorerade.
CGA5P Är polisens variant av ak5, vilket är kortare, har en picatinnyrail, MEN fasta riktmedel (inte den där flip-up skiten som finns på ak5c), och är spärrad för automateld. Sedan är det SBP (särskilda Beredskapspolisen) som har cga5p, och inte NI. NI har g36 och HK53 om jag minns rätt.
Du har lite fel där... NI och även Piketen använder den i vissa fall.
Taget från Wikipedia och bekräftat från en god vän med anknytning till NI.
CGA5P är en polisvariant av militärens AK5D. Den är något lättare, kortare och till färgen svart. I övrigt är den i normalläget spärrad för att endast skjuta enkelskott. Tidigare användes den av Särskilda beredskapspolisen och har tidvis även förekommit hos Piketen och Nationella insatsstyrkan.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!