2010-01-06, 17:38
Bannlyst
Svensk chili con carne innehåller som känt vita böner i tomatsås på burk.

I brist på det i det land jag befinner mig i så undrar jag hur jag ska få till maträtten utan denne konserv?
Jag skäms att jag är så beroende av halvfabrikat så frågan är hur jag får till torkade vita böner så att de blir som på konserv.

Sedan vet jag inte hur mycket tomatsåsen i burken gör för smaken, då jag aldrig prövat utan.

Alltså vill jag få fram de mjuka bönerna, här nere så äter de bönor halvråa och hårda
Senast redigerad av Viracocha 2010-01-06 kl. 17:42.
Citera
2010-01-06, 17:44
Bannlyst
äsch visa var skåpet ska stå och laga korv stroganoff istället - sveriges bästa export efter ABBA (men före volvo enligt mig!)
Citera
2010-01-06, 17:55
Medlem
MissBlondies avatar
Koka bönorna i vatten kanske?
Citera
2010-01-06, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjabba
äsch visa var skåpet ska stå och laga korv stroganoff istället - sveriges bästa export efter ABBA (men före volvo enligt mig!)
Vad ska man ha i stället för falukorv och gräddfil?

Citat:
Ursprungligen postat av MissBlondie
Koka bönorna i vatten kanske?
Men hur, det är frågan i topic.

Gula ärtor ska ligga i blöt ett dygn osv, det är liksom inte bara att koka vad jag förstått.
Citera
2010-01-06, 18:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
Vad ska man ha i stället för falukorv och gräddfil?

Men hur, det är frågan i topic.

Gula ärtor ska ligga i blöt ett dygn osv, det är liksom inte bara att koka vad jag förstått.
Du kan koka vita bönor direkt utan blötläggning men det tar självklart längre tid. Det bästa är att låta dem ligga i blöt över natten eller helst runt 16 timmar.

Observera; salta inte i vare sig blötläggningsvattnet eller kokvattnet eftersom detta medför en längre koktid. Sänk värmen på slutet och sjud endast på låg värme för att minimera risken för sönderkokning. Salta först när bönorna är mjuka.

~Paul~
Citera
2010-01-06, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du kan koka vita bönor direkt utan blötläggning men det tar självklart längre tid. Det bästa är att låta dem ligga i blöt över natten eller helst runt 16 timmar.

Observera; salta inte i vare sig blötläggningsvattnet eller kokvattnet eftersom detta medför en längre koktid. Sänk värmen på slutet och sjud endast på låg värme för att minimera risken för sönderkokning. Salta först när bönorna är mjuka.

~Paul~
Tack, hur länge ska de koka ungefär innan jag sätter dem på att sjudning?
Jag har gasspis om det spelar roll.
Citera
2010-01-06, 18:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
Tack, hur länge ska de koka ungefär innan jag sätter dem på att sjudning?
Jag har gasspis om det spelar roll.
När det endast finns en hårdare kärna kvar så är det dags att sänka värmen.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in