• 1
  • 2
2010-01-08, 23:59
Medlem
Shalashaskas avatar
Sjlvklart ska du skaffa Svante Nordins Filosofins historia!
Att ingen nmnt den tidigare?
Citera
2017-01-01, 16:12
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Utmrkt bok om vsterlndsk filosofi. Vl vrd att lsa flera gnger.

Hr som ljudbok.

https://www.youtube.com/watch?v=7PPk...vqi5OVbBiWSE1_
Citera
2017-01-04, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k4lle
hej.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0415325056

r den fungerande som genomgende uppslagsverk/ngorlunda heltckande verk fr den som vill greppa en litet bredare bild av filosofins tillkommande?

skulle ni rekommendera ngot annat enskilt verk?

tack p frhand

Vassego! Russells bok om filosofi r mer ett exempel p en unik vacker sirensng om vad skrivande kan vara. Du borde lsa den p engelska men den svenska versttningen r snygg.

Fr mig r den mer ett exempel p skrivande n tnkande.
Citera
2017-01-06, 21:22
Medlem
nerdnerds avatar
Lngesen nu som jag lste igenom den boken, men jag gillade den skapligt d, och jag anvnder den fortfarande ibland fr att lsa p. Sen ligger det skert en del i kritiken som har framfrts hr om att han t ex r fr mycket mot Aristoteles fr att vara en bra referens om denne. Men ven snt har ju tv sidor. Om han d nd skriver ngot positivt s fr det iaf i mina gon lite extra tyngd. Russell r ju ocks sjlv en filosof av rang.
Citera
2017-10-04, 17:06
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Jag kan ha fel men var inte Russell den frste att skriva den hr typen av populrhistoriska verk ver den vsterlndska filosofihistorien? Boken utkom 1945 i USA. Har den ngra direkta fregngare?

Det har onekligen skrivits mnga historiska versikter av vsterlndsk filosofi av varierande kvalitet genom ren, men var det inte Russell som drog igng detta? Att hans verk fortfarande r i tryck visar att boken r lsvrd, trots de mnga brister som framfrts genom ren. Einstein ska ha uppskattat boken.
Citera
2017-10-04, 17:51
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Jag kan ha fel men var inte Russell den frste att skriva den hr typen av populrhistoriska verk ver den vsterlndska filosofihistorien? Boken utkom 1945 i USA. Har den ngra direkta fregngare?

Det har onekligen skrivits mnga historiska versikter av vsterlndsk filosofi av varierande kvalitet genom ren, men var det inte Russell som drog igng detta? Att hans verk fortfarande r i tryck visar att boken r lsvrd, trots de mnga brister som framfrts genom ren. Einstein ska ha uppskattat boken.

Historia critica philosophiae av Jacobus Bruckerus publicerades p 1740-talet. versatt till engelska omkring 1791. Nu r Historia critica philosophiae inte direkt populrhistorisk, men det r dock en av de frsta moderna verken som redogr fr filosofiska ismer och dess historia.
Citera
2017-10-04, 17:55
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Historia critica philosophiae av Jacobus Bruckerus publicerades p 1740-talet. versatt till engelska omkring 1791. Nu r Historia critica philosophiae inte direkt populrhistorisk, men det r dock en av de frsta moderna verken som redogr fr filosofiska ismer och dess historia.

Alltid kul att lra sig ngot nytt. Var det frmst ett historiskt verk eller argumenterade Bruckerus fr en viss stndpunkt, ven om det ena inte utesluter det andra.
Citera
2017-10-04, 18:26
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Alltid kul att lra sig ngot nytt. Var det frmst ett historiskt verk eller argumenterade Bruckerus fr en viss stndpunkt, ven om det ena inte utesluter det andra.

Nej, han argumenterade inte fr ngon direkt stndpunkt (vad jag vet). Det r ett historiskt verk.
Citera
2017-10-21, 16:35
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Jag har kpt Anthony Kennys A New History of Western Philosophy som r p ver 1000 sidor. Den har nmnts i trden s jag hoppas jag fr tid att lsa den snart. Skulle grna lsa om Russells bok i ett svep ocks (vilket jag inte gjort tidigare). Inte ltt att lsa stora volymer nr man mste gra s mycket annat med sin tid.
Citera
2017-10-23, 09:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Lngesen nu som jag lste igenom den boken, men jag gillade den skapligt d, och jag anvnder den fortfarande ibland fr att lsa p. Sen ligger det skert en del i kritiken som har framfrts hr om att han t ex r fr mycket mot Aristoteles fr att vara en bra referens om denne. Men ven snt har ju tv sidor. Om han d nd skriver ngot positivt s fr det iaf i mina gon lite extra tyngd. Russell r ju ocks sjlv en filosof av rang.

Det r just det att Russell har starka sikter om det mesta - och srskilt d andra filosofer - som gr honom intressant att lsa.

Mjligen kan man tycka att Russell anlgger ett vl patriotiskt perspektiv nr han hjer de brittiska empirikerna till skyarna och skpar ut de kontinentala filosoferna. Men i princip har han ju rtt. Den kontinentala filosofin befann sig i en tervndsgrnd, som berodde p att man anvnde luddiga begrepp.

Det var ett arv frn antiken, och Rusells kritik av Aristoteles handlar i mngt och mycket om samma sak. Det var frst med den analytiska filosofin som Russell sjlv bidrog till som filosofin hamnade p en solidare vetenskaplig grund.

Se ocks diskussionen i den hr trden:

(FB) Nytt argument mot Gud
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här