2010-01-06, 13:13
Medlem
Hej!

Jag har tröttnat på Windows vista och bestämt mig för att fixa ubuntu då min polare har det och gillar det starkt.

Men just nu sitter jag på en ganska halvkass laptop och är lite orolig att min dator kanske inte pallar ubuntu då den knappt har ett riktigt grafikkort ens.

Datorn:
(CPU1) Intel® Pentium® Dual CPU T2330 @ 1.60GHz @ 1600MHz (TOSHIBA Satellite L40 mainboard) (RAM) 2GB, 1.14GB free (HDDs) 147GB, 53.8GB free
(VGA2) Mobile Intel(R) 965 Express Chipset Family (OS) Microsoft® Windows Vista™ Home Premium (SP2) 32-bit, 46m 7s uptime, 2d 5h 13m 11s uptime record

Kommer det vara något problem eller är det bara installera och njuta av ubuntu?!
Citera
2010-01-06, 13:16
Medlem
raggarsvins avatar
pallar datorn windows så pallar den ubuntu.
Citera
2010-01-06, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
pallar datorn windows så pallar den ubuntu.

precis det jag tänkte men min kompis blev glad då han fick köpa mitt nvidea grafikkort för då kunde han fixa Ubuntu för ati = fail på ubuntu tydligen.
Så därför jag var lite orolig om det inte skulle funka på min laptop.
Citera
2010-01-06, 13:22
Medlem
raggarsvins avatar
vad jag vet så kan ati+linux bråka lite men det fungerar vad jag vet.
Citera
2010-01-06, 13:35
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Datorn klarar Ubuntu med alla grafikeffekter, och ATI kan man med en del pillande få att fungera ganska bra. Nvidia fungerar alldeles utmärkt, det är bara att installera deras drivrutin och köra.
Citera
2010-01-06, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Datorn klarar Ubuntu med alla grafikeffekter, och ATI kan man med en del pillande få att fungera ganska bra. Nvidia fungerar alldeles utmärkt, det är bara att installera deras drivrutin och köra.

Mjo men på den här laptopen har jag inget riktigt grafikkort.. det är intrigerat i moderkortet, kan det vara något problem med Ubuntu då eller?
Citera
2010-01-06, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rAziel1990
Hej!

Jag har tröttnat på Windows vista och bestämt mig för att fixa ubuntu då min polare har det och gillar det starkt.

Men just nu sitter jag på en ganska halvkass laptop och är lite orolig att min dator kanske inte pallar ubuntu då den knappt har ett riktigt grafikkort ens.

Datorn:
(CPU1) Intel® Pentium® Dual CPU T2330 @ 1.60GHz @ 1600MHz (TOSHIBA Satellite L40 mainboard) (RAM) 2GB, 1.14GB free (HDDs) 147GB, 53.8GB free
(VGA2) Mobile Intel(R) 965 Express Chipset Family (OS) Microsoft® Windows Vista™ Home Premium (SP2) 32-bit, 46m 7s uptime, 2d 5h 13m 11s uptime record

Kommer det vara något problem eller är det bara installera och njuta av ubuntu?!

Jag tror att det kommer att gå formidabelt. Jag körde Ubuntu på min netbook ett tag och det trummade på. Sen behöver du ju inte köra roterande kuber och sånt om du märker att det segar ner. Som nybörjare med Linux så kan du ibland uppleva lite krångel med hårdvaran. Det är inte säkert att det blir några problem, och lite googlande brukar fungera. Eller hjälp av din kompis.

Jag har harvat mig igenom många Linuxdistar genom åren och Ubuntu är en av de som jag upplever som riktigt bra. En light-variant av Ubuntu som jag gillar är Crunchbang Linux. Den är betydligt snabbare, men har Ubuntu i botten. Kan se ut så här till exempel:
http://i38.tinypic.com/5lz7f6.jpg
Bra val om man gillar Ubuntu, men kanske inte kräver massa animationer och saker överallt, och vill ha det lite snabbare.

Om du vill ta ännu ett steg mot ett snabbare Linux så kan jag rekomendera Puppy Linux. Det är en väldigt liten dist, men har allting man behöver. Kanske inte riktigt lika användarvänlig som Ubuntu, men långt ifrån superkrånglig. Puppy Linux är väldigt fult från början, även om det går att fixa till.
Såhär ser Puppy Linux ut från början:
http://www.marcelgagne.com/images/cwl2005/puppy.png

På min Netbook så kör jag en variant av Puppy Linux som heter Macpup.Den är snygg och fin, och grymt snabb. Men användarvänligheten kanske inte är lika bra som i t ex Ubuntu om man är ovan. Hela disten kopieras till RAM-minnet vid start och körs därifrån, vilket ger väldigt korta ladd-tider:
Så kan macpup se ut med ett vitt tema:
http://exchange.enlightenment.org/fi...screenshot.png

Lycka till !

Edit: Du kommer inte få några problem med Intels grafik-kretsar och Ubuntu!
Citera
2010-01-06, 17:01
Medlem
Draedons avatar
Det där kommer inte vara några problem.. jag har körde in Ubuntu 8.04 på tjejens gamla laptop, en sur gammal celeron, 256mb ram etc. etc. Det fungerade kanon.
Citera
2010-01-06, 17:19
Medlem
javla_bajss avatar
Min laptop har samma grafikkort, CPU och lika mycket RAM som din har, och Ubuntu 9.1 fungerar utmärkt för mig
Citera
2010-01-06, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rAziel1990
Mjo men på den här laptopen har jag inget riktigt grafikkort.. det är intrigerat i moderkortet, kan det vara något problem med Ubuntu då eller?
Nej det brukar inte vara några problem att bara köra ubuntu. Dock funkar det oftast inte så bra att spela. Finns inget bra drivrutiner med stöd för OpenGL osv. för intel.

Jag kör ubuntu på min laptop och det funkar aldeles utmärkt. Men måste som sagt in i windows om jag vill spela.

Citat:
Bare Minimum requirements
It should be possible to get Ubuntu running on a system with the following minimum hardware specification, although it is unlikely that the system would run well. You should use the Alternate install CD to attempt such an installation.

300 MHz x86 processor
64 MB of system memory (RAM)
At least 4 GB of disk space (for full installation and swap space)
VGA graphics card capable of 640x480 resolution
CD-ROM drive or network card

Recommended minimum requirements
Ubuntu should run reasonably well on a computer with the following minimum hardware specification. However, features such as visual effects may not run smoothly.
700 MHz x86 processor
384 MB of system memory (RAM)
8 GB of disk space
Graphics card capable of 1024x768 resolution
Sound card
A network or Internet connection
Senast redigerad av Logz 2010-01-06 kl. 17:54.
Citera
2010-01-06, 18:04
Medlem
penol700s avatar
Ser ut att kunna funka fint, har kört ubuntu på bra mycket sämre grejer än det där.. räkna dock med att pilla en hel del i början då saker som WLAN mm brukar vara rätt knixiga att få igång om man inte kört nån linuxdist innan.
Linux och flash brukar inte vara så bra kompisar heller...

Lycka till!
Citera
2010-01-06, 18:43
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Klarar datorn Aero så borde nog de fina effekterna i Ubuntu fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in