2017-01-06, 22:24
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Är du dum på riktigt?

Leverera nu, det är ju dig det hänger på, hur ofta går HR emot HD när det gäller mord?

Skärp till dig nu du tramsar runt för mycket, leverera lite mer är du snäll.

Du hävde ur dig ditt påstående först och nu väntar jag på att du utvecklar resonemanget.
Citera
2017-01-06, 22:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Du hävde ur dig ditt påstående först och nu väntar jag på att du utvecklar resonemanget.

Men skärp dig din lilla autist där, ge mig och resten av världen ett bra exempel på att inte en morddom ändras när HD har satt ner foten, allt annat du yrar om är oväsentligt kom igen nu du kan bättre om du googlar som satan.

Ett enda exempel förväntas, inget mer.
Citera
2017-01-06, 22:31
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Men skärp dig din lilla autist där, ge mig och resten av världen ett bra exempel på att inte en morddom ändras när HD har satt ner foten, allt annat du yrar om är oväsentligt kom igen nu du kan bättre om du googlar som satan.

Ett enda exempel förväntas, inget mer.

Ett exempel har nämnts i kväll. Gällde sexbrott. Påstår du att juridisk skillnad finns?

Vad är det som gör att du inte vill förklara hur skuldfrågan redan kan vara avgjord, men att HD:s justitienissar drog sig från att ogilla åtalet?
Citera
2017-01-06, 22:37
Medlem
Draifoss avatar
Om jag får sticka emellan med lite On-topic här:

Citat:
Bevisläget är knepigt och knappast så enkelt som du vill få det till.
Kan du försöka förklara vad det är som är så svårt? Det finns helt enkelt inget som talar för att Kaj Linna skulle ha något med det här brottet att göra.

Citat:
Själva grundpoängen med att det blir resning är ju just att aktuell bevisning inte är klar som korvspad.
Det finns ju tydligen ingen bevisning alls. Vad är det ens för "bevisning" du syftar på? DNA och fingeravtryck var ju från en helt annan snubbe.

Citat:
Att det finns både för/nackdelar kan man se i 2 eniga domar, 2 eniga beslut från HD (avslag och resningsbeviljande) samt till sist ett oenigt beslut (som ändå kokade ned till avslag).
Nog blev det väl mest nackdelar för de flesta i de här domarna, och särskilt för Kaj Linna. Eller vad menar du att "fördelarna" är, och för vem?
Senast redigerad av Draifos 2017-01-06 kl. 22:49.
Citera
2017-01-06, 22:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om jag får sticka emellan med lite On-topic här:

Kan du försöka förklara vad det är som är så svårt?

Det finns ju tydligen ingen bevisning alls. Vad är det ens för "bevisning" du syftar på?

Nog blev det väl mest nackdelar för de flesta i de här domarna. Eller vad menar du att fördelarna är?

Men skit i trollet Quoter, allt är klart redan det vore väl djävligt unikt om inte det här fallet ledde till ett frikännande, det är ju det som är meningen med en resning, funkar inte det så lägg ner resningsfunktionen.

Resning är beviljad, KL kommer att bli frikänd och få ett fett skadestånd.
Citera
2017-01-06, 23:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Men skit i trollet Quoter, allt är klart redan det vore väl djävligt unikt om inte det här fallet ledde till ett frikännande, det är ju det som är meningen med en resning, funkar inte det så lägg ner resningsfunktionen.

Jo, jag förstår att Quoter svamlar (egentligen är han nog bara dåligt påläst), och att Linna kommer att släppas ut snart, men många problem kvarstår ju. Kommer det t.ex. att utkrävas något ansvar för de missgärningar som åklagarna, Mikael Lundquist och Anders Perklev, har gjort sig skyldiga till? Eller kommer de nu att kunna fortsätta fram till pension som om ingenting har hänt?
Citera
2017-01-06, 23:18
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:

Detta tror jag åxå. Hade det varit i Usa så hade KL fått lov att
erkänna sig skyldig till brottet för att gå fri, samtidigt blir han utan
skadestånd. Så har man löst saken över pölen.

jag gissar att det som man ev, vill pröva är nya bevis till fördel för KL.
Men sen finns ju inga bevis mot KL, vad jag vet iaf.
Citera
2017-01-06, 23:22
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jo, jag förstår att Quoter svamlar (egentligen är han nog bara dåligt påläst), och att Linna kommer att släppas ut snart, men många problem kvarstår ju. Kommer det t.ex. att utkrävas något ansvar för de missgärningar som åklagarna, Mikael Lundquist och Anders Perklev, har gjort sig skyldiga till? Eller kommer de nu att kunna fortsätta fram till pension som om ingenting har hänt?

Det tråkiga svaret är ja, ingen av de du uppräknat kommer att ställas till ansvar, så fungerar Sverige nu.

Tjänstemannaansvaret avskaffades för länge sedan och det finns ju en naturlig förklaring varför.
Citera
2017-01-06, 23:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
jag gissar att det som man ev, vill pröva är nya bevis till fördel för KL. Men sen finns ju inga bevis mot KL, vad jag vet iaf.
De bevis som talar mot en annan gärningsman får man väl i så fall pröva i en rättegång mot den personen. Det finns i alla fall inget som talar för att Kaj Linna skulle vara gärningsmannen, och det vet åklagarna Mikael Lundquist och Anders Perklev mycket väl. Mikael Lundquist var den som lade fram "redigerade" samtalslistor för rätten, och Anders Perklev visste om det här. Likväl motsatte sig alltså Perklev resningen.
Senast redigerad av Draifos 2017-01-06 kl. 23:40.
Citera
2017-01-07, 00:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det tråkiga svaret är ja, ingen av de du uppräknat kommer att ställas till ansvar, så fungerar Sverige nu.

Tjänstemannaansvaret avskaffades för länge sedan och det finns ju en naturlig förklaring varför.
Enligt en gammal artikel tjänar Anders Perklev av någon anledning mer än 1oo 0oo kr/mån. På hemsidan kan man också läsa i hans CV att han är född 1960, och att han har varit riksåklagare sedan 2008. https://www.aklagare.se/om-oss/riksaklagaren/ (bild finns)

Chefsåklagaren i Luleå, Mikael Lundquist, är betydligt mer anonym, möjligen beroende på de tidigare skandalerna. Något som vet något om honom? Kan han ha haft egna syften att sätta dit Kaj Linna för rånmordet i Kalamark? Är det här en yngre kille eller är var han en i "de tres gäng" i Luleå? Var han med i samma jaktlag som "Bertils" pappa och den skumme polisen i Luleå som utredde brottet (Leif Lång)? Var Mikael Lundquist inblandad i Kalixhärvan, eller var det hans företrädare?
Senast redigerad av Draifos 2017-01-07 kl. 00:26.
Citera
2017-01-07, 00:29
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Har försvaret yrkat på frisläppande i kalamarksfallet?

Det finns inget sådant yrkande i resningsansökan, som jag läst.
Citera
2017-01-07, 00:35
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, resning beviljas när det är sannolikt att resningsskälen leder till ändrad dom.

Som 'Draifos' konstaterat har jag inte koll på alla detaljerna i ärendet, men läser in mig mer och mer.

Nu gjorde jag upptäckten i HD:s resningspapper vad man lagt för grund till det här beslutet.

Det är faktiskt inte så att justitienissarna menar att åtalet sannolikt ogillats, resningen är beviljad 'med stöd av tilläggsregeln i 58 kap. 2 § 4 rättegångsbalken', det vill säga det andra ledet som bara talar om 'synnerliga skäl' - första ledet talar om 'sannolikt' (ogillas).

Det var alltså på svagaste möjliga grund beslutet gick igenom, men så brukar det också vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in