2010-01-06, 07:00
Medlem
StarOfLifes avatar
Jag tycker mig ha en bra dator, ändå funkar det mesta skit på den. Tips på vad man kan göra för att pigga upp den? Laddade idag hem left4dead 2 på steam och tänskte spela lite. När spelet väl kommer igång så funkar det okej på normal grafik, men det tar 20min att joina en server ... (sitter på en bra 10/10 som jag brukar tanka över 1mb/sek med.

Datorn

Amd 3800+
2gig ram
640mb 8800gts
windows vista

Vad kan man enkelt göra för att få en piggare burk? Vill kunna spela de spel som jag vet att datorn skall orka med råge i normalfall! Tacksam för svar

Dat
Citera
2010-01-06, 07:11
Medlem
Bossiemans avatar
Byt operativsystem!
Förslagsvis till XP, Ubuntu eller W7.
Citera
2010-01-06, 07:23
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
1, Minnen är billiga idag så mitt tips är att du börjar uppgraderar detta. Köp 2GB till om du kör med 32Bit.

2, Vill du har mer än 4GB i internminne så får du även uppgraderar processorn samt moderkortet. Där bör du har 64Bit av OS om du ska kunna utnyttja hela internminnet.

3, Gör en total ominstallation av operativsystemet. Provar dig fram med Win7. Lägg in fräscha drivrutiner.
Citera
2010-01-06, 09:19
Medlem
StarOfLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
1, Minnen är billiga idag så mitt tips är att du börjar uppgraderar detta. Köp 2GB till om du kör med 32Bit.

2, Vill du har mer än 4GB i internminne så får du även uppgraderar processorn samt moderkortet. Där bör du har 64Bit av OS om du ska kunna utnyttja hela internminnet.

3, Gör en total ominstallation av operativsystemet. Provar dig fram med Win7. Lägg in fräscha drivrutiner.

Skall överväga att köpa nya minnen! För visst borde min dator stå sig i alla fall dugligt idag va?, vad kan det kosta att köpa till minnen? Vilket skall jag satsa på av xp och windows 7? Vill ju få ut maximal prestanda
Citera
2010-01-06, 09:39
Medlem
Din dator är iaf bättre än min och min går helt flytande.

Gå in i kör > msconfig och deaktivera diverse program du inte använder. <--Snabbast.

Alternativt, formatera datorn med windows xp eller windows 7. <--Lättast.
Citera
2010-01-06, 10:24
Medlem
Teknistmajjans avatar
Jag säger bara byt till Windows 7. Din dator kommer kännas som du precis fått hem en ny burk. Min gamla surburk med 512 mb SDRAM spinner som en katt med Windows 7, helt sinnessjukt faktiskt. Fungerar bättre med Win 7 än XP.
Citera
2010-01-06, 11:38
Bannlyst
För din dator äre nog bäst med xp men jag kan intyga att W7 e fett bra.

Ju mer ram du köper desto bättre, köp t.ex 6gb, det räcker långt men då måste du ha ett 64bit operativsystem och därför tvingas du antagligen att byta processor o moderkort. Det e inte jättedyrt men om du vill att datorn ska klarar några år till så e det ett bra alternativ! Köper du då allt detta ska du såklart ha W7!

Annars, uppgradera ram till 4gb, och vänta ett år sen e den seg igen :P

Om du ändå ska göra det, varför inte göra det riktigt? :P
Citera
2010-01-06, 12:40
Medlem
Teknistmajjans avatar
Jag håller absolut inte med föregående talare.

Det är rent skitsnack att en dator med 4gb ram är seg efter något år. Självklart finns det både prisvärda och bra uppgraderingspaket att införskaffa men om du inte spelar några av dom nyare spelen finns det absolut ingen anledning att uppgradera processor och moderkort för att kunna använda sig av ett 64 bitars OS och maximera sitt minne.

Ifall du inte spelar spel över huvudtaget utan surfar med datorn, kollar film, lyssnar på musik, tankar saker och allmänt pyssel så rekomenderar jag dig att installera Win 7 du kommer inte ens behöva uppgradera minnet i burken det kommer helt enkelt bara att flyta fin fint.

Skillnaden mellan Vista och Win 7 är enorm, Vista klarar inte av att frigöra minne och det suger ut minst 1 gb bara för att driva operativet, detta är inget som man har problem med i Win 7.

Mitt tips är att fundera över vad du har för användningsområden med datorn innan du gör några som helst uppgraderingar.
Citera
2010-01-06, 14:38
Medlem
hasenfrasens avatar
Det största prestandaproblemet kommer av en alldels för stor systemdisk som gör att läshuvudet får åka jojo mellan ändlägena vid filåtkomst av systemdata. Har man en 250 GB disk räcker det med 80 GB (XP 40GB) och resten allokerad som en datadisk där man lägger mp3/video/spel.

Slår man sen av Windows Indexing Service OCH slår av Readyboost samt säger åt hårddisken att defraggas månadsvis istället för som nu veckovis startar datorn betydligt snabbare än "tänkt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in