2010-01-05, 23:03
Medlem
LiLWizs avatar
Jag får hem en förinstallerad netbook i dagarna.

Det innebär att den inte har någon inbyggd cd/dvd-brännare/läsare.

Datorn kommer förinstallerad med Windows 7 Home Professional och säkert massor av lull-lull från tillverkaren som är ASUS.

Eftersom att hårddisken är en 5400rpm'are så kommer jag byta ut den mot en strömsnål och betydligt snabbare disk, en SSD på 80GB.

Hur skulle ni göra för att flytta installationen från SATA'n till SSD'n?

Jag har en 1TB extern hårddisk och ett USB-minne på 16GB att tillgå som verktyg.

Min IT-kompetens skulle jag uppskatta som relativt hög.

Tar tacksamt emot tips och idéer!
Citera
2010-01-05, 23:51
Medlem
Jag kan tänka mig att Acronis True Image Home 2010 har funktioner för sådant, kolla upp det. Annars så borde en googlesökning kunna ge dig svar.
Citera
2010-01-06, 00:15
Medlem
LiLWizs avatar
Det finns massor av "backup" program och sådant. Jag har redan sökt på google men eftersom att SSD mer eller mindre är på inflyttningsfasen hos många så söker jag någon som behandlat ett liknande problem.

Vet att Norton har ghostning också men det som är intressant är om någon gjort något liknande och kan komma med tips och idéer på hur det sker smidigt.
Citera
2010-01-06, 04:51
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Win -> Support

//Mod
Citera
2010-09-17, 15:40
Medlem
RaraAviss avatar
Bumpar tråden. Vilken är den smidigaste lösningen på detta problem?
Citera
2010-09-17, 18:51
Moderator
Protons avatar
Innehåller inte windows 7 professional och ultimate verktyg för att klona en installation från scratch?

Annars kanske det antingen går att ghosta installationen, eller så kanske det finns nåt opensource-verktyg för att klona installationen. För det senare fallet lär en google-sökning ge svaret.
Citera
2010-09-17, 21:27
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Jag kan tänka mig att Acronis True Image Home 2010 har funktioner för sådant, kolla upp det. Annars så borde en googlesökning kunna ge dig svar.

klona disken med detta program, det går även att klona den till en större disk...

har gjort detta några gånger med win 7
Citera
2010-09-17, 22:09
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
klona disken med detta program, det går även att klona den till en större disk...

har gjort detta några gånger med win 7
Enligt deras egen sida verkar trial-verren vara rätt sunkig, dvs att klona disk verkar inte finnas i denna version. Antar att full-verren är betydligt vassare?
Citera
2010-09-17, 23:00
Medlem
RaraAviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Enligt deras egen sida verkar trial-verren vara rätt sunkig, dvs att klona disk verkar inte finnas i denna version. Antar att full-verren är betydligt vassare?

Man har ju inte direkt lust att köpa programmet. Finns det några andra alternativ annars?

Min Windows 7 är Home Premium. Har självfallet produktkoden.
Citera
2010-09-18, 08:28
Medlem
zixls avatar
Detta kanske.

http://tnthelpforum.com/viewtopic.php?f=31&t=769

Ghost och Acronis har jag bara misslyckats med, dock har jag inte testat de senaste. I enterprise finns det inbyggd klon/backup, kanske finns den med i home också.

Lite mer som jag hittade.

http://www.winsupersite.com/win7/hom..._ultimate2.asp
Senast redigerad av zixl 2010-09-18 kl. 08:32.
Citera
2010-09-21, 18:25
Medlem
Enydrions avatar
Jag har klonat systemdisken på en win 7 dator ett flertal gånger med acronis true image home 2010 fullversionen...

Den har då blivit helt identisk med den andra disken har tom använt den som systemdisk till en annan dator med samma processor men annat moderkort och grafikkort... och det gick/går bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in