2010-01-05, 20:57
Medlem
ryttiputts avatar
Vet inte om ämnet kommit upp innan, men jag hittade ingenting när jag sökte i alla fall.

Ja, min fråga är om jag som uppfödare kan spåra en av mina hundar? Jag har inte den nuvarande ägarens adress eller namn eftersom den person jag sålde hunden till har sålt vidare den och av någon anledning vägrar ge mig namnet på den nya familjen [h*n vill ha all kontroll över hunden, personen är psykiskt sjuk].

Detta ändrar dock inte att jag fortfarande bryr mig om hunden och bara vill veta vart den är.

Någon som har några tips på hur man kan göra? ID-nummer och alla papper har jag redan eftersom jag äger föräldradjuren.
Citera
2010-01-05, 21:04
Medlem
Maximus23s avatar
Kolla på http://www.skk.se/ ... kolla till höger på sidan.
Citera
2010-01-05, 21:05
Medlem
Sliskes avatar
Om jag inte har fel för mej så ska uppfödaren kunna ställa vissa krav, te.x som att kolla så att hunden har det bra och vart den befinner sej. Vet dock inte om det är något som ska stå på något sorts kontrakt eller ej.
Citera
2010-01-05, 21:13
Medlem
ryttiputts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sliske
Om jag inte har fel för mej så ska uppfödaren kunna ställa vissa krav, te.x som att kolla så att hunden har det bra och vart den befinner sej. Vet dock inte om det är något som ska stå på något sorts kontrakt eller ej.

Jodå, detta stod i kontraktet och personen vet om att dessa valpar betydde mycket för mig - h*n var en vän på den tiden och jag litade på att hunden skulle få ett livslångt hem men så blev då icke fallet.

Så jag vill bara kontakta de nya ägarna, berätta att jag finns och ha en adress som jag vet att hunden finns på.

Men uppenbarligen så har man inget juridiska rättigheter alls utan lagen säger att det lika gärna kan ha varit vilken vara som helst som man sålt.
Citera
2010-01-05, 21:14
Medlem
ryttiputts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximus23
Kolla på http://www.skk.se/ ... kolla till höger på sidan.

Tack! Har kollat det innan men det står att man inte kan få ägaruppgifter på internet, men såg nu att det finns ett telefonnummer till kansliet som man kan ringa och ska testa detta imorgon.
Citera
2010-01-05, 21:33
Medlem
Sliskes avatar
Ring djurskyddsverket och förklara läget, be dom kolla till din hund för att du befarar att den blir vanvårdad.
Citera
2010-01-05, 23:03
Medlem
tingelingans avatar
Gå in på avelsdatan på SKK. Sök på hundens namn.Har dom gjort ett ägarbyte så bör det stå där.
Citera
2010-01-11, 16:24
Medlem
ryttiputts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingan
Gå in på avelsdatan på SKK. Sök på hundens namn.Har dom gjort ett ägarbyte så bör det stå där.

Frågan är om de har gjort ett ägarbyte i SKKs register, det är ju frivilligt och jag vet inte om det registret har tillgång till JBVs register och kan uppdatera ifall enbart ett byte skett via dem :S När jag talade med SKKs kansli så var det den förra ägarens namn som stod, men jag skall kontakta dem igen och be dem notifiera mig ifall det ändras.

Jag vill ju helst inte kontakta myndigheter för att anmäla vanvård, jag tror ju faktiskt inte att hunden behandlas illa, jag vill bara ha möjlighet att tala med de nya ägarna och kunna ha kontakt med dem ifall någon genetisk sjukdom dyker upp och jag måste berätta detta för dem och själv kunna få veta ifall hunden blir sjuk, skadad eller dör - det har betydelse för syskon och föräldrar i kullen och därigenom både mig och alla andra valpägare och sedan är det skönt för mig att slippa oroa mig för om hunden lever eller är död och över hur den mår.

I kontraktet är det ett avelsförbud uttryckt, men eftersom jag inte blivit kontaktad vid ändringar angående ägare och hälsotillstånd m.m så litar jag inte på att kontrakt följs längre och jag vet att folk gärna tänker "men min hund är ju frisk och så söt så vi borde ha en valp efter honom/henne!" och det vore förödande då vissa sjukdomar som upptäcktes i kullen kan föras vidare till ännu en generation.

Faan, blir helt galen på detta! Är det någon som vet ifall när man ringer till polisen och ber dem att kolla ägaren i JBVs register ifall man får namn och adress eller om polisen själva ringer upp till ägaren och alltså inte ger ut informationen? Man kan ju ringa och säga att man hittat honom och fått chipet läst hos veterinär, men då vore det ju illa ifall det enda som det resulterar i är att de nya ägarna får ett förvirrande samtal och det vill jag ju inte. De nya ägarna lär ju vara bättre än den förra och jag vill inte besvära dem, bara tala med dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in