Citat:
Ursprungligen postat av tingelingan
Gå in på avelsdatan på SKK. Sök på hundens namn.Har dom gjort ett ägarbyte så bör det stå där.
Frågan är om de har gjort ett ägarbyte i SKKs register, det är ju frivilligt och jag vet inte om det registret har tillgång till JBVs register och kan uppdatera ifall enbart ett byte skett via dem :S När jag talade med SKKs kansli så var det den förra ägarens namn som stod, men jag skall kontakta dem igen och be dem notifiera mig ifall det ändras.
Jag vill ju helst inte kontakta myndigheter för att anmäla vanvård, jag tror ju faktiskt inte att hunden behandlas illa, jag vill bara ha möjlighet att tala med de nya ägarna och kunna ha kontakt med dem ifall någon genetisk sjukdom dyker upp och jag måste berätta detta för dem och själv kunna få veta ifall hunden blir sjuk, skadad eller dör - det har betydelse för syskon och föräldrar i kullen och därigenom både mig och alla andra valpägare och sedan är det skönt för mig att slippa oroa mig för om hunden lever eller är död och över hur den mår.
I kontraktet är det ett avelsförbud uttryckt, men eftersom jag inte blivit kontaktad vid ändringar angående ägare och hälsotillstånd m.m så litar jag inte på att kontrakt följs längre och jag vet att folk gärna tänker "men min hund är ju frisk och så söt så vi borde ha en valp efter honom/henne!" och det vore förödande då vissa sjukdomar som upptäcktes i kullen kan föras vidare till ännu en generation.
Faan, blir helt galen på detta! Är det någon som vet ifall när man ringer till polisen och ber dem att kolla ägaren i JBVs register ifall man får namn och adress eller om polisen själva ringer upp till ägaren och alltså inte ger ut informationen? Man kan ju ringa och säga att man hittat honom och fått chipet läst hos veterinär, men då vore det ju illa ifall det enda som det resulterar i är att de nya ägarna får ett förvirrande samtal och det vill jag ju inte. De nya ägarna lär ju vara bättre än den förra och jag vill inte besvära dem, bara tala med dem.