2004-02-12, 12:58
Medlem
En fråga.. hur många vet egentligen om att man skall vänta på glödspiralen i dieselbilar, innan man slår på tändningen för fullt?

I princip alla mina vänner jag suttit bredvid när de kör en dieselbil antingen struntar i detta eller, mera troligt, har ingen aning om vad spiralen egentligen innebär!

Så länge bilen är varm är det ju inget man direkt märker av heller, om man nu struntar i det.

Värre om bilen stått ute i -10 hela natten, då vill ju ofta spiralen ha 3-5sek på sig (iaf min kärra), och skulle man försöka sig på fullt tändningsutslag ändå kan jag ju glömma att den startar.

Det jag vill luska lite i är: hur många av er som läser detta vet vad jag pratar om, och hur mycket stryk tar egentligen motorn av att man skiter i att invänta glödspiralen? Det måste ju förstöra i långa loppet.. stämmer?
Citera
2004-02-12, 13:04
Awaiting Email Confirmation
rwds avatar
Jag visste inte om det. Det va faktiskt inte så himla längesedan jag lärde mig att dieselmotorer inte har tändstift. ...men jag visste inte vad dom har istället.

Tack för infon!

ps.hur fungerar denna tänd-spiral?.ds.
Citera
2004-02-12, 13:10
Krokodildons avatar
Klart man vet att en diesel måste "glödgas" innan man drar igång den. Kör man inte en diesel varje dag är det dock lätt att glömma sig och dra runt nyckeln till fullt utslag direkt av gammal vana. Hur mycket stryk motorn tar av detta har jag inte en aning om.
Citera
2004-02-12, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rwd
Jag visste inte om det. Det va faktiskt inte så himla längesedan jag lärde mig att dieselmotorer inte har tändstift. ...men jag visste inte vad dom har istället.

Tack för infon!

ps.hur fungerar denna tänd-spiral?.ds.

Jag vet inte exakt hur den fungerar mer än att man SKALL invänta att symbolen släcks på instrumenttavlan innan man slår på tändningen för fullt.

Man skall glödga tändstiften eller nåt, men du säger att dieselmotorer inte har tändstift så det vette.. men nåt sånt ere iaf!
Citera
2004-02-12, 13:28
Krokodildons avatar
Dieseln har inga tändstift utan bränsle-luftblandningen ska självantända av kompressionen. Det funkar inte om cylindern är för kall. Alltså förvärmer man hela själva cylindern, tror jag. Det är det glödspiralen är till för.
Citera
2004-02-12, 13:33
Medlem
Dr_Ntabas avatar
Jag vet vad du pratar om. Men om motorn tar stryk om man startar den utan att ge spiralerna tillräckligt med tid vet jag inte. Startar lättare i sträng kyla gör den däremot.
Citera
2004-02-12, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodildon
Dieseln har inga tändstift utan bränsle-luftblandningen ska självantända av kompressionen. Det funkar inte om cylindern är för kall. Alltså förvärmer man hela själva cylindern, tror jag. Det är det glödspiralen är till för.

Jag håller med dig!
Helt rätt är det att det ska självantända av kompressionen så därför saknas tändstift.

Men värmer man verkligen hela cylindern? Skulle det gå på några få sekunder?
Citera
2004-02-12, 14:17
Medlem
%s avatar
Nyare bilar ska man inte behöva glödga har jag hört. Men har aldrig kört någon nyare disel så jag vet inte.
Citera
2004-02-12, 18:27
Medlem
scratchys avatar
Jag visste.

Glödstiftet värmer inte själva cylindern nåt särskilt, men sätter bättre fjutt på bränslet som kan vara ganska svårantändligt vid låga temperaturer. Det ger mindre smutsiga avgaser och mindre sotavlagringar. Men sotavlagringarna blir man ändå av med om man pressar upp motorn på högre varvtal då och då. För det är nog ännu mindre känt att en dieselmotor -mer än en bensinmotor- mår bra av att belastas hårt emellanåt.

Jag tror inte att motorn i övrigt tar skada av att man struntar i att invänta glödstiftet, men däremot så sparar man säkert katalysatorn som får renare avgaser att ta hand om.

En annan intressant grej med moderna dieselmotorer är att de ofta har så hög verkningsgrad (= omvandlar mycket av bränslets energiinnehåll till kraft) att de ger otillräckligt med värmeöverskott till kupévärmen. Värmen går åt till att hålla motorn uppe i arbetstemperatur. Vissa bilar har därför originalmonterade dieselbrännare som står för extra värme till motorn och kupén.
Citera
2004-02-12, 20:26
Medlem
EnVänAvOrdnings avatar
Du ska vänta tills du hör att det klickar från motorn om man är tyst så hör man det!!!
Citera
2004-02-12, 22:42
Medlem
Damericuss avatar
Testade nya bmw 530 tds men av gammal vana vred man runt nyckeln helt så jag dödad antagligen en anka extra eller så.
Citera
2004-02-13, 10:08
Medlem
vissa dislar tänder inte om du inte glödder dom,, det är så att kompen i en disel höjer tempen i cylindern till över 200 grader och om det inte är så varmt i cylindern så tänder inte disel, om luften som dras in i cylindern är varm då kan det tända men det är inte säkert om det är kallt ute och luften är kall så kan det vara tveksamt, men du lär käka upp starten och batteriet i så fall
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in