2010-01-05, 18:41
Medlem
Skogensprinss avatar
Hejsan! Hade tänkt att backupa hela min dator då den börjar bli gammal.
Har några krav, som jag hoppas något program kan matcha. Om ni vet vad ett sådant program kan heta, hojta till!

1) Man ska kunna lösenordsskydda backupen.

2) Den ska synkroniseras vid behov. Alltså, lägger jag i något nytt i min musikmapp som jag har backupat, ska jag kunna synkronisera min originalmap med den backupade och på så sätt ligger den nya låten också i backupen.

3) Det ska vara gratis, eller om det går att ladda hem med serial/crack.

4)Det ska backupa allt. Alltså alltifrån registret, OS:et, drivrutiner till media, cookies.

Frågor:

Om datorn skulle kollapsa, hur gör man då för att återställa den från backupen. För att komma in på skrivbordet måste jag ha ett operativsystem, men det är ju isåfall borta om jag blir tvungen att formatera.

Hur ser en backup ut? Är det en fil, eller en exakt kopia av hela datorn bara?

Tack så mycket i förhand för utförliga svar
Citera
2010-01-05, 22:35
Medlem
Skogensprinss avatar
drar en bump dårå!
Citera
2010-01-06, 20:17
Medlem
Backup-program

Citat:
Ursprungligen postat av Skogensprins
Hejsan!

Hade tänkt att backupa hela min dator då den börjar bli gammal.
Har några krav, som jag hoppas något program kan matcha. Om ni vet vad ett sådant program kan heta, hojta till!

2) Den ska synkroniseras vid behov. Alltså, lägger jag i något nytt i min musikmapp som jag har backupat, ska jag kunna synkronisera min originalmap med den backupade och på så sätt ligger den nya låten också i backupen.

4) Det ska backupa allt. Alltså alltifrån registret, OS:et, drivrutiner till media, cookies.

Frågor:

Om datorn skulle kollapsa, hur gör man då för att återställa den från backupen. För att komma in på skrivbordet måste jag ha ett operativsystem, men det är ju isåfall borta om jag blir tvungen att formatera.

Frågorna 1-3 kan du lösa via COBIAN BACKUP (gratis, www.cobian.se) tex.

För fråga 4 så är det istället en kopia av systemet du ska göra, här finns massor av program. Dessa kan inte göras i realtid regelbundet. Det finns inbyggda funktioner i VISTA och W7 för detta men jag misstäner du sitter på WIN XP.

TIPS:
Gör backup till en extern USB-hårddisk eller annan intern hårddisk.
Gör backup regelbundet (automatiskt via COBIAN) men bara på din filer... datorn blir snabbare och bättre om du installerar om den.
Citera
2010-01-07, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogensprins
Hejsan! Hade tänkt att backupa hela min dator då den börjar bli gammal.

4)Det ska backupa allt. Alltså alltifrån registret, OS:et, drivrutiner till media, cookies.

Frågor:

Jag tycker att detta är en mycket viktig fråga. Ett sådant program vore väldigt bra att ha.
PS, Detta är visst min första post...
Citera
2010-01-07, 19:49
Medlem
Skogensprinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyxiq
Frågorna 1-3 kan du lösa via COBIAN BACKUP (gratis, www.cobian.se) tex.

För fråga 4 så är det istället en kopia av systemet du ska göra, här finns massor av program. Dessa kan inte göras i realtid regelbundet. Det finns inbyggda funktioner i VISTA och W7 för detta men jag misstäner du sitter på WIN XP.

TIPS:
Gör backup till en extern USB-hårddisk eller annan intern hårddisk.
Gör backup regelbundet (automatiskt via COBIAN) men bara på din filer... datorn blir snabbare och bättre om du installerar om den.

Okej , tack för svaret. Har ett par frågor:

För den fetade i din text:

Om jag ska kopiera mitt OS, såsom det är nu, varför blir datorn snabbare om jag lägger in exakt samma filer och ändringar och så.

Och inte minst, hur gör jag med OS:et, hur får man in det i datorn igen?

Hur gör man när man behöver använda backupen? Har Cobian något system för detta eller måste jag sitta och dra över fil för fil, mapp för mapp?
Citera
2010-01-08, 18:20
Medlem
Skogensprinss avatar
Bamp!
Citera
2010-01-28, 13:56
Medlem
vertakings avatar
Jag kör http://www.fbackup.com/
Tycker det är klockrent finns färdiga plugin om man tex vill ta backup på thunderbird eller firefox

Och det är gratis....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in