2010-01-05, 18:07
Medlem
Vi har haft ett akvarium uppsatt på väggen, nu ska vi flytta. Problemet är hur vi får bort bultarna ur väggen.

Bultarna är gängade och ca 1 cm i diameter.
Om jag tar en rörtång så kan jag snurra på dem men de åker varken ut eller in. Måste jag såga av dom på något sätt eller går det att lösa?
Citera
2010-01-05, 18:08
Medlem
Kazjurols avatar
Vet inte vad du har för vägg....

annars:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=846175
Citera
2010-01-05, 18:14
Medlem
ariers avatar
Du har säkert någon forum utav hsa expanderskruv och det lättase att få bort dom är att ta en hammare och slå så hårt du kan rakt ner och sedan ett slag uppåt igen. Då går den av en bit in och det är bara att spackla över...
Citera
2010-01-05, 18:16
Medlem
Det är en betongvägg.

Vill helst inte förstöra väggen för mycket, men det kanske kan gå att borra sönder dem. Tveksamt dock.
Citera
2010-01-05, 18:22
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dont_Panic79
Det är en betongvägg.

Vill helst inte förstöra väggen för mycket, men det kanske kan gå att borra sönder dem. Tveksamt dock.

Njae! Borra sönder dem låter inte som en god idé.
Ariers idé låter i så fall bättre..
Citera
2010-01-05, 18:30
Medlem
TheGenerals avatar
jo, borra sönder. eller svetsa dit något du kan få bättre grepp om, sen slit ut helvetet. Sen bara spackla över.
Citera
2010-01-05, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Du har säkert någon forum utav hsa expanderskruv och det lättase att få bort dom är att ta en hammare och slå så hårt du kan rakt ner och sedan ett slag uppåt igen. Då går den av en bit in och det är bara att spackla över...

Testade med massor av slag uppåt och neråt. Verkar inte fungera alls, den rubbas knappt och känns väldigt stum. Men är konstigt nog väldigt lätt att snurra på. Kan det gå att dra ut den med en kofot (om den får grepp)?
Citera
2010-01-05, 18:39
Medlem
TheGenerals avatar
ja det kan du! men svetsa dit något du får grepp om då! sen är det inte konstigt att den är stum fast går att skruva lätt på den, för det är garanterat en expanderbult.
Senast redigerad av TheGeneral 2010-01-05 kl. 18:42.
Citera
2010-01-05, 18:47
Medlem
Asgarvads avatar
kapa dem med vinkelslip straxt innanför väggens plan och spackla över ojämnheterna
Citera
2010-01-05, 19:53
Bannlyst
Hur du än gör så kommer det att lämmna märken på vägen och den kommer antagligen behövas spackling och målning för att bli okej igen!

1: testa att slå in bulten i botten. Detta lärde man sig redan i skolan att man ska borra ca 1cm längre än vad bulten är så att du kan slå in hela bulten i väggen och sedan spackla över och måla

2: du kan försöka att slå upp och ner på den med en hammare och hoppas på att den knäcks strax innanför själva väggen. Misslyckas du med detta så kommer bulten antingen vara sned eller så har den gått av med nu är det en stump kvar som sticker ut ca 5mm. Alltså hade jag hellre valt nr:3 om inte nr:1 fungerade.

3: Ta en vinkelslip och kör av alla bultar, detta är gjort på ett par sekunder per bult. Det kommer att bli märken i väggen på grund av att du kört av den så långt in mot själva väggen så att det blivit rätt så sjupa märken efter vinkelslipen. Ta sedan och spackla och sedan målar du om väggen. Se till att hålla vinkelslipen rätt så det inte flyger gnistor och metallgrader(spån) rakt upp i taket för då får du måla om även taket!

Hur som helst har du en del att göra och expanderbultar kan gå att "vicka" och skruva fram och tillbaks med en rörtång men du kan få lägga någon timme per bult om du har otur!

Jag hade utan att fundera testat nr:1 för att sedan köra på nr:3 hur man än gör så är du rövknullad!
Citera
2010-01-05, 23:59
Medlem
stoppsmälls avatar
När jag skulle ta bort expanderbultar så skruvade jag på en mutter på expanderbulten, bände med hjälp av en kofot ut bulten något, sågade (för hand, skulle aldrig köra med en vinkelslip i mitt hem) och slog sedan in det som var kvar av bulten in i väggen igen med hjälp av ett dorn.

Spacklade osv efteråt och det blev bra. Syns inte att det är bultar i väggen.

//SS
Citera
2010-01-06, 00:09
Medlem
SafleBouges avatar
Du är för dålig för att slå med hammare. Det är klart det går att slå av den. Det är väl försent att försöka slå in dem då de är böjda sen du gick lös med hammaren.

Du kan köra med tigersåg också om du är rädd för rondellen. Finns säkert något blad som passar feinen också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in