• 1
  • 2
2010-01-05, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Jag pratar självklart inte om att lägga pengarna på ett sparkonto.

Ok, då måste du ta en risk att kapitalet minskar i värde. Ta tex perioden 2000-2009 som ett ganska modernt exempel...
Citera
2010-01-05, 17:25
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalspanaren
Ok, då måste du ta en risk att kapitalet minskar i värde. Ta tex perioden 2000-2009 som ett ganska modernt exempel...

Som jag skrev i mitt inlägg:

Citat:
investerat i "gubbföretag" ju tråkigare, desto bättre.

Du menar "Ta tex perioden 2000-2009 som ett ganska modern exempel, men bortse för allt i världen ifrån utdelning!!! För annars är det ju inga problem att leva på fem miljoner." ?
Citera
2010-01-05, 17:26
Medlem
Ben.Vaddass avatar
Jag hade tänkt investera i en större lägenhet i stan, borde vara en bra investering om man ser på det historiskt, så borde det ge utdelning. Kanske tar ett litet lån för att ha mer lös pengar för vidare investera i nått.
Är 25 år driver redan ett eget konsultföretag som går relativt bra så jag har en bra lön och ett arbete jag trivs med.

vad tänker ni angående att investera i "gubbföretag"?
Citera
2010-01-05, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Du menar "Ta tex perioden 2000-2009 som ett ganska modern exempel, men bortse för allt i världen ifrån utdelning!!! För annars är det ju inga problem att leva på fem miljoner." ?

Fast även utdelningen räcker inte att leva på, egentligen. Annars har du rätt i investeringstaktiken, det är i princip den jag följde de senaste tio åren och det har gått bra. Men direktavkastningen på Stockholmsbörsen just nu ligger (faktiskt) under 3%.

Om man hade satt in fem miljoner i index den 1/1 2000, så hade man haft lite mindre kapital idag. Under tiden hade man fått kanske 10000/mån i utdelning (i snitt). Visst, rätt investerat hade man fått lite mer utdelning och gått plus. Faktiskt är det nog vad jag hade rekommenderat, om inte med alla fem miljoner så åtminstone med 3-4 (resten till fastighetsköp om möjligt). Men man kan inte överleva i evighet på detta...

Vill man ha mer än 10000/mån så får man börja sälja av, och det är ju trist.
Citera
2010-01-05, 17:41
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalspanaren
Fast även utdelningen räcker inte att leva på, egentligen. Annars har du rätt i investeringstaktiken, det är i princip den jag följde de senaste tio åren och det har gått bra. Men direktavkastningen på Stockholmsbörsen just nu ligger (faktiskt) under 3%.

Om man hade satt in fem miljoner i index den 1/1 2000, så hade man haft lite mindre kapital idag. Under tiden hade man fått kanske 10000/mån i utdelning (i snitt). Visst, rätt investerat hade man fått lite mer utdelning och gått plus. Faktiskt är det nog vad jag hade rekommenderat, om inte med alla fem miljoner så åtminstone med 3-4 (resten till fastighetsköp om möjligt). Men man kan inte överleva i evighet på detta...

Vill man ha mer än 10000/mån så får man börja sälja av, och det är ju trist.

Gubbföretag som har en utdelningstillväxt på ett antal procent. Sen får man väl hoppas att han inte köper när det är som dyrast.
Citera
2010-01-15, 19:54
Medlem
1-2 miljoner på en lägenhet (eventuell renovering inräknat).
200 000 till resor och skoj.
200 000 till familjen.
100 000 på ett e-sparkonto. Usel ränta men jag kommer åt dom inom ett par minuter.

Då återstår 2,5-3,5 miljoner beroende på vad lgheten kostade. Är ingen expert men en idé kanske hade vart att lägga 80% i lågriskfonder eller liknande men sen gambla lite mer med de återstående 20%.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in