2010-01-05, 14:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Under 1940, 50 och 60-talen så fanns det inga städer i Sverige, som det brann så mycket i som Karlstad och Uddevalla.

Här är fallet med "Norrmannerödspyromanen" i Uddevalla.

1942 satte denne pyroman i gång med sina brasor och kunde med andra ord "fira" 25-års jubileum som pyroman år 1967.

"Norrmannerödspyromanen" anlade sina brasor hela tiden inom ett relativt litet och starkt begränsat område. Det verkade nästan som pyromanen ville driva med polisen och brandkåren.

Vid flera tillfällen avslog myndigheterna polisens begäran om en belöning för denne pyromans gripande. Båda gångerna avslogs detta.

Naturligtvis var befolkningen oroade samt kände vantrivsel att bo inom det område där "Norrmannerödspyromanen" anlade sina brasor.

Någon som har hört talats om denne flitige pyroman förut? Kanske med mera information?
Citera
2010-06-01, 10:12
Medlem
Jag vet mycket väl vem det är vi talar om, om du även tänker på han som tände eld på Uddevallas teater? Han är en släkting till mig. Flyttade från staden och har levt ett lungt liv sedan dess. Förövrigt så arbetade han som brandman under tiden för sin pyromani. Ofta var han med och släckte de bränder han startade, men det är ju klassiskt.
Citera
2010-06-01, 18:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Klassiskt beteende.

Citat:
Ursprungligen postat av roughtuoube
Jag vet mycket väl vem det är vi talar om, om du även tänker på han som tände eld på Uddevallas teater? Han är en släkting till mig. Flyttade från staden och har levt ett lungt liv sedan dess. Förövrigt så arbetade han som brandman under tiden för sin pyromani. Ofta var han med och släckte de bränder han startade, men det är ju klassiskt.

Tack för denna information.

Ja detta är klassisskt - tända på och sedan vara med och släcka.
Citera
2011-06-23, 05:21
Medlem
Quoters avatar
Undkom den här pyromanen lagens långa arm? Pyromaner är svåra att nagla fast, det om något har kriminalhistorien lärt oss.
Citera
2011-06-24, 13:07
Medlem
bluetramps avatar
Enligt vad jag har hört blev aldrig någon dömd för dessa bränder. Misstankar fanns åt vissa håll.
Citera
2011-06-24, 18:39
Medlem
bluetramps avatar
Hittade på nätet från Bohuslänningen 1959 följande:

Brandandsoldaten som avslöjades som pyroman var kyrkligt och fackligt

Yrkesbrandmannen-pyromanen har erkänt 21 bränder.

Så han åkte tydligen dit som någon skrev.
Citera
2011-06-27, 00:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Norrmanneröds-pyromanen" fortfarande inte gripen 1967.

Citat:
Ursprungligen postat av bluetramp
Hittade på nätet från Bohuslänningen 1959 följande:

Brandandsoldaten som avslöjades som pyroman var kyrkligt och fackligt

Yrkesbrandmannen-pyromanen har erkänt 21 bränder.

Så han åkte tydligen dit som någon skrev.

Detta var en annan Uddevalla-pyroman. "Brandsoldats-pyromanen" blev också mycket omskriven.

"Norrmannerödspyromanen" blev mig veteligen aldrig gripen. Åtminstone inte fram till år 1967.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-06-27 kl. 00:36.
Citera
2012-11-13, 19:49
Medlem
Jag är bekant i området och har misstankar. Men den person som säger att han vet gör antagligen inte det. Vi kommer förmodligen aldrig få veta vem det var. Några säger att han är död några säger att han lever.
Citera
2012-11-13, 23:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pyromanen numera avliden.

Citat:
Ursprungligen postat av wjeppeh
Jag är bekant i området och har misstankar. Men den person som säger att han vet gör antagligen inte det. Vi kommer förmodligen aldrig få veta vem det var. Några säger att han är död några säger att han lever.

Nej vi får nog aldrig reda på vem denne pyroman var.

Bränderna i Uddevalla startade 1942 - alltså för 70 år sedan, så den här personen är med största sannolikhet avliden.
Citera
2013-03-22, 16:33
Medlem
"Brandsoldatspyromanen" lever idag. Han blir 85 år i år.
Citera
2013-03-22, 20:03
Medlem
FireHouseSources avatar
Finns det andra pyromaner i Uddevalla att läsa om än Norrmannerödspyromanen och "Yrkesbrandmannen"?
Citera
2013-03-23, 13:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pyromaner i Uddevalla.

Citat:
Ursprungligen postat av FireHouseSource
Finns det andra pyromaner i Uddevalla att läsa om än Norrmannerödspyromanen och "Yrkesbrandmannen"?

Får först passa på och tacka roughtuoube för informationen ang. "Brandsoldatspyromanen".

Det brann friskt i Uddevalla med omnejd åtminstone under 1940 och 50-talen. Alla bränder var säkerligen inte anlagda av enbart Norrmannerödspyromaneoch och "Yrkesbrandmannen" under dessa årtionden. Kan ju också ha varit de som blev "inspirerade" av dessa båda.

Den mest berömde/ökände var iaf Norrmannerödspyromanen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in