2010-01-05, 04:18
Medlem
Dalailamas avatar
Jag har alltid haft problem med att somna. För ca. ett halvår sedan så fick jag Imovane utskrivet för detta och det funkade kanon. I början började jag med att ta en 7 mg tablett varje dag men efter ett par tre månader så slutade jag somna på en tablett. Började därför att istället ta 2 stycken, dvs. 14 mg och det har jag mer eller mindre gjort dagligen sedan dess.

Nu har även denna dos slutat att fungera, jag somnar inte. Har insett att jag måste sluta att knapra Imovane varje kväll och att jag definitivt inte vill öka på dosen med ännu en tablett.

Min fråga är således hur jag på bästa sätt vänjer mig av med Imovane. Finns det några genvägar eller är det bara att rida ut stormen och stå ut med nätter utan sömn alls?
Citera
2010-01-05, 07:20
Medlem
sventumbas avatar
Känner igen din situation något enormt;

Har haft sömnproblem så länge jag kan minnas och har i samråd med läkaren kommit överens om att variera tätt mellan Imovane och Stilnoct, just för att hålla tolerans och beroende för respektive substans nere så gott som möjligt. Gärna variera på nivån varannan dag, dock att det inte är något större problem egentligen med typ "en vecka imo, en vecka stil", t.ex. på grund av att man ibland helt enkelt känner att den ena är mer lämplig än den andra (hur man känner sig dagen efter, smaken av Imo, Stil:s snabba verkan o.s.v). Detta upplägg har jag legat på i ca 5 år och jag upplever att det faktiskt fungerar jättebra så länge man faktiskt gör ett ärligt försök att hoppa över ett piller när det blir sovdags lite då och då.

När man kör "cold turkey" på Z-derivat så får man (oftast, men långt ifrån alltid) ett par dagar då det är ovanligt svårt att sova. Dag 3-4 är man dock som regel så trött att man somnar ändå och därefter brukar det faktiskt inte vara några större problem. Tyvärr har jag, av fullt medicinska skäl, ätit stora mängder Imovane och Stilnoct. Stundtals har jag tagit regelbundna uppehåll, ibland på en vecka och ibland på flera månader, bara för att se efter "om man sitter i skiten" och jag kan utan vidare påstå att et inte är i närheten så farligt som man lätt tror. Ett par dagar där man får ligga i sängen och intala sig själv "att även vila ger återhämtning" på sin höjd, men ofta klarar man ifrån sig det också.

Två andra tips;

- be läkaren om de "lättare" sömnpreparaten, t.ex. Atarax och Lergigan och se om dessa kan vara till hjälp.

- läs lite böcker om sömnproblem. Många är skeptiska men typ lika många har också spolat ner sina sömntabletter i toaletten för att de inser att böckerna innehåller en dj-a massa kloka saker. Några exempel;

http://www.bokus.com/b/9789153434108.html
http://www.bokus.com/b/9789172321243.html
http://www.bokus.com/b/9789185675005.html

Best of luck, dude.

Sventumba
Citera
2010-01-05, 11:36
Bannlyst
Finns tusen sätt att lyckas på och tusen sätt att misslyckas på!

Be läkaren skriva ut Atarax, Lergigan och propavan som inte är beroendeframkallande och att de kanske hjälper dig att sova bättre när du eventuellt trappar ner eller slutar med en CT

Själv så har jag alltid slutat med imovane och stilnoct genom att ta två propavan 2 timmar innan jag ska sova.Ibland så hjälper dem men ibland så stirrar man i taket hela nätterna osv

Sömnen är en lustig sak att komma tillrätta med!
Citera
2010-01-05, 11:38
Bannlyst
Skänk dom till mig, jag behöver dom.
Citera
2010-01-05, 11:46
Medlem
BadBoy104s avatar
tjena!

jag har andvänt det mesta av droger i mitt liv,nu mera drogfri sedan några år.
enligt mig är propavan skit,jag får krypningar i benen av dom så man inte kan så sova.
men propavan funkar jättebra för många.
enligt mig så är theralen det bästa,det är inte beroende framkallat heller o man får det lätt utskrivet utav läkare.
så kolla med theralen eller propavan så kommer det att hjälpa din sömn.
med bästa hälsningar/Badboy104
Citera
2010-01-05, 12:24
Medlem
Sleazers avatar
ja du, jag skulle tipsa på att variera mellan zopiclon (imovane) och zolpidem(stilnoct) så man inte får någon större tolleransökning. eller så testar du med lergigan,propavan,theralen eller atarax. dom sista är som nämda ovan inte beroendeframmkallande men dock så funkar dom inte för alla så jävla bra... theralen är bäst av dom enligt mig. nackdelen är den långa halveringstiden, man får ta dom ganska tidigt så dom hinner gå ur kroppen tills när man ska vakna annars så kommer du vara som en död zombie dagen efter. den effekten ska dock enligt doktorer försvinna efter några dagars bruk,men för mig så försvinner dom inte dock. zopiclon föredrar jag mest dock...

vad jag har upplevt så är det inte så jobbigt att köra cold turkey på zopiclon direkt, och du har ju inte kört med dom så jättelänge som vissa andra har...

min farsa har till exempel haft dom varje natt i 17 år (!) och det är ganska länge... men om du ska testa något av dom andra preparaten så är mitt tips theralen. flytande ska den vara, smakar åt helvete dock så man får späda ut det en del... annars domnar fan tungan bort

hoppas det funkar för dig, hör av dig om du vill veta mer av mina erfarenheter
Citera
2010-01-05, 12:46
Medlem
Himmler!s avatar
Övriga droger->Drogrehabilitering.

Mod.
Citera
2010-01-05, 19:16
Medlem
Dalailamas avatar
Tack för alla bra svar!

Nu har jag varit uppe i nästan 2 dygn i sträck, fullkomligt vidrigt. Det konstiga är att jag inte känner mig speciellt trött, dock så är det svårt att tänka klart och jag är extremt rödögd.

Hoppas på att kunna somna denna natt
Citera
2010-01-05, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazer
ja du, jag skulle tipsa på att variera mellan zopiclon (imovane) och zolpidem(stilnoct) så man inte får någon större tolleransökning.

Men, är inte både zolpidem och zopiklon GABA-agonister? Tolerans som tolerans, då, eller?

Ett par andra sömntabletter, om man nu har behov av dem, kan vara Circadin (melatonin) samt det "antidepressiva" (kalla mig skeptisk) Valdoxan (agomelatin), som bägge påverkar melatoninsystemet = "sovklockan". För mig gjorde iofs inte melatonin ett piss, men det var ett tag sen (den gamla goda tiden när man fick det på licens i kapslar med immediate release )
Citera
2010-01-05, 19:46
Medlem
ta 1 propavan 1 timme innan du lägger dej sen 1 ½ imovan 10 min innan du ska sommna , nästa gång propavan 1 tmme innan och 1 imovan, du trappar ner långsamt me ½ tablett varje dag. sen när du slutat tar du 1½ propavan 1 timme innan och sen nästa dag ut långsamt med propavanet.
Citera
2010-01-05, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
ta 1 propavan 1 timme innan du lägger dej sen 1 ½ imovan 10 min innan du ska sommna , nästa gång propavan 1 tmme innan och 1 imovan, du trappar ner långsamt me ½ tablett varje dag. sen när du slutat tar du 1½ propavan 1 timme innan och sen nästa dag ut långsamt med propavanet.

Det va inte lite snabbt han skulle trappa ur där inte.... En urtrappning görs
med fördel långsamt och i små steg.

mvh
Citera
2010-01-05, 20:52
Medlem
Sleazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mono-man
Men, är inte både zolpidem och zopiklon GABA-agonister? Tolerans som tolerans, då, eller?

Ett par andra sömntabletter, om man nu har behov av dem, kan vara Circadin (melatonin) samt det "antidepressiva" (kalla mig skeptisk) Valdoxan (agomelatin), som bägge påverkar melatoninsystemet = "sovklockan". För mig gjorde iofs inte melatonin ett piss, men det var ett tag sen (den gamla goda tiden när man fick det på licens i kapslar med immediate release )

båda är benzobesläktat och så, men jag har inte märkt att jag har fått någon tolerans mot zolpidem när jag har gått på zopiclon... det är som om man skulle få mera tolerans av två olika benzo^^

circadin(melatonin) har jag haft... funkar inte alls, sen fick jag "melatonin"(samma sak men starkare, löjligt) och det funkar inte heller
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in