2010-01-04, 23:48
Medlem
Cotillions avatar
Jag har köpt mig en box med figurer till warhammer och sitter här och försöker limma ihop figurerna vilket visar sig svårare än vad jag trodde.
Kanske är limmet gammalt men bitarna total vägrar att låta sig limmas. Det rinner, jag får det på fingrarna och när jag känner att "nu borde figuren kunna torka själv" så drar jag bara isär bitarna eftersom mina fingrar har fäst sig.

Att mindre klister innebär mindre torktid förstår jag men finns det mer tips där ute?
Citera
2010-01-05, 01:25
Medlem
vargvids avatar
är det plast eller metal du försöker att limma ihop? Använder du plast eller metal lim?

Spring ned till ica imorgon och köp Super Attak. Det fungerar på både plast och metal.
Citera
2010-01-05, 01:55
Medlem
Cotillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid
är det plast eller metal du försöker att limma ihop? Använder du plast eller metal lim?

Spring ned till ica imorgon och köp Super Attak. Det fungerar på både plast och metal.
Om det är denna du menar så är det den jag använder mig av. Den är helt okej eller?

Är det en bra ide att fästa benen på brickan så fort som möjligt?
Blir klister gammalt?
Är det värt att klämma ut en stor klick med en gång och låta det torka en stund så att det blir mer som en massa? Eller blir det svagare då?

Edit:
Detta var f*n roligare än vad jag trodde
Senast redigerad av Cotillion 2010-01-05 kl. 02:03.
Citera
2010-01-05, 12:06
Medlem
dozks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cotillion
Om det är denna du menar så är det den jag använder mig av. Den är helt okej eller?

Blir klister gammalt?
Är det värt att klämma ut en stor klick med en gång och låta det torka en stund så att det blir mer som en massa? Eller blir det svagare då?

Edit:

hej på dig,

Min erfarenhet är att just superattack blir ganska så sugit efter ett tag. det torkar och väster inte så bra som man kunde önska.

det finns ett annat superlim som heter FG9 hobby glue.
http://www.wizard-games.com/product_info.php?cPath=161_167&products_id=3929

om du vill så kan vi mötas någon dag så kan jag visa några av mina limmnings knep..
Citera
2010-01-05, 13:38
Medlem
vargvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cotillion

Blir klister gammalt?

Edit:

Ja, den fungerar klockrent för mig. Men jag målar alla delar innan jag sätter dom på brickan. När du väl använder Super attak så använd extremt små "doser" så du inte får en massa kladd. Destu mindre destu bättre. Man vill inte ha stora kladd-bitar av lim på figurerna.

När du väl ska måla plattan så har jag ett grymt förslag till dig! Ta en tät-låda och så häller du ut gräset i lådan. (jag hade allting ifrån gräs, sand och sten i lådan, warhammer teräng sand, gräs, sten ve säga) måla plattan med en bra grundfärg (mörk grönt eller liknande) sen limmar du över hela plattan och stoppar ned brickan med bena ned i lådan och sen rör om lite. Kommer se skitsnyggt ut (Fast beskrivningen på hur man gör det är lite dålig).

glöm inte grundfärgen!
Citera
2010-01-07, 19:30
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Jobbiga delar kan behöva pinnas, d v s borra hål i bägge ytorna som ska limmas och pilla i en liten bit av ett gem el liknande. Annars är det nog bara att se till så att man har fräscht lim, och att ytorna passar bra ihop. Glapp är inte bra med CA-lim, då krävs en tjockare variant.
Citera
2010-01-18, 12:58
Medlem
hahaha läste fel i topic.. slöläste : Tips på hur man limmar ihop fingrarna?
Sorry ville bara dela med mig av den lilla glädjen det gav mig .
Citera
2010-01-21, 21:15
Medlem
krakkels avatar
Åk till Wentzels på regeringsgatan och köp det lilla blåa limmet, bästa som finns.
Hur lätt att applicera som helst tack vare en liten ihålig nål som sticker ut, precision är din vän när det gäller modellbygge

20kr
Citera
2010-01-22, 14:41
Medlem
adagios avatar
Åk till Hobbex. Där har du mycket starka lim för olika material.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in