2010-01-06, 18:31
Medlem
Cujos avatar
Men se till att det finns luft kvar i stövlar/kängor eller vad du nu använder, det är den som isolerar. Ett extra par sockar gör bara att det blir kallare om det inte finns plats för dem.
Citera
2010-01-06, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cujo
Men se till att det finns luft kvar i stövlar/kängor eller vad du nu använder, det är den som isolerar. Ett extra par sockar gör bara att det blir kallare om det inte finns plats för dem.

Stooooora skor är räddningen men det funkar bara om man står still! Det går inte att vandra eller trava runt med för stora stövlar..

.
Citera
2010-01-06, 21:05
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otec_sate
Favorit bland måååånga pimplare, de ack så fula men ack så bra Power-stövlarna:

http://www.poweroriginal.com/htdocs/vinter.htm

länken funkar inte men stövlarna är kanon
Citera
2010-01-06, 22:35
Medlem
otec_sates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chibariku
länken funkar inte men stövlarna är kanon

Nä, deras site verkar ligga nere, men här är länken till en återförsäljare:
http://www.skoterdelen.com/default.a...r-p-16649.aspx

Power-stövlarna säljs på massor av olika ställen.
Citera
2010-01-06, 23:07
Medlem
pictorviktors avatar
Powerboots ska du ju ha om du vill ha något seriöst. Det är ett par skoterstövlar som håller dig varm upp till -30
Citera
2010-01-07, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pictorviktor
Powerboots ska du ju ha om du vill ha något seriöst. Det är ett par skoterstövlar som håller dig varm upp till -30

Ned till -30 ska det vara. När det blir kallare sjunker temperaturen och den stiger när det blir varmare...

I Hemavan är det -40 grader idag så där räcker det inte med Powerboots...

.
Citera
2010-01-07, 23:49
Medlem
Kadeks avatar
Powerboots aka skotererstövlar är riktigt varma och härliga.

Extra inlägg i stövlarna gör mycket också.

Man värmer upp fötterna om man går och borrar många hål. Fiskar jag abborre fryser jag aldrig men fiskar jag laxfisk fryser jag alltid. En rejäl lunchpaus är också stärkande för hela kroppen, ta av sig stövlarna och värma fötterna vid elden. Värst på vintern är ju annars händerna tycker jag. Var ute nu i veckan och metade lake, 20 grader, blåste satan och snöade på det. Tackla av i kylan var ju lagom skönt, iskallt stål mot bara händer.
Citera
2010-01-08, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Powerboots aka skotererstövlar är riktigt varma och härliga.

Extra inlägg i stövlarna gör mycket också.

Man värmer upp fötterna om man går och borrar många hål. Fiskar jag abborre fryser jag aldrig men fiskar jag laxfisk fryser jag alltid. En rejäl lunchpaus är också stärkande för hela kroppen, ta av sig stövlarna och värma fötterna vid elden. Värst på vintern är ju annars händerna tycker jag. Var ute nu i veckan och metade lake, 20 grader, blåste satan och snöade på det. Tackla av i kylan var ju lagom skönt, iskallt stål mot bara händer.

Ha händerna i vattnet. Där är det varmare än i luften när det blåser! Det lärde jag mig av en gammal lappgubbe en gång i tiden när vi hade isnät ute i fjällen.

Är det riktigt jävla kallt går det med diskhandskar och sedan en termos med varmvatten som man häller i ibland. Det är både smidigt och varmt när man håller på med näten.

.
Senast redigerad av Wheelgunner 2010-01-08 kl. 10:40.
Citera
2010-01-08, 15:29
Medlem
Per Plexs avatar
Nokians vinterstövlar är inte så dumma för isfiske och liknande aktiviter, möjligt att powerboots är varmare, men Nokianstövlarna är lite mer allround och passar till kabelbindningar samt går bra att sätta dubb i ifall man tänkt sig fiska på blanka isar.
Finns i 2 modeller, en vanlig och en med lite rymligare skaft som är praktiskt ifall man ska fläska på med flera lager ullstrumpor.
http://www.willyssportfiske.se/Produ...aspx?id=129981
Citera
2010-01-08, 15:51
Medlem
Loyals avatar
Mormors raggsockar och ett par skridskor! Slang ut angel over hela skon!
Citera
2010-01-08, 19:16
Medlem
the_mechanixs avatar
Jag har ismetat flera gånger den senaste veckan, och jag rekommenderar verkligen såna där skor som man har till långfärdsskridskor.
Körde med tredubbla strumpor, raggsockor och fodrade gummivadarstövlar de första gångerna och då började man ändå frysa efter någon timme, men med skridskoskorna var det inga problem alls, raggsockor var det enda som behövdes då Så kör på såna om du har.
Citera
2010-01-09, 18:06
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per Plex
Nokians vinterstövlar är inte så dumma för isfiske och liknande aktiviter, möjligt att powerboots är varmare, men Nokianstövlarna är lite mer allround och passar till kabelbindningar samt går bra att sätta dubb i ifall man tänkt sig fiska på blanka isar.
Finns i 2 modeller, en vanlig och en med lite rymligare skaft som är praktiskt ifall man ska fläska på med flera lager ullstrumpor.
http://www.willyssportfiske.se/Produ...aspx?id=129981

Nokia Tuura var min favoritstövel under lång tid. Det första paret gav upp efter ungefär tretton år. Tyvärr verkar Nokia av senare modell vara av sämre kvalitet. Jag lyckades slita ut ett par efter bara tre år. Filtfodret i hälen trasades sönder och gummit sprack. Nokia har väl lagt ner stöveltillverkningen?
För närvarande kör jag med denna stövel:
http://www.ljimport.se/sv/Produkter/...hermolite.aspx

Den ser klumpig ut men väger förhållandevis lite. Jag har aldrig frusit. En tunnare socka och skidstrumpor räcker. Ett plus är att filtfodret är löstagbart och det saknade jag på Nokias stövel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in