2010-01-04, 00:39
Medlem
theshades avatar
Flickvännens dator fungerar fint ända tills den kopplas ur och flyttas en meter för att sedan kopplas in på exakt samma vis. Då försöker hon starta datorn och den låter som vanligt, men skärmen säger bara "Check signal cable". Vi kontrollerar då att alla sladdar sitter i ordentligt och testar även att starta med skärmsladden i den alternativa porten i datorn (två utgångar från grafikkortet). Vi provar flera gånger och hälften av gångerna börjar datorn att pipa konstigt, ungefär som ett larm.

Efter att ha öppnat chassit ser jag att datorn är full med damm. De solformade kylflänsen påminde om ett spindelnät som spunnits av en amfetaminpåverkad spindel. Efter att ha tömt ut allt damm så hör vi aldrig larmet igen, så jag antar att skiten var överhettad eller liknande.

Läge 1: Skärmen har två portar, en för "nya" och en för "gamla" kontakter. Jag provade att byta hennes gamla skärmkabel mot min nya, efter att ha letat fram en adapter. Då fungerade datorn felfritt.

Läge 2: Eftersom jag behövde min kabel så fixade hon fram en ny skärm, med samma kabel som jag. Den skärmkabeln gick dock inte att lösgöra från bildskärmen. Även då startar datorn som vanligt, och vi tror att problemet är löst. Men plötsligt medan datorn bootar och man ser XP-loggan blir skärmen svart. Datorn fortsätter susa som om ingenting har hänt.

Vad fasen nu tänkte vi och provade ännu en gång att koppla det enligt "Läge 1", min kabel och hennes ordinarie skärm, med lika tragiskt resultat som "Läge 2".

Nu har vi nått ett dödläge där ingen lösning kan finnas utan att kasta ut datorn från vår balkong. Datorn är byggd av lösa delar för ett år sedan men vi har ingen aning om vad det är för komponenter eller hur de tidigare använts då datorn var en julklapp av (och byggd av) tjejens bror.

Jag hoppas någon orkar läsa all denna text och kanske kan luska ut vad som kan vara fel. Datorbyggar-brodern bor tyvärr i andra änden av landet och har inte möjlighet att assistera.
Citera
2010-01-04, 01:56
Medlem
927s avatar
det kan va slumpen att den funkar när du ändrar nåt så kolla att grafikkortet är nertryckt i botten, det kan räcka att det "åkt upp" ett par mm på ena sidan
Citera
2010-01-04, 03:06
Medlem
Kazjurols avatar
Håller med föregående, kolla så grafikkortet sitter i ordentligt.
Kan ju hända att den fått någon smäll eller liknande under flyttandet.

Hur många pip ger datorn ifrån sig?

Här har du en länk för att felsöka pipljuden iallafall:
http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm

Vet inte vad du sitter på för moderkort men det finns fler att välja mellan i listan till höger.
Senast redigerad av Kazjurol 2010-01-04 kl. 03:10.
Citera
2010-01-04, 12:31
Medlem
theshades avatar
Okej jag provade att "trycka till" grafikkortet, men ingen förändring. Att kortet skulle hoppat loss lite låter ju annars som ett troligt fel då datorn fungerade alldeles innan den flyttades.

Datorer kan man både älska och hata.

Edit: På sidan om beep codes:

Repeating High/Low (lät typ "peepoopeepoo") - Either the CPU is not seated properly or the CPU is damaged. May also be due to excess heat. Check the CPU fan or BIOS settings for proper fan speed.

Känns ju som att dammet var problemet där, då den slutade låta efter att dammet tagits bort - CPUn var för varm.

Edit 2: Nu tryckte jag till grafikkortet igen, lite hårdare även om allt ser ut att sitta där det ska. Då startade skärmen! Dock så gick den tillbaka till att visa "analog"/"digital" vid en specifik tidpunkt i bootandet. Samma sak flera gånger.

Jag fattar mindre och mindre av detta.
Senast redigerad av theshade 2010-01-04 kl. 12:46.
Citera
2010-01-04, 13:31
Medlem
Kazjurols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Edit 2: Nu tryckte jag till grafikkortet igen, lite hårdare även om allt ser ut att sitta där det ska. Då startade skärmen! Dock så gick den tillbaka till att visa "analog"/"digital" vid en specifik tidpunkt i bootandet. Samma sak flera gånger.

Ungefär i Bootandet händer det? Preciss när du kommit in i Windows? eller innan?
Citera
2010-01-04, 13:33
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kazjurol
Ungefär i Bootandet händer det? Preciss när du kommit in i Windows? eller innan?

Precis när XP-loggan visats och stänger ner för att komma till inloggningen. Där emellan stänger skärmen ner.
Citera
2010-01-04, 13:34
Medlem
Kazjurols avatar
Citat:
Precis när XP-loggan visats och stänger ner för att komma till inloggningen. Där emellan stänger skärmen ner.

Hmmm kan ju vara något med inställningarna i Windows då.
Testat köra i felsäkert läge?
Citera
2010-01-04, 14:35
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kazjurol
Hmmm kan ju vara något med inställningarna i Windows då.
Testat köra i felsäkert läge?

Inställningarna i Windows har ju inte ändrats sedan datorn fungerade, så det är väl ganska otroligt att det skulle vara felet.
Citera
2010-01-04, 15:37
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Inställningarna i Windows har ju inte ändrats sedan datorn fungerade, så det är väl ganska otroligt att det skulle vara felet.
Konstigare saker har faktiskt hänt.
Citera
2010-01-04, 16:02
Medlem
Kazjurols avatar
Tja, annars skulle det väl kunna vara ett trasigt grafikkort / trasig sladd / trasig skärm / felkopplat.

Har du testat med annat grafikkort?

Det är väl värt ett försök att köra i felsäkert läge iallafall?
Någon drivrutin kan ju blivit skadad eller liknande, sånt där vet man aldrig.
Citera
2010-01-04, 16:08
Medlem
Kights avatar
Det kan vara så enkelt att den nya skärmen inte klarar av att visa bild på lika hög hz som den förra, för att fixa: Felsäkertläge > display settings > avancerat > Monitor > Screen refresh rate > 60 hz
Citera
2010-01-04, 18:04
Medlem
927s avatar
har du grafik på moderkortet kan du ju använda det, jag tror det aktiveras automatiskt när man tar bort grafikortet (annars hittar man denna inställning i bios)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in