2010-01-03, 20:08
Bannlyst
Jag är ingen expert inom skottvästar men kan nån tala om för mig vilket av de 2 är bäst?

http://www.blocket.se/kalmar/Skottsaker_Knivsaker_Slagsaker_Skyddsvast_25108380 .htm?ca=23_11&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/C_P_E_skyddsvast_Basic_RPS_1____C_P_E_23102288.htm ?ca=23_11&w=3
Citera
2010-01-03, 20:11
Medlem
Ubanmeiunbans avatar
Tror den dyrare är bättre, men de är väl ganska självklart
Citera
2010-01-03, 20:14
Medlem
€rics avatar
Försök titta exakt vad för caliber de tar. Den första verkar klara 9mm och mindre? Den andra verkar stoppa större.

Dessutom verkar den andra vara mer anpassad för kroppen.
Citera
2010-01-03, 20:27
Medlem
Engelbreckts avatar
Tycker det var lite höga priser för begagnat. Jag hade nog rekommenderat att köpa en ny från t.ex. TacGear istället då kan du välja skyddsnivå efter dina behov och dessutom få en storlek som passar.

Edit: Ser nu att det inte vara begagnade västar, då är priserna rimligare.
Senast redigerad av Engelbreckt 2010-01-03 kl. 20:40.
Citera
2010-01-03, 20:54
Medlem
Engelbreckts avatar
Sk1 motsvarar att västen tål en helmantlad 9x19mm projektil på 8g som färdas i max 400-420m/s (detta motsvarar närmast NIJII, inte NIJIII som det står i annonsen, skillnaden där emellan är enorm)

RPS1 motsvarar att västen tål en helmantlad 9x19mm projektil på 8g som färdas i max 360m/s (detta motsvaras också bäst av NIJII)

Rätt lika vad avser skyddsnivå alltså.
Citera
2010-01-03, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rushdi
Jag är ingen expert inom skottvästar men kan nån tala om för mig vilket av de 2 är bäst?

http://www.blocket.se/kalmar/Skottsaker_Knivsaker_Slagsaker_Skyddsvast_25108380 .htm?ca=23_11&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/C_P_E_skyddsvast_Basic_RPS_1____C_P_E_23102288.htm ?ca=23_11&w=3
KÖP INTE PÅ BLOCKET!!! köp i butik, med garanti,försäkring, kvitto
Citera
2010-01-03, 21:42
Medlem
HRTs avatar
Först det finns en uppsjö av skyddsvästar och de har olika skyddsklasser
De internationellt erkända är NIJ (vilket den belgiska inte har enbart motsvarar) den ska du inte köpa!
CPE är en mycket erkänd och känd väst med 6 års garanti!
De skyddsväst tillverkare som finns och används i Sverige är

CPE -Finland
Swedish Bodyarmor-Sverige
Nordic Protection-Sverige
Safe 4u-Sverige
Job Safety -Sverige
osv..

Finns fler.

Men sånt köper man inte på blocket
Jag säljer själv vid sidan om övrig verksamhet skyddsvästen C.P.E. som är bra
Om du sedan läser de Svenska kraven ska de finnas eller motsvara RPS
Rikspolisstyrelsens krav ex: Är RPS 1 som är ca 8% starkare än NIJ IIA

Ska du ha skydd mot 9mm ( och vår svenska 39B 9mm ammunition) måste du ha en trauma/stål/dyneema platta extra över aorta bågen och hjärtat.

Det finns en mängd företag som säljer dessa västar beroende på var du finns i landet.
Kan tillägga att jag aldrig hört talas om den Belgiska medans CPE är mycket känd, precis som de andra jag radade upp
Köper du den på blocket eller en väst som inte ens följer certifieringen NIJ är godkänd och testad och inte motsvarar deras test borde du skjutas ändå och då behöver du ingen skratt
Citera
2010-01-04, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Först det finns en uppsjö av skyddsvästar och de har olika skyddsklasser
De internationellt erkända är NIJ (vilket den belgiska inte har enbart motsvarar) den ska du inte köpa!
CPE är en mycket erkänd och känd väst med 6 års garanti!
De skyddsväst tillverkare som finns och används i Sverige är

CPE -Finland
Swedish Bodyarmor-Sverige
Nordic Protection-Sverige
Safe 4u-Sverige
Job Safety -Sverige
osv..

Finns fler.

Men sånt köper man inte på blocket
Jag säljer själv vid sidan om övrig verksamhet skyddsvästen C.P.E. som är bra
Om du sedan läser de Svenska kraven ska de finnas eller motsvara RPS
Rikspolisstyrelsens krav ex: Är RPS 1 som är ca 8% starkare än NIJ IIA

Ska du ha skydd mot 9mm ( och vår svenska 39B 9mm ammunition) måste du ha en trauma/stål/dyneema platta extra över aorta bågen och hjärtat.

Det finns en mängd företag som säljer dessa västar beroende på var du finns i landet.
Kan tillägga att jag aldrig hört talas om den Belgiska medans CPE är mycket känd, precis som de andra jag radade upp
Köper du den på blocket eller en väst som inte ens följer certifieringen NIJ är godkänd och testad och inte motsvarar deras test borde du skjutas ändå och då behöver du ingen skratt
American body armor då? duglig?
Citera
2010-01-04, 06:31
Bannlyst
Tack alla för värdefull info !!

HRT: jag funderar på att skaffa en sånt som kan ge skydd inte bara mot vanlig förekommande pistoler(Glock, Zastava etc) men oxå mot automater som ex AK. Mitt hemort börjar bli rena vilda västern o mina vän/bekant kretsar e oxå inte direkt Guds änglar. Så jag vill gärna ha en sånt bra väst.
Senast redigerad av Rushdi 2010-01-04 kl. 06:35.
Citera
2010-01-04, 12:18
Medlem
HRTs avatar
Oj oj, nu ska jag förklara lite om skyddsvästar hmf!
Försk American Bodyarmor? känner till dem dåligt finns massa olika men rekommenderar att köpa en väst här då man åker på tull avgift, det kan vara stönigt och få byta eller tom få en ny vid reklamationer så en väst från andra sidan atlanten skulle jag inte satsa på..
Transport arbetar förbundet har ansvar gentemot bevakningsföretagen i Sverige och har rekommendationer på sin sida om vilka man ska välja.

Sen

en klass NIJ IIA eller en RPS1 kostar ca 7000 sek
Den klarar skott från vanlig 9mm , 357 magnum, hagel och är viss knivskyddad ska man ha totalt skydd där måste man lägga på knivpaneler dvs extra pengar..
Ska sen västen klara Svenska försvarets 9mm som är hårdare och tom penetrerar NIJ IIIA dvs en kraftig väst även här måste tilläggsplattor / sk trauma platta som skyddar aortabågen/hjärtat finnas med den ligger på ca 1000 sek i stål för att klara 39B 9mm.
Per sida (fram o bak)

Sen ska västen skydda mot ak47, dvs ammunition som 7.62 mm och 5.56mm
Då är det en tungväst och ingen dold väst längre den västen kan väga upp emot 20 kg och kostnaderna från 13-14000 till 30.000 sek

Dvs inte direkt realistiskt
En klass NIJ IIIA med trauma platta för 39B..ligger på ca 10-12.000 sek obs med plattor fram o bak.
Utan platta från 8000 sek o uppåt..

Alltså inga billiga och osynliga saker...
Kommer man upp i klass IIIA så syns västen under kläder men en klass II väst är hyfsat dold
Citera
2010-01-10, 14:48
Medlem
Vad ska man tro om denna västen då?

http://bestbuysweden.com/product_info.php/products_id/388

Också SK1, hur stor risk är det med datumet som passerat.
Tappar verkligen västarna skyddet med tiden?
Citera
2010-01-10, 15:36
Medlem
soapmasters avatar
Dragon Skin

http://www.youtube.com/watch?v=THQwO7-JMvE&feature=fvw

Undra vad en sån där väst går för?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera