Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Om man då tänker sig idealfallet där alla stavarna passar perfekt och resultatet blir en sfär, kommer fältet kastas om så att man får ett magnetfält som liknar jordens?
Om de verkligen passar perfekt så
måste magnetiseringen hos stavarna ändras men hur förändringen ser ut är jag inte säker på. Har vi ett tunt sfäriskt skal (vilket jag nämnde ovan) kan jag tänka mig att de magnetiseras tangentiellt mot sfären i något mönster som ger noll nettofält. Annars måste helt enkelt vissa delar av sfären tillåta läcka av magnetiskt flöde i motsatt riktning så att magnetens polaritet flippas i vissa regioner.
I ditt fall med en boll så undrar jag om det inte beror på hur (i vilken ordning, etc) man "sätter ihop" stavarna. Det går inte bara att låtsas att bollen existerar och
sedan lösa Maxwells ekvationer eftersom en perfekt magnetiserad boll med nord på utsidan och syd på insidan inte är en giltig lösning till Maxwells ekvationer. Man måste, som jag ser det, "sätta på" magnetiseringen hos stavarna en efter en och se hur lösningen framträder och denna lösning bör ju då bero på ordningen i vilken stavarna "sätts på".