2010-01-03, 16:00
Medlem
Tzis avatar
Jag är svensk och vill plugga heltid på universitetet i Lund. Min fru är från ett icke-EU-land och kommer att läsa svenska för invandrare. Hon kommer antagligen inte hitta något jobb förrän hon kan svenska. Vi bor tillsammans och har inga barn (ännu). I vilken kommun med pendlingsavstånd till Lund får vi mest bidrag? Det ska helst vara cykelavstånd men jag kan även tänka mig kollektivtrafik om vi tjänar mycket på att bo långt ifrån Lund. Självklart vill vi också att kostnaderna ska vara så låga som möjligt. Berätta gärna ungefär hur mycket vi kan få om ni har siffror.

Tack på förhand!
Citera
2010-01-03, 17:01
Medlem
Skampis avatar
Menar du socialbidrag när du säger bidrag? Varför skulle ni få mer för att ni pendlar till Lund? Det låter jättekonstigt...

Men det är billigare att bo i vanlig lägenhet i tex Eslöv, Hässleholm och Höör än i Lund. Men pluggar du i Lund kan du ju få studentbostad som har rätt överkomliga hyror.
Citera
2010-01-03, 17:10
Medlem
Diablo1118s avatar
Hur har hon kommit till Sverige ? vilka bidrag har hon/ni idag? Har hon uppehållstillstånd? Du kan få studiebidrag vilket även kan vara aktuellt för sambon men det beror på varför och när/hur hon kom till Sverige.
Finns nog en möjlighet för bostadsbidrag också men det får du kolla med försäkringskassan. Vilken kommun du väljer är inte så viktigt utifrån bidrags storlek utan nog mer var det är billigare att bo. Ett studentboende med fri hyra under sommaren är kanske en bra möjlighet.
Citera
2010-01-04, 06:36
Medlem
Tzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skampi
Menar du socialbidrag när du säger bidrag? Varför skulle ni få mer för att ni pendlar till Lund? Det låter jättekonstigt...

Ja, mitt studiebidrag blir ju detsamma var jag an bor men jag har for mig att socialbidragets storlek beror pa vilken kommun man bor i. Jag tycker ocksa det svenska systemet ar konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Skampi
Men det är billigare att bo i vanlig lägenhet i tex Eslöv, Hässleholm och Höör än i Lund. Men pluggar du i Lund kan du ju få studentbostad som har rätt överkomliga hyror.

Jag tvivlar pa att vi kommer lyckas fa nagon lagenhet i Lund. Jag har varken fortur eller ratt att koa till studentbostader eftersom jag nu pluggar enskilda kurser pa distans. Dessutom ar det oklart om min fru far lov att bo i min studentbostad. Hässleholm och Höör verkar vara jattelangt ifran Lund. Hur langt ar det? Ar det cykelavstand? Ar bussforbindelser bra?

Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Hur har hon kommit till Sverige ? vilka bidrag har hon/ni idag? Har hon uppehållstillstånd?
Vi lever pa mitt studiebidrag nu. Vi bor i praktiken i Malaysia och flyttar till Sverige hostterminen 2010. Hon kommer att ha uppehallstillstand nar vi flyttar.

Citat:
Du kan få studiebidrag vilket även kan vara aktuellt för sambon men det beror på varför och när/hur hon kom till Sverige.
Jag tror inte man kan fa studiebidrag/lan om man pluggar Svenska For Invandrare men bevisa mig garna fel.

Citat:
Finns nog en möjlighet för bostadsbidrag också men det får du kolla med försäkringskassan. Vilken kommun du väljer är inte så viktigt utifrån bidrags storlek utan nog mer var det är billigare att bo. Ett studentboende med fri hyra under sommaren är kanske en bra möjlighet.
Om bidragen inte skiljer sig sa mycket mellan kommuner sa gor jag nog som du sager, bor dar hyran ar billigast. Skiljer bostadsbidrag mellan kommuner?

Tack for hjalpen!

Citat:
Ursprungligen postat av Matte__
Om jag ska utveckla,

Du ber andra leta upp hur du kan få mest av andra utan att jobba, detta stör mig.

Ok.

Citat:
Ursprungligen postat av killercloewn
tycker frugan din ska bli städare, kommer hon hit får hon fan ta ett skitjobb och inte leva på oss andra

Ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Din fruga kan gott dela ut tidningar i Danmark.

Ok.

Citat:
Ursprungligen postat av MCISSP

Citat:
Ursprungligen postat av tjolantaa
varför importera en fru som du inte kan försörja, varför ska skattebetalarna försörja er?

For att jag kan, for att de maste.
Citera
2010-01-04, 08:07
Medlem
I området med högst hyror.
Citera
2010-01-04, 10:48
Medlem
Skampis avatar
Hmm njae, socialbidraget räknas ut individuellt. Men kanske är det så att en 'rikare' kommun har mer resurser och då kanske är generösare? Det lär inte skilja mycket i alla fall. Men jag misstänker att din fru inte kommer få alltför mycket socialbidrag då du är ansvarig för att försörja henne om ni är sambos. Jepp, trots att CSN är en liten summa...

Din fru får bo i studentbostaden som du har kontrakt med, bara det inte är korridorrum (fast man kommer undan med det också, tro mig).

Hehe cykelavstånd... Det GÅR väl att cykla mellan typ Malmö och Lund och Lund och Eslöv, men... Rätt jobbigt. Både buss- och tågförbindelser i hela Skåne är otroligt bra, så det ska du inte oroa dig för. Mellan Eslöv och Lund är det bara typ 12 min med tåg. Priserna för tågkort och sånt är ganska överkomliga.
Citera
2010-01-04, 17:21
Medlem
Tzis avatar
Ok, da vet jag ungefar vad som galler. Tack for hjalpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in