2010-01-03, 03:57
Medlem
kolios avatar
Det jag undrar över är hur mycket pengar man kan låna på sig innan det tar stopp?. Mina tankar sneglar mot alla dessa sms-lån m.m. Banklån räknar vi bort för det är beroende på hur ens privata ekonomi ser ut. (Privat banker utomlands och sådant kan dock räknas med.)

Så till frågan hur mycket pengar kan man skrapa ihop från alla dessa sms-siter och alla liknande medel?

Skulle vara kul att se hur mycket som finns att hämta egentligen utifall man någon gång känner för att bara dra bortom Sveriges gränser.

Inga moralkakor om hur mycket ränta man skulle dra på sig och vilket hästjobb det skulle vara att betala tillbaks. Denna tråd är endast till för att se hur mycket pengar man kan skrapa ihop, inte vilka problem som uppstår.
Citera
2010-01-03, 04:19
Medlem
Det är ju intressant att veta, ifall man vet att man kommer dö inom 6 månader (men är kry nog att bränna pengar på skoj saker som fester och knark).
Citera
2010-01-03, 04:36
Medlem
kolios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Det är ju intressant att veta, ifall man vet att man kommer dö inom 6 månader (men är kry nog att bränna pengar på skoj saker som fester och knark).

Exakt, men får inte ses som något oansvarigt beteende att vilja låna sin sista peng för att ha roligt.
Citera
2010-01-03, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolio
Exakt, men får inte ses som något oansvarigt beteende att vilja låna sin sista peng för att ha roligt.

Den som har 6 månader kvar att leva ger jag ett moraliskt frikort för att blåsa företag på pengar.

Man kan se det som en skatteåterbäring (plus sveda och värk - pga. skatten).
Citera
2010-01-03, 04:46
Medlem
kolios avatar
Citat:
Den som har 6 månader kvar att leva ger jag ett moraliskt frikort för att blåsa företag på pengar.

Du missupfattade det jag menade, är lite skev nu så skriver lite off. Men iaf så menar jag att folk som läser tråden får inte tro att man vill ta ut pengar och vara oansvarig. Skippa moral kakorna! Självklart om man har 6 månader kvar att leva ska man fan få knulla staten i alla hål, Men detta ska inte diskuteras här utan exakt hur mycket man kan få tag i .
Senast redigerad av kolio 2010-01-03 kl. 04:49.
Citera
2010-01-03, 06:24
Medlem
Citat:

Man kan ju bara se dem stå där i lasarettets väntsal med sina väskor gråtandes över att man ska betala

Alltså, hur mycket du kan låna beror ju såklart på vilken typ av långivare du vänder dig till. Dessa SMS-långivare är vad man kallar "riskkapitalister", dvs de är medvetna om att de kan förlora hela stycket och för detta har man möjlighet att ta ut äckligt höga räntor. Det är enda anledningen till varför man sysslar med denna business. Ifall en långivare har ansett dig kreditvärdig, på de grunder de baserar sina lån på, så får de helt enkelt stå sitt kast när pengarna väl är utlånade. Just därför har man väl 3-4k som övre gräns för vad man lånar ut i ett stycke.

Så antalet kreditlån genom sms är nog begränsade till det antal sms-långivare som finns (ifall de inte kör sina register mot varandra), och sedan bestämmer väl dem själva när de ser att de barkar ur - om de nu ser det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in