• 2
  • 3
2010-08-17, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graduation
Romas ultras är nästan uteslutande vänster.
Lazios ultras är nästan uteslutande höger.

Det har blivit så i och med 70-80talets politiska aktivism, samt "vi mot dom-känslor".
Är du vänster stöder du roma, är du höger stöder du lazio - mer eller mindre.

Är det så fortfarande då? Jag trodde att det hade jämnat ut sig mycket mer, iaf om man ser till Roma. Att dom hade gått mer och mer åt det högra hållet? Boys Roma är extremhöger, och Fedayn som var vänster har gått till att inte bry sig om politiken väl? Eller är jag fel ute?
Citera
2010-08-19, 18:10
Medlem
soloultras avatar
Citat:
Romas ultras är nästan uteslutande vänster.
Lazios ultras är nästan uteslutande höger.

Det har blivit så i och med 70-80talets politiska aktivism, samt "vi mot dom-känslor".
Är du vänster stöder du roma, är du höger stöder du lazio - mer eller mindre.

Nästan alla grupper på Curva Sud är höger, förutom Fedayn (?) har jag för mig som är vänster, och säkert nån opolitisk grupp också.
Citera
2010-08-20, 00:57
Medlem
Graduations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Är det så fortfarande då? Jag trodde att det hade jämnat ut sig mycket mer, iaf om man ser till Roma. Att dom hade gått mer och mer åt det högra hållet? Boys Roma är extremhöger, och Fedayn som var vänster har gått till att inte bry sig om politiken väl? Eller är jag fel ute?

Det är svårt att förklara. Ultrasgrupperingarna nu för tiden är inte lika politiska men om du tittar på "den vanlige supportern (som f.ö är som kat. B i sverige) så är det fortfarande så, i stora drag.

Om vi ska gå in på varenda ultrasgrupp så lämnar jag diskussionen, för det finns många inom varje lag, "utbrytargäng" inom boys roma t.ex - Grupper i grupperna liksom.
Citera
2010-08-20, 01:18
Medlem
Det skulle vara jävligt intressant med en fullständig lista om vart de största ultrasgrupperna i de italienska lagen står rent politiskt. Det enda jag vet med säkerthet är att Lazio är höger och Livorno är grymt mycket vänster.
Citera
2010-08-20, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monachus
Det skulle vara jävligt intressant med en fullständig lista om vart de största ultrasgrupperna i de italienska lagen står rent politiskt. Det enda jag vet med säkerthet är att Lazio är höger och Livorno är grymt mycket vänster.

Håller med om det!!

Vore verkligen kul om någon här inne har den kunskapen och vill dela med sig av den. Skulle vara otroligt intressant. Någon?

Citat:
Det är svårt att förklara. Ultrasgrupperingarna nu för tiden är inte lika politiska men om du tittar på "den vanlige supportern (som f.ö är som kat. B i sverige) så är det fortfarande så, i stora drag.

Om vi ska gå in på varenda ultrasgrupp så lämnar jag diskussionen, för det finns många inom varje lag, "utbrytargäng" inom boys roma t.ex - Grupper i grupperna liksom.

Så du menar att om man kollar på varje supporter, förutom grupperna, så är Roma faktiskt fortfarande vänster?
Citera
2010-08-20, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monachus
http://img208.imageshack.us/img208/3...tiklerigp5.jpg

asiri sol = extremvänster
orta sol = vänster
orta sag = höger
asiri sag = extremhöger
Politika yok = opolitisk
Citera
2010-08-20, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattBuckner
http://img208.imageshack.us/img208/3...tiklerigp5.jpg

asiri sol = extremvänster
orta sol = vänster
orta sag = höger
asiri sag = extremhöger
Politika yok = opolitisk

Nice! Hur aktuell är den?
Citera
2010-08-20, 22:38
Medlem
Ingen aning. Den postades på uk för ett halvår sedan lite drygt, skulle tippa att den är någorlunda aktuell.

Ger hursomhelst en väldigt bra översikt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in