Väldigt basic inom retoriken är begreppen pathos (övertyga med känslor), ethos (övertyga genom att skapa förtroende) och logos (övertyga med logik).
Alla vet vi att Mona genomför varje debatt leende och med gråtmild röst, men helt utan förmåga att hänvisa till statistik (pathos). Efter debatten med Jimmie Åkesson klagade hon t.om. att det inte går att debattera med honom eftersom han hänvisar så mycket till statistik (logos/ethos).
Jag kunde inte låta bli att skratta för mig själv när jag läste hur hon förbereder sig inför debatter.
"– Jag är ingen som sitter och läser sju timmar innan, jag tänker och reflekterar. Sedan när debatten börjar kan tänka "nej det där blev inte bra". Då får man försöka rätta till det eller svälja tre gånger och göra det bättre nästa gång."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/5-snabba-fragor-till-mona-sahlin_4024057.svd
Är detta alltså förklaringen till Monas ytterst märkliga debatteknik. Hon är helt ointresserad av att läsa in sig på fakta eller oförmögen att ta till sig fakta. Istället argumenterar för sina ståndpunkter endast utifrån vad som hon TYCKER vore bra, men baserar det endast på sina egna fantasifoster.
Är en person som förlitar sig till 100% på Pathos en lämplig statsminister att företräda Sverige i internationella sammanhang? Är en person som "tänker och reflekterar", hellre än studerar fakta, lämplig som högste befattningshavare i Sverige?