2010-01-02, 21:18
Medlem
Sakens avatar
Väldigt basic inom retoriken är begreppen pathos (övertyga med känslor), ethos (övertyga genom att skapa förtroende) och logos (övertyga med logik).

Alla vet vi att Mona genomför varje debatt leende och med gråtmild röst, men helt utan förmåga att hänvisa till statistik (pathos). Efter debatten med Jimmie Åkesson klagade hon t.om. att det inte går att debattera med honom eftersom han hänvisar så mycket till statistik (logos/ethos).

Jag kunde inte låta bli att skratta för mig själv när jag läste hur hon förbereder sig inför debatter.

"– Jag är ingen som sitter och läser sju timmar innan, jag tänker och reflekterar. Sedan när debatten börjar kan tänka "nej det där blev inte bra". Då får man försöka rätta till det eller svälja tre gånger och göra det bättre nästa gång."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/5-snabba-fragor-till-mona-sahlin_4024057.svd

Är detta alltså förklaringen till Monas ytterst märkliga debatteknik. Hon är helt ointresserad av att läsa in sig på fakta eller oförmögen att ta till sig fakta. Istället argumenterar för sina ståndpunkter endast utifrån vad som hon TYCKER vore bra, men baserar det endast på sina egna fantasifoster.

Är en person som förlitar sig till 100% på Pathos en lämplig statsminister att företräda Sverige i internationella sammanhang? Är en person som "tänker och reflekterar", hellre än studerar fakta, lämplig som högste befattningshavare i Sverige?
Citera
2010-01-02, 21:22
Medlem
Gunnar.Rasputins avatar
De flesta politiker läser inte speciellt mycket, istället förlitar de sig på tjänstemän som letar reda på faktan åt dem.
Citera
2010-01-02, 21:22
Medlem
Aleizohiets avatar
Nu är det ju så att en stor del av det svenska systemet är uppbyggt kring "glada amatörer". T.ex. på kommunnivå får inte lärare sitta i skolnämnden.
Citera
2010-01-02, 21:23
Medlem
olasvenssons avatar
"Jag är ingen som sitter och läser sju timmar innan, jag tänker och reflekterar".

Fy fan vad korkad hon är. Eller som Göra Persson brukar säga "att tänka är inte hennes starkaste sida".
Citera
2010-01-02, 21:27
Medlem
Pestens avatar
Det är såna som henne och det utbredda faktiska stöd för hennes ideologiska åsikter i det här landet som får mig att gå i landsflykt.
Citera
2010-01-02, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnar.Rasputin
De flesta politiker läser inte speciellt mycket, istället förlitar de sig på tjänstemän som letar reda på faktan åt dem.
Men Mona verkar inte ha någon sådan heller, om hon nu har det så verkar hon inte prata lyssna på denne iaf.
Citera
2010-01-02, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saken

Är detta alltså förklaringen till Monas ytterst märkliga debatteknik. Hon är helt ointresserad av att läsa in sig på fakta eller oförmögen att ta till sig fakta. Istället argumenterar för sina ståndpunkter endast utifrån vad som hon TYCKER vore bra, men baserar det endast på sina egna fantasifoster.

Jag är övertygad om att det är precis här det spricker för den saggiga Gula-Blend-haggan.
Jag kan inte uttrycka det på något annat sätt, men hon är helt enkelt obegåvad. Där måste jag ge Göran Persson rätt. "Att tänka är inte hennes starka sida".
Citera
2010-01-02, 21:48
Medlem
Flytande_argots avatar
Eftersom det är du som drar in retorik i det hela så kan det vara på sin plats att förtydliga vad retorik faktiskt är? Retorik är enligt Aristoteles, ”konsten att vad det än gäller finna det som är bäst ägnat att övertyga.".

Det är alltså inte fel att köra med 100% pathos eller 100% ethos eller rena rama logos från nu till världens ände. Fick intrycket av att du fått för dig att det skulle vara viktat mellan de tre, vilket vore jävligt märkligt?
Citera
2010-01-02, 22:09
Medlem
lolpovertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot

Det är alltså inte fel att köra med 100% pathos eller 100% ethos eller rena rama logos från nu till världens ände. Fick intrycket av att du fått för dig att det skulle vara viktat mellan de tre, vilket vore jävligt märkligt?
Jag fick snarare intrycket att han tyckte det var oroväckande att personen som förmodligen kommer att bli våran statsminister "kör med 100% pathos". Detta är jag beredd att hålla med honom om.
Citera
2010-01-02, 22:13
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolpoverty
Jag fick snarare intrycket att han tyckte det var oroväckande att personen som förmodligen kommer att bli våran statsminister "kör med 100% pathos". Detta är jag beredd att hålla med honom om.

Om syftet är att vinna valet så finns det knappast något rätt eller fel? Bush vann ju valet i USA två gånger med 100% pathos. Jag säger alltså inte att det är bra, jag menar bara, precis som den gamle greken säger - man använder sig av det som är bäst ägnat att övertyga?
Citera
2010-01-02, 22:13
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolpoverty

Dock fick jag intrycket av att personen ovanför dig tyckte att 100% pathos är okej om det är det retoriskt mest lämpliga - om det alltså övertygar.

Sen tycker jag personligen att det är tragiskt, en bra blandning (mätt i procent eller ej) är nog bäst. 100% logos skulle knappast vara lämpligt.

Dessutom är det ju tragiskt att en statsministerkandidat inte studerar inför debatter, utan hellre chansar (går på känsla) och vid misslyckande tänker "Vi gör det bästa nästa gång". Nejdu såsse-Sahlin, du ska göra det bra DENNA GÅNG.
Citera
2010-01-02, 22:16
Medlem
gunseng2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Eftersom det är du som drar in retorik i det hela så kan det vara på sin plats att förtydliga vad retorik faktiskt är? Retorik är enligt Aristoteles, ”konsten att vad det än gäller finna det som är bäst ägnat att övertyga.".

Nu är det ju i för sig så att Sahlin är väldigt långt från att ha funnit hemligheten bakom vad som övertygar bäst. Så använder Mona 100% pathos så är det helt uppenbart fel väg att vandra i det sammanhanget. Vad den kvinnan än gör, det gör hon fel.

Men visst behöver det verkligen inte vara jämnvikt mellan de tre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in