Antar att fler råkat ut för detta så förhoppningsvis finns det någon välsignad själ som kan hjälpa.
Kopplade en laptop till min "stationära" skärm, switchade mellan skärmlägena. Nu vill inte min stationära dator kännas vid skärmen efter uppstarten.
Förloppet är att datorn startar med skärmbild ända fram till att windowsloggan har visats och inloggningsmenyn ska komma. Då blir meddelandet "no signal detected" på skärmen.
Flyttar till USA den 4 januari och det finns massor i min stationära dator jag behöver komma åt för jobbet (och nöje). Hur i helv..te får jag tillbaks min skärmbild?
Kan tillägga att jag gjort detta hittills:
1) Varit inne i BIOS och försökt hitta något vettigt, ställde in felsäkert läge
2) Starta i felsäkert läge men då fungerar plötsligt inte tangentbordspilarna
3) Koppla den till min laptop för att testa att switcha tillbaks
4) Skrika och svära jättemycket
5) Koppla skärmen till annan dator (då funkar den perfekt igen) och där ställa om skärmupplösningen
Låter superskumt, då de flesta, för att inte säga all, moderna skärmar ska switcha automatiskt. Testa om du har någon knapp som heter "auto" eller liknande på skärmen och tryck in den då du har startat upp din stationära dator så långt att skärmen säger att den inte får någon bild.
Får du alltså bild ända till skrivbordet i felsäkert läge?
Att du får meddelandet "No Signal" brukar betyda att skärmen inte kan tolka signalen, vilket brukar bero på för hög upplösning, men det är ju något som datorn skickar ut. Testa ovanstående och se om det hjälper, annars testa den stationära med en annan skärm om möjlighet finns.
Det fanns en knapp som hette auto på skärmen (vilken är köpt 2009) men det händer inget när jag trycker på den.
Att jag har bild fram till inloggningsskärmen till windows beror tydligen på att datorn inte läser från grafikkortsinställningarna innan dess (läste det på ett forum nyss). Med andra ord kommer jag inte ända till skrivbordet utan precis innan.
Förutom laptopen har jag ingen annan skärm.
Jättetack för att du försökte!
Kanke funkar det möjlighet att få igång skärmen om jag vetat hur man switchar skärm med kortkommando på tangentbordet på vanliga tangentbordet (till den stationära datorn alltså. Men detta vet jag inte
Senast redigerad av humleodumle 2010-01-02 kl. 22:24.
Har du provat dra ur strömsladden till skärmen för att helt nollställa den? Har du provat en annan skärm på datorn? Datorn kan ju ha säckat ihop på något vis.
Iofs låter det bara som att datorn inte vill sända ut bilden på rätt skärm. Mina två skärmar hemma funkar exakt likadant. Vid uppstart får man windowsloggan på den ena, och när man kommer in i Windows får man sen bild på båda. Men det låter som att din dator är inställd på att endast visa bild på den grafikkortsutgången där det inte sitter nån skärm - då får du ingenting på den andra.
Om du försöker stänga av datorn med tangentbordet när den startat, får du av den då? Typ alt + F4 och sen högerpil sen enter eller nåt.
Jag hade precis samma problem igår när jag installerade win7. Datorskärmen blev helt svart, men så tänkte jag att jag skulle sätta på tvn och kolla och då funkade bilden där, såg allt. Då hade datorn automatiskt valt den som skärm 1. Men sen formaterade jag igen för jag hade fel version och då drog jag ur tvn innan och då funkade det som vanligt med den vanliga skärmen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!